Pagina 1 van 1
daklijst bevestiging
Geplaatst: 04 jun 2021 13:33
door spikkel
Beste forumleden,
Vandaag vond ik de oplossing van een rammelend geluid in mijn C5 break 2.2HDIF exclusive 2006. Aanvankelijk leek de rammel afkomstig van mijn schuifdak, maar de daklijst rechts bleek los te zitten.Alleen de eerste bevestiging aan de voorkant
bleek veel ruimte te hebben. Ik heb de afdekstop verwijderd en zag een hoeveelheid verpulverd materiaal wat gemakkelijk weggezogen kon worden.Ik vermoed dat dit kunststof is geweest. Als ik de daklijst beweeg, dan beweegt deze m.i. over een gefixeerde schroef / draadeinde.Hoe zit deze constructie in elkaar?
Ik hoor graag jullie mening
Mijn dank
Spikkel
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 04 jun 2021 14:02
door JW-C5
Ik neem aan dat je het over de dakdrager #12 hebt, in dit plaatje:
Dakdragers C5 Break.jpg
Die zit met drie bouten #70 bevestigd.
Als je nu alleen nog maar een stukje van die bout ziet, is de kop vermoedelijk weggeroest.
Dan rest niets anders dan de andere twee bouten ook los te maken, en de drager eraf te halen.
Daarna kun je dan hopelijk de rest van die bout weghalen, en het geheel opnieuw monteren.
Van anderen weet ik dat die bouten vaak zwaar geroest zijn, en dat de koppen zó slecht zijn geworden, dat je ze alleen kunt losmaken door ze uit te boren. Pas dan kun je de rest er ook uithalen, hopelijk....
Groet,
JW
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 04 jun 2021 15:41
door spikkel
Bij nader inzien is het verpulverde materiaal de kop van de totaal verroeste bout. Het lijkt M5. Wie weet of deze bout een contramoer aan de binnenzijde heeft (onwaarschijnlijk), zodat ik eventueel de binnenbekleding (hemel) los moet maken, of zit er draad in de carrosserie?
gr. Spikkel
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 04 jun 2021 15:50
door spikkel
jw, ik zie nu je antwoord. Bedankt.Ik had inmiddels al een bruin vermoeden, dat het een vervelend klusje kon gaan worden.
Ik zie in het bijgevoegde schema dat het M6 is en geen contramoer bevat. Nou, een uitdaging maar weer
Bedankt.
Gr. Spikkel
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 04 jun 2021 18:10
door JW-C5
Als je die twee andere bouten niet los kunt maken, is het te overwegen het te laten zitten, en dan de ruimte tussen die voorste bout-rest en de dakdrager op te vullen met kunsthars.
Dan kan het niet meer bewegen, en ben je van die rammel af.
Uiteraard kan dat alleen als je de dakdragers niet gebruikt om er iets op te bevestigen en ze daarmee gaat belasten en ermee gaat rijden.
Groet,
JW
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 05 jun 2021 13:33
door spikkel

Beste JW, ik heb het anders op kunnen lossen. Ik heb het draadeindje vannacht voorbehandeld met Imal. ( niet te veel, want ik was bang dat het wellicht door de hemelbekleding zou trekken).Ik heb een houten wig, omwikkeld met een katoenen doek, voorzichtig tussen dakdrager en dak geplaatst en heel voorzichtig zoveel ruimte kunnen verkrijgen, dat ik met een waterpomptang het draadeindje kon vastpakken en met kracht anti-clockwise kon draaien.Als je dit doet,plak wel eerst je lak af, want een beschadiging door de tang is gauw verkregen. ( gebeurde ook bij de eerste keer, maar viel gelukkig onder de dakdrager begrenzing

) Ik kon met enig geduld het schroefeind er zo volledig uitkrijgen.De RVS-bout M6 mag niet langer zijn dan 35 mm en dan kan de dakdrager goed vast gezet worden.(abusievelijk had ik uit het schema opgemaakt, dat de bout 100mm ! lang moest zijn

) De dakdrager zit weer als een huis en dat is toch weer kicken
Met dank voor de ondersteuning
Gr. Spikkel
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 05 jun 2021 13:43
door JW-C5
Dat is creatief aangepakt
Mooi dat het zo gelukt is
Groet,
JW
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 05 jun 2021 15:19
door Ccinq
Mooi! eb je nu een RVS-bout gebruikt? PSA bespaart blijkbaar graag 10 cent op zo'n boutje..
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 05 jun 2021 15:22
door JW-C5
Een RVS bout is minder sterk dan een gewone.
En bij een M6 bout(je) speelt dat best mee.
Groet,
JW
Re: daklijst bevestiging
Geplaatst: 05 jun 2021 16:28
door Ccinq
Weet ik, e breken makkelijker, maar ik denk dan waarom geen M10 RVS. Doorgeroeste m6 heb je ook weinig aan als je 80 kg op je dak hebt.