Pagina 1 van 4
Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 12:45
door JanSr
Mijn C5 2003 2.0 16v start moeizaam bij de eerste start 's ochtends.
Lexia ziet geen storingen.
Eenmaal op gang loopt het ding voorbeeldig.
Warme starts ook probleemloos.
Waar moet ik beginnen?
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 13:33
door jantje1948
Komt hij moeizaam rond of komt hij goed rond en wil niet aanslaan? Misschien eerst een paar keer het contact aan en uit om benzine op te pompen? De electrode afstand van de bougies zou je ook kunnen bekijken. Zomaar even een paar gedachten.
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 13:38
door JanSr
Draait rond als een tierelier. Pas na enkele seconden starten komt hij hakkelend op gang. Na weer enkele seconden draait hij mooi rond, maar de eerste minuut wel met een te hoofgtoerental, ca 1100 rpm
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 15:08
door willy4
neemt hij lucht.
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 16:50
door JanSr
Bedoel je in de brandstof toevoer?
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 18:28
door willy4
ja en dat dan de brandstof terug loopt na een lange tijd.
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 18:32
door JanSr
Ik ken dit type onvoldoende. Is dit een bekend verschijnsel?
Zit er een elektrische brandstofpomp in de tank?
Als die zijn werk doet zou er benzine in het systeem moeten zitten, kort na "contact aan".
Ik hoor niets zoeken, maar dat kan aan mij liggen.
Zit er ergens een terugslagklepje, dat niet goed sluit?
Benieuwd
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 18:43
door willy4
zit er nergens een doorzichtige op , dat je het kunt nazien.
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 19:09
door JW-C5
JanSr schreef:......
Zit er een elektrische brandstofpomp in de tank?
Als die zijn werk doet zou er benzine in het systeem moeten zitten, kort na "contact aan".
.......
Zeker, die zit daar.
Zie ook
dit draadje
Groet,
JW
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 19:13
door JanSr
Dank, ik ga spoorzoeken
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 20:29
door Uzet1797
Volgens mij is dat hogere toerental de eerste minuut normaal'
Mtvrgr, Uzet1797.
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 14 mei 2021 22:30
door AaronKers
Klopt bij koude motor is 1100rpm niet vreemd
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 15 mei 2021 10:28
door JanSr
Vanmorgen eerst even naar de brandstofleiding gekeken:
De aanvoerleiding is niet transparant.
Aan het eind zit een ontluchtingsventiel (met het blauwe dopje).
Voor het starten (koude start) komt er geen benzine uit.
Als de motor na het starten weer stil staat, wel.
Wat ik vergat te proberen ga ik morgen doen: Contact aan en dan die ontluchting controleren.
Na contact aan hoor ik geen pomp lopen. Zeker niet door het overige lawaai: hydrauliekpomp, spiegels uitklappen.
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 15 mei 2021 11:28
door JW-C5
Die uitklappende spiegels, en de pomp gaan toch lopen als je de auto van het slot haalt?
Pas als je je sleutel in het contactslot doet, en 'm naar de contactstand draait, moet de brandstofpomp gaan lopen. Toch?
Dat zou je dan moeten kunnen horen. Zonodig de zitting even opklappen, en de grote rubberdop weghalen.
Groet,
JW
Re: Moeizame koude start 2.0 16v 2003
Geplaatst: 15 mei 2021 11:33
door JanSr
Als je instapt gaat de hydrauliekpomp lopen, oogde auto weer ook hoogte te zetten.
Als je de sleutel op contact zet klappen de spiegels uit.
Wat ik niet hoor:
De luchtpomp (maar die doet het wel)
De brandstofpomp.
Het zou heel goed aan mijn gehoor kunnen liggen.
