Pagina 1 van 2

C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 23 jul 2019 13:53
door RonaldM
Hey hallo,
Ik heb helaas mijn C5 2.0hdi break moeten verkopen ivm. te weinig kilometers. Daarvoor had ik een C5 2.0 benzine waar de automaat het van begeven had. Ik mis de luxe en stilte enorm. ( Rijd nu een Suzuki baleno automaat zolang) wil toch weer zsm een C5 benzine aanschaffen. De 3 liter 6 cilinder lijkt me aantrekkelijk.
Maar heb daar geen ervaringen mee. Welke is duurzamer of beter? Ik moet een automaat kiezen, omdat mijn vrouw er ook in moet rijden, en die kan ivm een handicap, alleen automaat rijden. Waar moet ik op letten bij de aanschaf, buiten dat de vering niet lekt en zo. Is er een manier om te weten of de automaat al op zijn laatste loodjes loopt.( Dat had ik NL bij de 2 liter benzine helaas.)

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 24 jul 2019 13:07
door Lucid
Beter of duurzamer, hmm ik gok dat een 2.0 wat makkelijker rijdend te houden is, aangezien vrijwel alles goedkoper is om te vervangen.
het rijplezier van een v6 is natuurlijk wel vele malen hoger
Ik denk dat dat je uitgangspunt moet zijn bij welke auto je wilt.

C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 24 jul 2019 13:12
door Menno
Bij de ph2 V6 krijg je wel de véél fijnere 6-traps aisin automaat ....
Ook minder gevoelig dan de ZF en zeker de AL 4-traps bakken.

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 24 jul 2019 13:22
door Lucid
Dat klopt, het verschil in de bakken is zeker groot, hebben alle PH2 de aisin bak? ik weet dat er een boel 2.2 hdi's zijn die nog gewoon de zf bak hebben als PH2.

Oh en nog een gedeeltelijk antwoord op de originele vraag. de bakken hebben onderhoud nodig als deze slecht beginnen te schakelen. laat inschakelen, hard van versnelling wisselen (slaan)
Dit kan dan opspelen bij of warm of koude bak, en bij mijn vorige hdi met de gewone zf bak (ook in de 2.0 benzine) begon de bak te slaan bij grote hitte, dus als de auto goed warmgereden was 100km plus en het ook warm was buiten
olie bijhouden is een groot goed bij de automaten

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 24 jul 2019 13:36
door Menno
Nee de V6 , 2.0 HDiF 136 , en de 173 pk 2.2 ( maar dat is wel een heel zeldzame C5 ! )

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 24 jul 2019 15:59
door JW-C5
Samenvattend: de enige benzine C5 PH1 of PH2 met de Aisin AM6 bak is de PH2 V6 3 liter.

Alle andere benzine PH1 en 2 hebben een 4 bak, de AL4 bij de 1.8 en 2 liter, en de 4HP20 bij de PH1 V6..
Als je niet op elke Euro hoeft te letten, kan ik je de PH2 V6 van harte aanbevelen.
Ik heb die van mij nu ruim 9 jaar, de fijnste Citroën die ik ooit gehad heb. En dat waren er heel wat, dit is #21 :citrofiel

Groet,
JW

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 02 aug 2019 09:11
door pgreve
Ik heb 13 jaar gereden in de V6 ph1 en ik vond het een geweldige auto! Zoals gezegd is het onderhoud een stuk duurder. Ik kan niet veel zelf, maar ook de meeste onderdelen zijn best kostbaar.
Zelf rijd ik ook niet veel kilometers waardoor ik het interessant vind om te kiezen voor extra comfort. De kosten lopen immers op als je meer kilometers maakt.
Ik had dus de 4 traps automaat die voor mij prima functioneerde. Schakelt soepel. Ik heb nooit problemen gehad ermee in ieder geval.
Op het laatst was de uitlaat op zijn eind. Heb nog wat laten lassen, maar had er geen €2200 voor over om hem helemaal te vervangen...

succes met de keuze.
Peter.

P.S.
Soms mis ik mijn C5 best wel! De vering en wegligging is geweldig... maar dat wisten jullie al :smt004

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 02 aug 2019 17:18
door JW-C5
Bij de laatste APK is goed gekeken naar de originele uitlaat onder mijn V6, die inmiddels 12 jaar oud is en 275 kkm gelopen heeft.
Die bleek nog in prima staat te zijn, gelukkig.

Da's heel wat anders dan de uitlaat onder mijn laatste Xantia 2 liter.
Die moest elke paar jaar vervangen worden :(
Ook de uitlaat van de TCT die ik daarvoor had, ging nog geen drie jaar mee.....

Groet,
JW

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 02 aug 2019 19:22
door Ccinq
Dat is wel heel snel. Van onze Xantia 2.0 heb ik bij aanschaf in 2009 de einddemper laten vervangen, pas dit jaar en 100.000 km verder er een nieuwe midden en einddemper onder moet hangen (zelf gedaan, bleek bij de APK toch niet helemaal gasdicht ..). Maakte je soms alleen hele korte ritjes?

C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 03 aug 2019 08:58
door Menno
Nee die dingen zijn over het algemeen bagger kwaliteit ....
Als die langer mee is gegaan heb je mazzel gehad ;-)

Korte ritjes helpt natuurlijk niet , maar die beroerde kwaliteit staat de uitlaat bij de Xantia wel om bekend !

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 03 aug 2019 09:44
door JW-C5
@Ccinq, was dat een 8- of een 16 klepper?
In mijn geval ging het om die laatste.

Nog even nagekeken in het overzicht dat ik er van gemaakt heb: ze gingen gemiddeld zo'n 2½ jaar en 40 kkm mee. Vervangen zijn ze allemaal door de officiële Cit-dealer.

Groet,
JW

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 03 aug 2019 09:57
door Ccinq
16 klepper automaat, en hij is er nog steeds :D

C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 03 aug 2019 09:59
door Menno
Hier dezelfde ervaring ...
De huidige doet het alweer 4 jaar , maar dat komt puur omdat die niet veel km’s maakt en droog in de garage staat :lol:

Fatsoenlijke kwaliteit uitlaat is niet te koop , dan zou je er één moeten laten maken van rvs ...

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 03 aug 2019 13:24
door JW-C5
Hoe dan ook, bij de uitlaat van de V6 is hiervan geen sprake. Die gaat echt heeeel lang mee :D

Toen ik mijn V6 negen jaar geleden kocht met 132 kkm op de teller, heb ik er een jaar later een reserve uitlaat voor gekocht, daar kon ik voor een redelijk bedrag aankomen.
Die staat nog altijd warm en droog op zolder :smt203

Groet,
JW

Re: C5 3.0 V6 of toch de 2.0?

Geplaatst: 03 aug 2019 15:53
door boes
De uitlaat van beide diesel Xantia's hielden het ook ruim 12 jaar vol. Heel netjes,...dacht ik zo.