Pagina 1 van 2
fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 12:25
door schon
hallo allemaal ik heb net een C5 gekocht uit 2011 met jawel 67.000 km op de teller
ik was zo blij dus vandaag vol goede moed naar de apk wat denk je een adviespunt
op de apk de, stuur- of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk 1.0mm (ac4/nat APK)
pfff kan dit met zo weinig kilometers?
en om welk onderdeel gaat het dan wil er iig zelf mee aan de slag
hulp welkom in de vorm van een foto of en tekst
groet john
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 12:28
door JW-C5
Vermoedelijk is dat niet de kogel zelf, maar speling op het rubber.
Dat is een zeeeer veel voorkomend probleem bij de PH3, en nog veel meer bij de C6.
Op dit forum is daar meer over te vinden, incl. de manier waarop dat opgelost kan worden zonder complete armen te vervangen.
Groet,
JW
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 12:48
door schon
als het om het rubber ging dan hadden ze wel gezegt dat er een nieuwe draagarm op moest
ze hadden het over een reparatie van 100 euro per wiel en 60 euro uitlijnen
of zie ik het verkeerd
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 14:07
door c5jan
Het was een APK, geen foutdiagnose.
Ik zou eerst een diagnose laten stellen voordat je gaat sleutelen. Onderstelproblemen zijn soms lastig exact te lokaliseren.
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 14:47
door H_H
Iin sommige EU landen moet de keuring onafhankelijk moet zijn van evt reparateur. Oftewel; het keuringsstation mag zelf geen reparaties uitvoeren.
In dit geval zou een ervaren citroen reparateur juist wel handig zijn geweest denk ik dan...
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 16:12
door schon
ik vind het vreemd merk er niks van hoor niks stuurt en veert goed
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 16:34
door jantje1948
Anders was het ook wel afkeur geweest!
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 16:46
door c5jan
En je rijdt de auto pas net, je bent niet anders gewend...
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 16:54
door akooiman
Toevallig van het weekend bij mij de fussee vervangen, nr 14 op de foto.
De fase 3 heeft aan de bovenzijde ook nog een fussee (nr 12) maar deze is meestal niet het problem.
Ding zit aan deel B vast met 3 torx bouten(2 maten) en zit op A geperst.
Als het inderdaad deze is, verwijder de remklauw, schijf. en stof schild achter de schijf.
Verwijder bout 20, om ruimte te maken voor de 2 buitenste grote torx bouten. de middelste bout is gewoon bereikbaar. trek de veerpoot wat naar buiten.
Als er alleen wat speling is kun je deze fussee met een hamer naar bededen toe eraf slaan.
In mijn geval viel het ding uit mekaar en moest ik de achtergebleven lagerschaal eraf slijpen.
De nieuwe fussee kun je met een likje kopervet er voorzichtig weer op tikken, niet helemaal tot max bovenin. 2 mm open houden. de buitenste bouten moeten op 170 Nm, binnenste weet ik even niet meer.
Mocht je meer info willen hoor ik het wel.
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 17:36
door H_H
Was er ook niet iets met de ABS stekker/sensor die altijd uit elkaar valt als je de fusee gaat vervangen bij een PH3?
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 10 dec 2019 19:45
door boes
da' s een serieus ingewikkeld stukkie ophanging zeg!
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 11 dec 2019 00:51
door Ccinq
Ik had 2 jaar geleden ook zo'n adviespunt, een jaar later was het bij dezelfde keurmeester verdwenen, zonder enige ingreep. Beetje raar hoor. Auto stuurt perfect. Vind het al knap als iemand 1 mm speling kan vaststellen trouwens...
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 11 dec 2019 09:27
door schon
Whaw een boel informatie hier, ik trek uit deze antwoorden de volgende conclusie voor mij, speling is minimaal hoor niks voel niks, en rij al 6 jaar in een C5 diesel van ook 2011, zolang het nog geen afkeur is niks aan doen en word het volgende keer wel afkeur dan heb ik een super beschrijving met tekening.
Ik wil jullie bedanken voor alle hulp super forum hier
Groetjes john
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 11 dec 2019 18:02
door akooiman
Onderschat het niet.
Ik had ook niets gemerkt of gehoord, alleen gemerkt bij het vervangen van de motor, omdat het dan los moet. er was alleen een tikje voelbaar, maar bij vervanging viel ie gewoon uit elkaar.
Voordeel is wel dat dit deel "opgesloten " zit en dus nergens naar toe kan, zelfs als er een bak speling op zit.
Re: fuseekogel kapot?
Geplaatst: 11 dec 2019 22:48
door Edwin28
Mijn C5 kreeg bij de APK ook een opmerking over de "fuseekogel" bij het keuringsstation (geen Citroën specialist). Het bleek om het silent block te gaan. Gezien je lage kilometerstand (67.000), die in je profiel staat, lijkt mij dit meer voor de hand liggend dan daadwerkelijk een fuseekogel (bovenzijde) of fuseelager (onderzijde, nr 14 op de eerder tekening. Ook gezien de reparatiekosten van 100 euro per zijde passen m.i. beter bij een silent block (rubberen bus) vervanging. Deze bus zit in de onderzijde van B. Bout 20 gaat daar doorheen en verbindt daarmee de "vork" van de onderste draagarm. Zo'n rubber bus kost tussen ca 10 tot 20 euro per stuk bij de online shops, afhankelijk van merk/kwaliteit. Met het juiste perssetje een klusje van nog geen half uurtje per zijde.