C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik wil hier een advies vragen over mijn kleine motor probleem met onze 2.0 16-v (Ph1 uit 2003) handgeschakeld.

De eerste kilometers/minuten na een ' koude' start (en dat is relatief want ook bij 30⁰ buitentemperatuur) reageert de motor nauwelijks op het gaspedaal. Dat betekent dat ik gas geef, er een seconde of 2 niets gebeurd en dat ie dan pas 'opppakt'/ begint te versnellen.
Na een kilometer of 2/minuut of 5 is het probleem over maar in het algeheel voelt de accelaratie (stoplichtsprintje, gas bijgeven op snelweg) ook trager dan vroeger.
Gebruiken we de auto later op de dag nog eens doet het euvel zich niet voor. Auto moet echt minimaal een nacht stilstaan om weer hetzelfde probleem te hebben.
Voor de rest loopt de motor als het spreekwoordelijke zonnetje en van het voorjaar met caravan nog enkele 100-en kilometers afgelegd en deze week nog eens 400 Kilometers in 2 dagen.
Wel heb ik het idee dat gehele acceleratie trager is als vroeger en dat de verbruikscijfers alleen maar gunstiger worden. Dat zou kunnen duiden op algeheel te arm mengsel wat zich vooral wreekt tijdens de koude start?

Een niet(goed werkende luchtpomp kan ik uitsluiten naar mijn idee omdat dat een emissiestoring zou veroorzaken en deze pomp geen invloed heeft op de motorloop voorzover mij bekend.
Omdat ik dus consequent mijn brandstofverbruik bijhoud via Spritmonitor merk ik dus ook op dat het verbruik in een gestaag dalende lijn zit dus ik wijt het probleem aan een te arm mengsel(continue) maar de grote vraag is waar dat door veroorzaakt wordt......
Luchtmassameter misschien? Ik weet niet of die ook invloed heeft op algeheel lager verbruik?
Nog een symptoom wat mijn vermoeden sterkt dat het euvel een te arm mengsel is, is dat het inhouden bij koude start bij vochtig weer sterker voelbaar is dan bij droog weer (vochtige lucht bevat minder zuurstof deeltjes omdat er meer water inzit en daardoor sowieso al slechtere verbranding van de brandstof).

Op FB groep C5 heb ik 2 reacties gehad met dezelfde klachten, er zijn er dus meer maar ook zonder oplossing.
(Ik had al een afspraak bij Citroën dealer hiervoor maar heb deze af moeten zeggen en kan pas weer eind deze maand).

Ik kan geen soortgelijk probleem terugvinden op het forum maar ik vind wel dit viewtopic.php?f=5&t=22525" onclick="window.open(this.href);return false; draadje waarin o.a. gesproken wordt over het verleren van het juiste mengsel. Ik heb zelf alle 4 de injectoren vervangen Aug 2017(40.000 km geleden) zonder de in dat draadje genoemde initialiseer procedure te hebben doolopen. Kan dit een oorzaak hebben in het steeds armer worden van het mengsel?
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
eerst uitlezen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Inderdaad eerst uitlezen, en onderhoudshistorie controleren.

Naar een luchtmassameter hoef je niet te zoeken, dat heeft deze motor niet.
Het resetten en opnieuwe inleren van de adaptieve waarden met een Lexia is noodzakelijk na het vervangen van bepaalde componenten.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
C5HDI110 schreef:Inderdaad eerst uitlezen, en onderhoudshistorie controleren.

Naar een luchtmassameter hoef je niet te zoeken, dat heeft deze motor niet.
Het resetten en opnieuwe inleren van de adaptieve waarden met een Lexia is noodzakelijk na het vervangen van bepaalde componenten.
Onderhoudshistorie is bekend, ik heb de auto al sinds 12-2007 :citrofiel
Maar zouden deze klachten inderdaad voort kunnen komen uit het feit dat er na vervangen van injectors geen reset gedaan is?
Zo ja, een reset zou probleem op kunnen lossen? (ik weet het, niemand kan zoiets voorspellen maar je kan wel onmogelijkheden aangeven).
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Wat is er allemaal gedaan sinds 2007, buiten het verversen van vloeistoffen en filters?
Zijn de bougies bijvoorbeeld ooit vervangen en zijn er toen de juiste gemonteerd?
Resetten en opnieuw inleren van de auto-adaptieve waarden kan het probleem tijdelijk oplossen, als de oorzaak niet word aangepakt.
Je krijgt dan in iedergeval een indicatie dat het motormanagment "wegleert", door bijvoorbeeld slechte of verkeerde bougies.

De injectoren zijn meestal het probleem niet is mijn ervaring, eigenlijk nog nooit meegemaakt, het is een knullige programmering van motormanagment, begin 2000 stond dit nog in de kinderschoenen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
bij mijn C5 is het zelfde aan de hand. ook slecht reageren als de motor koud is , C5 is in prima conditite maar dit heb ik nooit kunnen vinden.
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
AaronKers schreef:bij mijn C5 is het zelfde aan de hand. ook slecht reageren als de motor koud is , C5 is in prima conditite maar dit heb ik nooit kunnen vinden.
En heb jij de auto wel al uit laten lezen voor dit euvel? (Bij welke km stand begonnen, of wanneer?)

2 man op Fb, jij en ik maakt al 4 man met hetzelfde probleem. Oorzaak moet dus in iets liggen wat standaard slijt/verloopt bij ons allen, maar wat :smt017
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Adaptieve waarden, zoals gezegd.
Sommige ecu firmware is hier gevoeliger voor dan latere versies.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
adaptieve waarden hebben hier geen enkele invloed op, met koude motor loopt de C5 in een soort "standaard programma"

uitlezen heeft mij niets opgeleverd geen enkele foutmelding oid en de waardes zien er ook oke uit (kan ik zelf)

ik denk dat dit bij mij ongeveer bij 285000km is begonnen auto staat nu op 333244km en heb er inmiddels mee leren rijden.
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 dec 2007 15:39
Auto: Mazda CX-5 2.0 TS+Leasepack
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 193515
Kleur: Grijs
Locatie: Hilvarenbeek
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Bij ons speelt het nu een jaar of 2 dat we het echt merken, dat is ongeveer rond de 250000 (nu 267000)

Zomaar een gedachte, zou het iets met E10 te maken kunnen hebben op enige manier :smt017
Na bijna 15 jaar en ruim 135.000 gereden kilometers(>268.000 in totaal) nemen we afscheid van onze dame


Afbeelding
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Zou heel goed kunnen, ik tank het niet, hou het op Shell V-Power (of BP-Ultimate), daar zit helemaal geen ethanol in, volgens de fabrikant. Dat er E10 in mag betekent nog niet dat de motor het op lange termijn ook fijn vind, het verschil door over te schakelen op V-Power zal niet direct merkbaar zijn, als je al een tijdje E10 tankt.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Nee heeft ook niets met E10 te maken... ik reed jaren op 98 nu op E10 beide her zelfde effect
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Jouw bevindingen hebben betrekking op jouw auto.
Ooit kwamen voorbij, zomaar wat verzamelde zaken hier van het forum:

- Wegleren (blijf dat gerust ontkennen, mij hielp het resetten)
- Bougies
- O ringen onder de injectoren
- Klepstoters
Plaats reactie