Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Fan


Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jun 2017 19:57
Auto: Break, Ligne Prestige.
Opties: Niet genoeg
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 378000
Kleur: Blauw
Locatie: IJlst
Mederijders,
Ik ervaar al een tijd dat de wagen nogal schudderig/ hobbelig rijdt. Vooral bij klinker wegen waar diverse kuilen in zitten. (En kom ik dagelijks tegen als ik de stad uit ga) Je wordt hard heen en weer geschud vooral als kuilen of oneffenheden vlak na elkaar volgen links en rechts. Ook bij het oprijden van b.v. een oprit is het goed raak. Dit is al een tijd zo en ook voor het monteren van CB’s wat recent is gedaan. Verder is het comfort op de snelweg wel goed en veel beter dan dat het was. Dwars richels merk je wel goed. Drempels kan ik gewoon nemen en worden goed verwerkt. Heb dus ook niet het idee dat het een bollen issue is maar ook niet dat het gedrag helemaal normaal is... kan er nog iets anders stuk zijn wat dit veroorzaakt? Heb het forum al uitgespit maar kan niet echt iets vergelijkbaars vinden, ben benieuwd naar jullie mening.
Groet, Jaap
Ik ervaar al een tijd dat de wagen nogal schudderig/ hobbelig rijdt. Vooral bij klinker wegen waar diverse kuilen in zitten. (En kom ik dagelijks tegen als ik de stad uit ga) Je wordt hard heen en weer geschud vooral als kuilen of oneffenheden vlak na elkaar volgen links en rechts. Ook bij het oprijden van b.v. een oprit is het goed raak. Dit is al een tijd zo en ook voor het monteren van CB’s wat recent is gedaan. Verder is het comfort op de snelweg wel goed en veel beter dan dat het was. Dwars richels merk je wel goed. Drempels kan ik gewoon nemen en worden goed verwerkt. Heb dus ook niet het idee dat het een bollen issue is maar ook niet dat het gedrag helemaal normaal is... kan er nog iets anders stuk zijn wat dit veroorzaakt? Heb het forum al uitgespit maar kan niet echt iets vergelijkbaars vinden, ben benieuwd naar jullie mening.
Groet, Jaap
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ik verdenk al gauw de ADALS.
Op de brug direct te zien, maar niet te voelen.
Als de draagarmlagers aan de binnenzijde er vettig uitzien, zijn ze versleten.
Versleten ADALS leiden tot allerlei raar weggedrag. Wazig sturen, hobbelen, zijwindgevoelig. Soms hoor je ze kraken als je een verkeersdrempel neemt.
Op de brug direct te zien, maar niet te voelen.
Als de draagarmlagers aan de binnenzijde er vettig uitzien, zijn ze versleten.
Versleten ADALS leiden tot allerlei raar weggedrag. Wazig sturen, hobbelen, zijwindgevoelig. Soms hoor je ze kraken als je een verkeersdrempel neemt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Fan


Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jun 2017 19:57
Auto: Break, Ligne Prestige.
Opties: Niet genoeg
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 378000
Kleur: Blauw
Locatie: IJlst
De ADALS zijn net een jaar oud. Ga er vanuit dat die nog wel even mee kunnen..
Berichten: 1253
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Mocht hij op de brug gaan, toch maar ff kijken. Je kan aardig wat fouten maken bij die klus
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als dat gebeurt bij het "schuin oversteken" van een drempel of ander obstakel, is het een verschijnsel dat bij de gewoon geveerde C5 duidelijk sterker optreedt dan bij eentje met een derde bol, een HA3+ dus.
Bij die laatste wordt de LDS stroom links <> rechts geblokkeerd in die situatie, dat gebeurt niet bij eentje zonder die derde bol.
Daarbij moet de stabilisator stang al het werk doen, en die LDS stroom links <> rechts werkt dat wat tegen.
Oftewel, het komt me niet als buitengewoon over
Heb je al eens met een andere C5 gereden, en gekeken of die dat ook heeft?
Groet,
JW
Bij die laatste wordt de LDS stroom links <> rechts geblokkeerd in die situatie, dat gebeurt niet bij eentje zonder die derde bol.
Daarbij moet de stabilisator stang al het werk doen, en die LDS stroom links <> rechts werkt dat wat tegen.
Oftewel, het komt me niet als buitengewoon over
Heb je al eens met een andere C5 gereden, en gekeken of die dat ook heeft?
Groet,
JW
C5club Fan


Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jun 2017 19:57
Auto: Break, Ligne Prestige.
Opties: Niet genoeg
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 378000
Kleur: Blauw
Locatie: IJlst
Oké duidelijk JW. Ga hem sowieso nog wel op de brug bekijken. Een vergelijk is ook een goed idee, mijn schoonzoon heeft er nog een staan (werkt bij handelaar) is alleen een PH1.. Ik kan mij alleen niet herinneren dat het toen ik hem net had ook zo was. Rijd nu bijna 3 jaar.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Fan


Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jun 2017 19:57
Auto: Break, Ligne Prestige.
Opties: Niet genoeg
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 378000
Kleur: Blauw
Locatie: IJlst
Helaas is het proefrijden nog niet gelukt, de auto was al weg (lees gesloopt) Wat mij opvalt is dat als ik aan de dakreling schud, ik sta dan naast de auto, ie ook behoorlijk heen en weer deint. Hebben jullie dat ook? Een andere proefrit zal in deze Corona tijd ook wel lastig worden vrees ik. Binnen kort maar eens een garage afspraak maken om wat zaken te controleren.


