Pagina 1 van 1

Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 16 aug 2020 19:23
door jancampa
Sinds kort heb ik een C5 Ph2 3,0 V6 Berline. Ik heb nu een set gebruikte winterbanden gekocht. Volgens opgave zouden ze loadindex 97 hebben. Maar toen ik ze gisteren ophaalde, bleken er 2 te zijn met loadindex 97 en twee met 93. Beide kunnen onder deze auto. Maar mijn vraag is nu : moet de 97 vóór ? Of juist achter ?

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 16 aug 2020 22:05
door JW-C5
Hebben ze verder dezelfde gegevens, met name de DOT?
En hebben ze in werkelijkheid ook allemaal dezelfde profieldiepte ?

Als dat allemaal verder hetzelfde is, zou ik die met LI 97 achter zetten. Die zijn (nog) iets stijver, dat komt de stuurprecisie ten goede.

Groet,
JW

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 16 aug 2020 22:13
door jancampa
Profieldiepte Li 97 : 7 mm. Volgens dotcode zijn ze van 2017
Profieldiepte Li 93 : 6 mm. Volgens dotcode zijn ze van 2018
Bij stuurprecisie denk ik eerder aan de voorwielen. Of zie ik dat verkeerd ?

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 16 aug 2020 22:24
door JW-C5
Dat denken velen inderdaad.
Maar stuurprecisie wordt met name door de achterbanden bepaald, in samenspraak met de achterwielophanging en geometrie.

Groet,
JW

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 16 aug 2020 22:34
door jancampa
Ik dacht steeds dat banden met het meeste profiel voorop moesten. Maar dat schijnt niet zo te zijn hè?

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 16 aug 2020 22:47
door JW-C5
Daarmee krijg je wel de beste tractie in de sneeuw.
De andere kant van het verhaal is dat de auto beter bestuurbaar blijft met de beste banden achter als het "op het randje" is.

Als je een zeer geoefend chauffeur bent, met ruime ervaring in slip condities, zou de keuze kunnen zijn om de beste banden voor te zetten.
Maar hoeveel chauffeurs kun je op deze wijze kwalificeren?

Groet,
JW

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 17 aug 2020 20:08
door Kapitein Rob
Ter overdenking: ik heb 50 jaar rijervaring met zo'n dikke 1,5 miljoen km's in totaal en een drietal slipcursussen. Mijn enige echte ongeluk kwam door een achterwielslip: de eerste correctie ging instinctief goed (maar wel overcorrectie), de daarop volgende slip als gevolg van die overcorrectie kon ik niet meer opvangen. Voor mij dus de beste banden achterop!

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 17 aug 2020 20:26
door boes
Kom kom,...6 of 7mm. Waar gaat het over? Voor slijt ook sneller.
Gewoon banden op tijd vervangen. Ik wacht persoonlijk nooit tot de wettelijke 1,6 maar wissel ze bij +/- 2,5mm

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 18 aug 2020 08:27
door c5maarten
Als we het hebben over de afvoer van water kan één mm profiel diepte best wel wat uitmaken...

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 18 aug 2020 12:15
door JW-C5
In geval van aquaplaning kan dat zeker verschil uitmaken.
Maar ook dan is het de vraag: waar moeten de beste banden zitten?

Als er aan de voorkant aquaplaning optreedt, gaat de auto rechtuit, sterk onderstuur dus.
Maar als dat aan de achterkant gebeurt, ontstaat overstuur en kan er zomaar een draaier optreden, Kapitein Rob overkwam dat ooit.

Het is tegen die achtergrond dat aanbevolen wordt de beste banden achter te zetten......

Groet,
JW

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 18 aug 2020 14:11
door c5jan
Met een zo klein verschil in profiel zou ik me eerder zorgen maken over de dotcode. De oudste banden voor, achter wil je geen onverwachte uitglijders hebben.

Binnen niet al te lange tijd zijn je voorbanden dan sowieso dunner dan de achterbanden.

Ik vind wisselen achter/voor niet fijn rijden; helemaal 100 % recht slijten de achterbanden niet op bij mijn C5's, en het daarbij horende stuurgedrag vind ik onprettig.

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 18 aug 2020 14:26
door JW-C5
Mbt dat eerste punt: banden van 2017 zijn nog niet echt oud en uitgedroogd.
Maar het blijft een vraagtekentje, een echt eenduidig antwoord is er niet op de vraag welke van die twee je in dit geval het beste voor of achter kunt zetten.

Met je eens dat voor <> achter wisselen niet altijd lekker werkt.
In mijn geval moet ik wel, achter gaan ze zaagtanden en cuppen. Door op tijd voor <> achter te wisselen los ik dat op, dat werkt goed heb ik gemerkt.
Vroeger deed ik het met de Primacy's anders, dan wisselde ik links <> rechts, maar dat kan niet met de CC's.

Groet,
JW

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 18 aug 2020 17:14
door jantje1948
Ik dacht dat radiaalbanden sowieso dezelfde rolrichting moeten houden. Dat werd tenminste in de jaren 70 zo gezegd. Diagonaalbanden kruiselings en radiaalbanden aan dezelfde kant verwisselen.

Re: Verschillende loadindexen onder de auto

Geplaatst: 18 aug 2020 18:25
door c5jan
Dat staat tegenwoordig op de band aangegeven, rolrichting en binnen- of buitenzijde (qua links/rechts natuurlijk).