Wat moet er allemaal los om bij de distributieriem te komen?
Geplaatst: 03 aug 2021 09:41
Hallo allemaal,
Kan iemand me helpen om een discussie met een monteur te beslechten?
Twee weken geleden is Sic voor een grote beurt naar een garage hier in de buurt gegaan (lang verhaal kort: andere baan dus niet meer zo vaak in Eindhoven dus me afgevraagd waarom ik niet meer bij de garage hier vlak bij de beurten uit laat voeren, inmiddels weet ik weer waarom: het zijn prutsers).
Een van de dingen die ze hadden "gevonden" was dat er een lekkage was van het kleppendeksel en dat die op de distributieriem zou druppen waardoor die vervangen moest worden. Balen maar ok, liever op tijd vervangen dan ergens er achter komen dat hij er af ligt.
Bij inspectie bleek de riem niet nat, dus voordeel: niet vervangen (lag er pas 40 k km om).
Afgelopen zaterdag startte hij slecht, een plof net voordat hij aansloeg en een benzinelucht in de auto. Naar huis gereden (ongeveer 30km) en zonder er verder over na te denken geparkeerd en naar binnen gegaan. Gisteren ochtend vertelde mijn vrouw dat ze vond dat hij nog erg naar benzine stonk toen ze er langs liep.
Dus ik stap in, wil starten: niets. Blijkt de benzine tank helemaal leeg. Die was net volgetankt en omdat ik op LPG rij zat die nog zo goed als vol. Dus ergens was 40 tot 50 liter Euro98 verdwenen.
Wegenwacht er bij en die vindt vrij snel het probleem: de koppeling van de brandstofslang op het blok zat los. De hele bekleding van de motorkap drupte en ik was ontzettend blij dat de auto niet in de fik was gevlogen...
Nu komt het: de garage claimt dat ze niet aan die koppeling zijn geweest terwijl de Wegenwacht zegt dat in 99 van de 100 gevallen dat hij dit tegen komt het bij een PSA auto is die net een grote beurt en/of een nieuwe distributieriem heeft gehad.
De bouten van de steun waar de twee slangen op vast zitten (ongeveer 10cm voor de koppeling) zijn recent aangeraakt want ze blinken terwijl er verder heel erg weinig aan mijn auto blinkt.
Dus vandaar mijn vraag: heeft iemand een werkinstructie/overzicht van het vervangen van de distributieriem zodat ik zeker weet dat als ze er naar hebben gekeken die koppeling aangeraakt moet zijn?
Voor de rest: mocht je in Rijkevoort en omgeving naar een garage zoeken stuur me even een PB, dan vertel ik wel waar ik nooit meer naar toe ga. En andersom: als iemand in de buurt goede ervaringen heeft met een garage dan hoor ik het graag.
Naast dit gedoe is de waslijst naar aanleiding van de beurt nog veel groter namelijk...
Kan iemand me helpen om een discussie met een monteur te beslechten?
Twee weken geleden is Sic voor een grote beurt naar een garage hier in de buurt gegaan (lang verhaal kort: andere baan dus niet meer zo vaak in Eindhoven dus me afgevraagd waarom ik niet meer bij de garage hier vlak bij de beurten uit laat voeren, inmiddels weet ik weer waarom: het zijn prutsers).
Een van de dingen die ze hadden "gevonden" was dat er een lekkage was van het kleppendeksel en dat die op de distributieriem zou druppen waardoor die vervangen moest worden. Balen maar ok, liever op tijd vervangen dan ergens er achter komen dat hij er af ligt.
Bij inspectie bleek de riem niet nat, dus voordeel: niet vervangen (lag er pas 40 k km om).
Afgelopen zaterdag startte hij slecht, een plof net voordat hij aansloeg en een benzinelucht in de auto. Naar huis gereden (ongeveer 30km) en zonder er verder over na te denken geparkeerd en naar binnen gegaan. Gisteren ochtend vertelde mijn vrouw dat ze vond dat hij nog erg naar benzine stonk toen ze er langs liep.
Dus ik stap in, wil starten: niets. Blijkt de benzine tank helemaal leeg. Die was net volgetankt en omdat ik op LPG rij zat die nog zo goed als vol. Dus ergens was 40 tot 50 liter Euro98 verdwenen.
Wegenwacht er bij en die vindt vrij snel het probleem: de koppeling van de brandstofslang op het blok zat los. De hele bekleding van de motorkap drupte en ik was ontzettend blij dat de auto niet in de fik was gevlogen...
Nu komt het: de garage claimt dat ze niet aan die koppeling zijn geweest terwijl de Wegenwacht zegt dat in 99 van de 100 gevallen dat hij dit tegen komt het bij een PSA auto is die net een grote beurt en/of een nieuwe distributieriem heeft gehad.
De bouten van de steun waar de twee slangen op vast zitten (ongeveer 10cm voor de koppeling) zijn recent aangeraakt want ze blinken terwijl er verder heel erg weinig aan mijn auto blinkt.
Dus vandaar mijn vraag: heeft iemand een werkinstructie/overzicht van het vervangen van de distributieriem zodat ik zeker weet dat als ze er naar hebben gekeken die koppeling aangeraakt moet zijn?
Voor de rest: mocht je in Rijkevoort en omgeving naar een garage zoeken stuur me even een PB, dan vertel ik wel waar ik nooit meer naar toe ga. En andersom: als iemand in de buurt goede ervaringen heeft met een garage dan hoor ik het graag.
Naast dit gedoe is de waslijst naar aanleiding van de beurt nog veel groter namelijk...