Pagina 1 van 1
Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 09:13
door Erwin N
Hallo,
We denken erover na om hybride te rijden. Hebben een offerte gekregen van een C5 Aircoss hybride ( elektrisch/benzine) van de dealer.
Ik heb een berekening gemaakt wie kan daar eens over heen kijken of ik het goed heb.
Het opladen van de accu auto is 13,2 Kwh
1 Kwh incl belasting bij onze energieleverancier kost € 0,29
1 laadbeurt van 13,2 Kwh kost dus € 3,83
Ik rij 12000 km voor werk ( 50 km per dag )
Als ik 12000 km per jaar volledig thuis de accu oplaadt kost mij dat €459,60 ( € 0,083 per km )
Berekening volgens de ANWB
Ik lever terug 610 Kwh die ik over heb ivm zonnepanelen, krijg ik €128 voor volgens energienota
Dus kosten brandstof woon-werk is dus € 459,60 - € 128 = €331,60 per jaar
Hoe denken jullie hierover?
Alvast bedankt voor jullie info.
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 11:14
door Ccinq
Die 29 cent per kWh kun je vergeten als je een variabel contract hebt denk ik zo.
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 11:15
door JW-C5
Een paar kanttekeningen, (mede) gebaseerd op mijn ervaring met deze auto die ik nu bijna 1½ jaar heb.
Overigens tot volle tevredenheid
Bij het laden gaat er maximaal 12,5 kWh bij, de volle capaciteit van de accu wordt niet helemaal gebruikt. Je kunt dus ook niet meer dan die 12,5 kWh gebruiken.
Als je rustig rijdt, geen snelwegkilometers met 100 km/u, kom je bij buitentemperaturen rond de 20 graden krap aan de 50 km. In de winter en nu haal je dat niet, dan zit je op 45 km max.
Jouw tarieven zijn erg gunstig, mijn nachttarief waarmee ik de auto oplaad is al een stuk hoger dan die 29 ct die jij noemt.
En terug leveren voor 21 ct/kWh, da's hoog.
Overigens, ik rij mijn C5AC-Hy niet alleen omdat het financieel aantrekkelijk is.
Het rijdt fijn, en op deze manier draag ik ook m'n steentje bij in de transitie
Groet,
JW
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 11:37
door c5jan
De teruglevertarieven zullen dalen, logisch met zoveel overaanbod op relatieve dalmomenten.
En wat JW zegt, de kWh prijs die je noemt is naar huidige ontwikkelingen niet erg lang houdbaar, zal fors gaan stijgen.
Hoe ziet je rekensom er dán uit?
Ondertussen hobbel ik vrolijk door op lpg... volgens mij echt het allergoedkoopste rijden op dit moment.
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 16:21
door Erwin N
Heb vast contract bij Powerpeers in januari voor 3 jaar verlengd.], dus ik zit denk ik wel goed
Rij nu een C5 Aircross benzine en heb een interessante offerte gekregen voor een Hybride uit 2022 dus ben een beetje aan het rekenen. Heb 19 panelen en lever veel terug aan het net.
Beslissing neem ik van de week.
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 17:19
door Erwin N
Sorry teruglevering is € 0,11 dus kosten totaal per jaar wordt €392 aan stroom
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 18:20
door boes
Als er een accu (auto) aan je installatie hangt terwijl er licht op je PV valt, en de rest vraagt niks, gaat elke Watt daarin.
Kortom, geen teruglevering aan het net.
En da's maar beter ook aangezien de salderingsregeling op de helling staat en inmiddels al geen minimum tarief meer voor bestaat. (Steeds meer energie leveranciers zullen ze naar beneden stellen)
En overigens, reken je niet rijk met je vaste contract. Legio voorbeelden helaas van eenzijdige wijzigingen hierop.
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 18:30
door c5jan
Ja, als de prijzen tussen contract en inkoop te ver verschillen houdt het een keer op.
Al wordt er ook met termijn inkoopcontracten gewerkt, waardoor jouw contract altijd uitvoerbaar blijft.
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 19:16
door Erwin N
Iemand ervaring wat het reëel bereik is in de winter van deze auto
Re: Kosten berekening
Geplaatst: 04 sep 2022 19:20
door JW-C5
Dat schreef ik hierboven al: op z'n best 45 km in de winter. Maar vaak ook duidelijk minder.
Ook nu, met die warmte kom ik er niet verder mee.
Wat dan kan helpen is de auto te voren op te warmen als 'ie aan de elektra hangt, of 'm voor te koelen.
Dat scheelt energie, die hoeft dan niet uit de tractiebatterij te komen.
Via de app is dat te regelen.
Groet,
JW