Pagina 1 van 2

ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 13:07
door H_H
Is het nodig om bij een winterbandenwissel de ventielen opnieuw in te leren?
Dus losse winterbanden op de huidige velgen, banden zijn netjes gelabeld voor juiste positie op de wagen.

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 13:18
door JW-C5
Als de TPMS ventielen al "bekend zijn" in je autosysteem, hoef je ze niet opnieuw in te leren.

En je kunt de velgen met banden op elke willekeurige positie zetten, je auto detecteert al rijdende waar ze zitten.

Groet,
JW

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 13:28
door Lucid
geld dit voor type 3 of ook voor de eerdere types?

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 13:33
door Frans 99
Dat leert de auto niet zelf,waar ze zitten.
Een sensor links achter aangemeld zal altijd zeggen dat links achter lek is,ook al is hij rechtsvoor gemonteerd.
De auto vindt de sensoren wel zelf.ook met de wissel van zomer naar winter als ze alle 8 maar zijn aangemeld.

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 13:40
door H_H
bedankt voor de snelle reacties :smt023

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 14:14
door JW-C5
@ Lucid,

Dat geldt voor de PH3 en PH2, daar worden dezelfde ventielen gebruikt.

Groet,
JW

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 14:22
door JW-C5
Frans 99 schreef:Dat leert de auto niet zelf waar ze zitten.
Een sensor links achter aangemeld zal altijd zeggen dat links achter lek is,ook al is hij rechtsvoor gemonteerd.
De auto vindt de sensoren wel zelf ook met de wissel van zomer naar winter als ze alle 8 maar zijn aangemeld.
Bij de PH2 en naar ik aanneem dus ook bij de PH3 herkent hij wél waar de sensor zit.

Dat is te lezen in het PH2 CitDoc D4EABSP0 Werkingsprincipe : Waarschuwing voor lage bandenspanning:
5. Plaatsbepaling bandenzenders
De plaatsbepaling voor en achter gebeurt door de LF-antennes in de voorste wielkasten.
De LF-antennes dwingen de voorste bandenzenders informatie te geven aan de computer van de bandenspanningscontrole.
De bandenzenders antwoorden met een specifieke code waarmee onderscheid kan worden gemaakt tussen voor- en achterwielen.
De computer van de bandenspanningscontrole bepaalt aan de hand van gegevens over de rijsnelheid, de hoek van het stuurwiel en de wielsnelheden welke bandenzenders links of rechts zijn geplaatst.
De plaatsbepaling van de bandenzenders wordt uitgevoerd :
--Gedurende de uitzendcyclus van de LF-antennes bepaalt de elektronische eenheid van de bandenspanningscontrole, na een stilstand van meer dan 15 minuten, de tijd die nodig voor het verwisselen of verplaatsen van een wiel
--Als de auto gestart is

De LF-antennes zenden gedurende 6 seconden en stoppen dan gedurende 6 seconden.
De uitzendcyclus van de LF-antennes herhaalt zich, tot maximaal 12 keer, totdat het onderscheid tussen voor- en achterwielen is bepaald.
Groet,
JW

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 18:13
door Frans 99
Uit eigen ervaring weet ik dat ze dat niet doen.
Verder ook nog:waarom moet je een sensor dan op een bepaalde locatie inleren?.
Als de auto ze zelf op locatie zet,zou je ze ook niet te hoeven in leren lijkt mij dan.

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 11 dec 2018 18:24
door BJG
Het gaat bij het inleren om het ID dat kenbaar gemaakt moet worden aan de auto.

Uiteraard geef je het ID dan ook een positie mee.
Wissel je de wielen naderhand dan herkent de auto dit na een rondje rijden op basis van wielsnelheden.

Er zijn ook auto's die verplaatsen niet accepteren (ze herkennen het vaak wel), maar binnen PSA gaat wisselen gewoon goed zonder opnieuw in te leren.

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 12 dec 2018 14:29
door Frans 99
Ik snap het niet!
Bij mij geeft hij aan waar de ID is gepositioneerd in de diagbox,waar de ID ook zit(behalve op zijn plaats).
Kan volgens mij ook niet anders,De computer is een dom ding.Ook van de C5
Wil je een a op het scherm zal je zelf op de knop moeten drukken de computer doet het niet voor je
wil je een hoofdletter A moet je zelfs op 2 knoppen drukken.
Wil je dat hij de a onthoudt moet je de computer dat ook vertellen,ook waar hij het moet bewaren en moet je ook op de juiste knoppen drukken want anders is hij het vergeten als je hem uit zet en weer aan.
Wil je de kleine a in een hoofdletter A veranderen,zal je dat zelf moeten doen de computer doet het niet voor je!.
Dus als de computer een ID ontvangt van een sensor zal hij hem altijd linken met de plaats waarop hij is bevestigd (getelecodeerd).
Een computer doet niets zelf en veranderd ook niets zelf.
Je kan het verhaal ook anders lezen.
Dat hij begint met de ID,s voor en dan achter,maar zet ze op de getelecodeerde plaats.
grüß

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 12 dec 2018 16:41
door H_H
het hangt er volgens mij maar net vanaf hoe de positiebepaling gedaan wordt. Als je de letter A uit jouw voorbeeld op de positie van de B zet zal je bij het indrukken van de A op de nieuwe positie gewoon een B op het scherm zien
Maar als de definitie van de letter A niet aan de plaats gekoppeld is maar aan het knopje dan krijg je wel een A als je hem op de positie van de B zet.

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 12 dec 2018 19:20
door BJG
@Frans, het is toch niet echt ingewikkeld. Zoals ik reeds aangaf: met behulp van wielsnelheden wordt de positie van de sensoren bepaald. Na twee bochtjes weet hij het.

Bij PSA auto's gaat dit prima. De auto schiet niet in de stress als je het wiel verplaatst. Hij houdt er rekening mee.
Dat scheelt bij wisselen van wielen.

Er zijn ook auto's die bij het verplaatsen van een wiel een foutmelding geven. Daar moet de sensor opnieuw worden ingeleverd na verplaatsen.
Ook deze auto herkent dus verplaatsen mbv de snelheid verstrekt door ABS!!
Alleen accepteert hij het niet.

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 12 dec 2018 20:29
door H_H
Opel bijvoorbeeld… Maar dat zal na de overname door PSA wel opgelost zijn dan ;)

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 12 dec 2018 20:39
door JW-C5
BJG schreef:…...het is toch niet echt ingewikkeld. Zoals ik reeds aangaf: met behulp van wielsnelheden wordt de positie van de sensoren bepaald. Na twee bochtjes weet hij het.
….
In een van de CitDoc's wordt gerefereerd aan de stuurhoeksensor, die zou daarin ook een rol spelen.
Daar kan ik me zeer wel iets bij voorstellen.

Maar stel nou dat die niet (goed) werkt, dan zou het kunnen zijn dat om die reden die plaatsbepaling niet wil werken.
En niet (goed) werkende stuurhoeksensoren zijn bepaald geen zeldzaamheid.

Klinkt dat plausibel?

Overigens, als die stuurhoeksensor niet goed werkt, gaat het ook niet goed met ESP.....

Groet,
JW

Re: ventielen inleren?

Geplaatst: 16 dec 2018 12:48
door BJG
De stuurhoeksensor is de trigger om mbv de snelheden de positie te bepalen.

Een defect hier zal uiteraard gevolgen hebben. Waarschijnlijk heb je dan inderdaad al eerder een esp storing.