Pagina 1 van 1
K&N luchtfilter
Geplaatst: 23 nov 2018 15:31
door Rien vdW
Wie heeft er ervaring met een K&N luchtfilter in een 1.8 (90KW) benzine motor?
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 24 nov 2018 15:44
door BJG
Het voegt weinig toe is mijn ervaring.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 24 nov 2018 18:04
door C5HDI110
Afgezien van de beloofde betere prestaties, waar ik niet in geloof, is het verkoopargument vaak dat het ook goedkoper is omdat je het filter niet meer hoeft te vervangen, alleen schoonmaken.
Ik heb een keer uitgerekend, dat aanschaf + vloeistoffen, net zoveel kost of zelfs meer kost dan een normaal (wegwerp) filter, gerekend over 100K.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 25 nov 2018 21:42
door Rien vdW
Is er geen bewijs voor de claims die de fabrikant opeist, ik ben niet zo sterk in geloofszaken. Je zou verwachten in de tuning wereld bewijs te vinden. Wat rechtvaardigt anders die hoge prijs, die je met de huidige service intervallen nauwelijks terug verdient t.o.v. gewone filters. Wie?
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 25 nov 2018 22:08
door C5HDI110
In het tuningswereldje zijn ze gek op herrie en daar is een K&N luchtfilter perfect voor

Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 27 nov 2018 18:14
door Rien vdW
Dank voor jouw opinie, C5HDI110. Zijn er forumleden met feitelijke ervaringen, met meetbare resultaten? Ik ben het met C5HDI110 eens dat het beslist duur is, zo'n filter.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 27 nov 2018 18:46
door c5jan
Ik niet. Maar bedenk wel dat als je aan een systeem met terugkoppeling, zoals een motor met ecu, 1 component verandert zal er met de output weinig gebeuren. Als je meer verandert, zoals bijvoorbeeld een chip, dan zal je mogelijk enig resultaat merken. Ik vermoed voornamelijk: horen.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 27 nov 2018 19:00
door C5HDI110
Inderdaad, zoiets probeerde ik afgelopen weekend aan iemand uit te leggen, hij denkt dat met het plaatsen van een intercooler, zijn C2 1.4HDI, er effe 20PK bij kan krijgen, zonder verder iets aan te passen.
Het aanpassen van de software in de ECU zal absoluut noodzakelijk zijn.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 27 nov 2018 19:44
door RuudR
Lang geleden had ik een Saxo 1.6 VTS. Daarin had ik ook een K&N filter. Ja, de auto "bromde" wat meer. Nee, geen betere prestaties, maar wel een wat lager brandstofverbruik. De motor ademde dus duidelijk wel wat makkelijker.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 30 nov 2018 09:17
door Greavous
Daar zijn al verschillende mensen die zoiets met bijvoorbeeld een dyno getest hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-Q
https://www.youtube.com/watch?v=GS69owXpGdY
Als het al winst in vermogen oplevert is het marginaal en nauwelijks waar te nemen in het gebruik van de auto. Zoals eerder gezegd hebben dit soort dingen vaak alleen zin in combinatie met andere maatregelen.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 30 nov 2018 13:21
door Kapitein Rob
Bij een natuurlijk ademende motor (= zonder turbo of compressor) kun je de prestaties alleen verhogen als je er meer lucht met meer brandstof in doet. En eventueel de compressie verhogen.
Meer brandstof is te regelen met langer inspuiten of/en grotere sproeiers. Inspuitduur kun je in de ecu regelen (elektronisch), grotere sproeier is vervangen (mechanisch).
Meer lucht krijg je alleen door de toevoer te optimaliseren. Dat kan door het inlaattraject te optimaliseren: luchtfilter met minder weerstand, minder bochten in het traject en nog zo wat. Verder zal de motor meer lucht moeten toelaten en dat kan door langere openingstijden van de inlaatkleppen. Voor dat laatste zul je de nokkenas aan moeten passen: nok die de klep sneller opent en later dicht laat gaan (steilere nok) en ook wat hoger zodat de klep verder open komt te staan. En ook moet je er voor zorgen dat de verbrandingsgassen beter weg kunnen, dus klepopening langer en verder (nokkenas), uitlaatspruitstuk en uitlaat met minder weerstand. Allemaal mechanische aanpassingen.
Compressie verhogen doe je door de zuigers hoger boven in de cylinder te laten komen. Daarvoor heb je of een andere krukas of langere zuigerstangen nodig, dus ook weer mechanische aanpassingen.
Zoals al gezegd: met alleen een ander (K&N?) luchtfilter ben je er nog lang niet, misschien pas helemaal aan het begin van het traject. En met alleen de ecu aanpassen (meer brandstof) ben je er ook niet: er is niet voldoende lucht om die brandstof op te branden.
Nou heeft de fabriek niet alles tot in het oneindige optimaal afgeregeld, dus met wat sleutelen aan de ecu en met een ander/beter luchtfilter kun je misschien een paar procentjes winnen, maar dat ga je niet merken in de dagelijkse praktijk.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 01 dec 2018 13:05
door Rien vdW
Dank voor het meedenken. Ik wilde weten of een K&N filter een verstandige zet was: lange levensduur en een beter presterende motor. Als ik de behoefte aan veel meer vermogen en koppel zou hebben gehad, zou ik een C5 met een zwaardere motor gekozen hebben.
Voor mij is er maar een logische conclusie, die je ook vaak als sticker achter op vrachtwagens ziet: "bij twijfel niet inhalen". Ik rijd tevreden verder met een standaard filter van een tientje.
Re: K&N luchtfilter
Geplaatst: 02 dec 2018 11:30
door BJG