C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2022 15:06
Auto: Sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Kleur: Zilver
Hoi allemaal,

Sinds een aantal jaar hebben wij een probleem met de radio in onze C5 III sedan, een RT4. Na verloop van tijd wordt deze erg warm en wordt er een melding op het scherm gegeven over volumeverlaging wegens warmte, gevolgd door uitschakeling van de telefoon, waarna de hele RT4 wordt uitgeschakeld tot deze weer koeler wordt.

Dit probleem vertoonde zich eerst af en toe bij lange autoritten, maar sinds kort is het onmogelijk om langer dan een uur naar de radio te luisteren of het navigatiesysteem te gebruiken, wat vrij irritant is.

Mijn moeder (eigenaar van de auto) heeft van een monteur lang geleden te horen gekregen dat dit een probleem was wat voorheen onder garantie viel van Citroën door een fabrieksfout, maar ik heb hier niets over kunnen vinden, en heb ook niet het idee dat het een fabrieksfout is, aangezien het allemaal probleemloos liep van 2008 tot 2018, waarna het langzaam erger werd.

Heb m er zelf nog niet uit gehaald, of laten halen, denken jullie dat de gehele unit vervangen moet worden, of zal het gewoon een ophoping stof zijn die ik er uit kan spuiten met een busje lucht?

Groet,

Mathias
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Denk eerder dat de koelfan kapot is danwel slecht werkt ….

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Tien jaar lang de RT4 gebruikt in mijn C5, nooit een dergelijk probleem gehad.
Ook niet in hete omstandigheden, tijdens lange vakantieritten in Frankrijk.

Ik denk dus ook dat het een probleem kan zijn met de fan van de unit.
Maar stof kan ook een probleem zijn, haal daarom de unit uit de dash, en begin met een goeie beurt met een stofzuiger aan de buitenkant.
Lucht inspuiten heb ik een broertje aan dood, dan gaat stof op een verkeerde plaats zitten.

Dat doet me denken aan een keer dat ik een kapotte voorruit had in m'n DS, dat was nog zo'n gehard exemplaar.
De reparateur gebruikte niet een stofzuiger om de resten weg te halen, maar een luchtslang.
Ik kwam daarna overal stukjes glas tegen :shock:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Volgens mij was er ooit een topic van forumlid exroosje waarin hij uitlegt hoe hij een extra koelventilator in de middenconsole heeft gebouwd. Dit juist vanwege warm worden van de radio unit.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Je hebt verschillende opties:
KSM in Apeldoorn kan je waarschijnlijk helpen, of zelf open maken en schoon blazen of inderdaad wat H_H voorstelde, om een koelvin te monteren.
Er is genoeg ruimte onder de unit om deze op die plaats in te bouwen.
Succes.
Kees.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
RT4 met koelfan, is dat alleen bij een C5-3?
Ik heb er 2 liggen zonder koelfan, 1 defecte uit mijn 407C en de andere als reserve omdat ik naar een RT5 heb geupgrade.
Tijdens het project om er een SSD in te bouwen, ben ik erachter gekomen dat de hardeschijf de grootste warmtebron is.
Wellicht is upgrade naar een SSD een optie, de kosten vallen reuze mee, tientje of 5 ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Diep in m'n geheugen gravend.....
Destijds samen met MaartenC5 bezig geweest m'n RT4 open te maken om de HDD weer aan de praat te krijgen. Die was gecrasht door een foute update.
Maar nu je het zegt, ik kan me niet herinneren daarin een fan gezien te hebben.

Bij de PH3 zijn er meer hitte problemen geweest.
Dat draadje van ExRoosje zal nog wel terug te vinden zijn.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Om eerlijk te zijn ben ik gaan twijvelen, er zijn RT uitvoeringen met een losse fan achterop en ik heb ooit melding gemaakt dat de RT5 met SSD een stuk stiller is, en ik dacht dat het de fan was die zoveel herrie maakt.

In mijn digitale geheugen zie ik dat een RT6 een fan naast de batterij heeft, met wat google zie ik dat de RT3, 4 en 5 dat ook hebben.
Dit is een RT4 (foto geplukt van ebay), duidelijk een fan aanwezig, lijkt op een klein PC fannetje, ik denk 40 of 50mm, Zie: Case Fans
Knipsel.PNG
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dus toch een fan, waarschijnlijk ;)

Eerste actie dan: Unit uit de dash naar voren trekken, en met de stofzuiger aan de gang om die opening uit te zuigen.
Dan kijken of het fannetje nog loopt, door 'm in te schakelen. De bedrading is lang genoeg om dat te kunnen uitvoeren.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zover ik weet had mijn C5-3 een fan in de RT4 …

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Mocht de fan goed werken, dan kun je het koelblok proberen los te halen, schoonmaken en nieuwe koelpasta ertussen.
Net als bij laptops en PC's, een klusje waar je eens in de zoveel tijd niet onderuit komt, bij mijn eigen PC is dat inmiddels nodig, bij vollast stijgt de temperatuur naar 90C en word de snelheid verlaagd.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Er is een modificatie geweest voor de C5 III. Er moet een extra koel module boven de unit in het dashboard komen.

Waarschijnlijk is dit onderdeel wel te vinden op service box.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Bedoel je zoiets?
Deze koelmodule had ik ook in gedachten, maar dat is alleen voor een Ph2 met RT3 radio en niet de RT4, welke aangeduid word als RT3-Evo.
Knipsel.PNG
Knipsel2.PNG
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik heb het niet helemaal scherp meer.
Het gaat echt specifiek om de Ph3 waarbij de module achteraf moest worden gemonteerd bij klachten. De module zelf is inderdaad wel vergelijkbaar met de getoonde koelmodule van de ph2.
Voordat deze module beschikbaar was maakte ik indertijd bij dit soort klachten zelf een (nood) oplossing mbv een computer fan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Daar zal dan een TSB van zijn, nou snap ik waarom ik een dergelijke module niet in de onderdelen tekeningen van een PH3 zie.
Plaats reactie