Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
In het topic http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=20342
staat mijn verhaal over het ontbreken van hoog in het geluid door de tweeters van mijn C5 Exclusive met Hifi Pack.
Hifi pack inhoud in dat er na de RT4 headunit (radio/navigatie) een Philips Hifi module ingebouwd is met twee tweeters in het dashboard bij het raam, twee woofers in de voordeuren en twee full range speakers in de achterdeuren en nog een subwoofer in de kofferbak.
De oorzaak is dat beide tweeters defect zijn.
In dit topic mijn oplossing voor de vervanging daarvan.
staat mijn verhaal over het ontbreken van hoog in het geluid door de tweeters van mijn C5 Exclusive met Hifi Pack.
Hifi pack inhoud in dat er na de RT4 headunit (radio/navigatie) een Philips Hifi module ingebouwd is met twee tweeters in het dashboard bij het raam, twee woofers in de voordeuren en twee full range speakers in de achterdeuren en nog een subwoofer in de kofferbak.
De oorzaak is dat beide tweeters defect zijn.
In dit topic mijn oplossing voor de vervanging daarvan.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Probleemomschrijving:
Beide tweeters bij de voorruit defect, oorzaak niet zeker, maar waarschijnlijk veel te warm geworden in de brandende zon op de parkeerplaats van het vliegveld. Gevolg is wel zeker, ze doen het niet meer.
Beide tweeters bij de voorruit defect, oorzaak niet zeker, maar waarschijnlijk veel te warm geworden in de brandende zon op de parkeerplaats van het vliegveld. Gevolg is wel zeker, ze doen het niet meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Op internet op zoek gegaan naar vervangingsexemplaren. Deze zijn nog wel te vinden, maar of het betrouwbaar is.. Via Ebay zijn er diverse aanbieders met name uit het oostblok die ze te koop aanbieden voor 20-30 euro per stuk. Komen dan uit sloopauto's van 2004-2010. Dus met verzending erbij 40-50 euro voor een setje.
Kwaliteit onbekend.
Vervolgens ben ik gaan zoeken bij de diverse Car Audio shops om te zien of er iets is wat 1:1 past. Niet dus. De prijzen van de verschillende tweeters variëren daar tussen de 20 euro en wat de gek er voor overheeft. Maar dan heb je wel nieuw spul waarvan je mag verwachten dat het in ieder geval heel is als je het koopt.
Ik heb de montagering van de originele eens beter bekeken, en als je hem uit elkaar haalt (hij was toch defect) dan houd je een ring over waar misschien best een ander merk/type in past. De ring heeft verschillende mogelijkheden, de binnenste ring en de wat hoger gelegen ring.
Ik heb gebruik gemaakt van de buitenste ring, deze is ongeveer 42-43 mm groot. Op internet een paar leuke tweeters gevonden van 41 mm diameter, met een beetje mazzel zou dat moeten passen. Ze waren wel iets duurder dan ik voor ogen had (89.- per 2), maar beter wat duurder en goed dan goedkoop en net niet goed genoeg. Uiteraard is dit een persoonlijke keuze.
Deze zijn het geworden: Hertz MP25.3. Gekocht bij Pim Tensen in Ede, was op voorraad. Ken het bedrijf niet, maar service was goed, 's morgens besteld, 's middags afgehaald.
https://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c- ... weeterset/
Zaterdag had ik een ritje van 2x 2uur, dus heb de speakers even aan de aansluitingen gesoldeerd om te testen hoe het allemaal klinkt. Hoog is er weer, dus de oorzaak is verholpen.
Echter is het hoog veel te dominant aanwezig, de tweeters zijn veel te goed......
Ik vermoed dat het rendement van de nieuwe Hertz veel beter is dan de originele Philips.
Maar dat los ik later wel op, beter te hard dan te zacht.
Kwaliteit onbekend.
Vervolgens ben ik gaan zoeken bij de diverse Car Audio shops om te zien of er iets is wat 1:1 past. Niet dus. De prijzen van de verschillende tweeters variëren daar tussen de 20 euro en wat de gek er voor overheeft. Maar dan heb je wel nieuw spul waarvan je mag verwachten dat het in ieder geval heel is als je het koopt.
Ik heb de montagering van de originele eens beter bekeken, en als je hem uit elkaar haalt (hij was toch defect) dan houd je een ring over waar misschien best een ander merk/type in past. De ring heeft verschillende mogelijkheden, de binnenste ring en de wat hoger gelegen ring.
Ik heb gebruik gemaakt van de buitenste ring, deze is ongeveer 42-43 mm groot. Op internet een paar leuke tweeters gevonden van 41 mm diameter, met een beetje mazzel zou dat moeten passen. Ze waren wel iets duurder dan ik voor ogen had (89.- per 2), maar beter wat duurder en goed dan goedkoop en net niet goed genoeg. Uiteraard is dit een persoonlijke keuze.
Deze zijn het geworden: Hertz MP25.3. Gekocht bij Pim Tensen in Ede, was op voorraad. Ken het bedrijf niet, maar service was goed, 's morgens besteld, 's middags afgehaald.
https://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c- ... weeterset/
Zaterdag had ik een ritje van 2x 2uur, dus heb de speakers even aan de aansluitingen gesoldeerd om te testen hoe het allemaal klinkt. Hoog is er weer, dus de oorzaak is verholpen.
Echter is het hoog veel te dominant aanwezig, de tweeters zijn veel te goed......

Ik vermoed dat het rendement van de nieuwe Hertz veel beter is dan de originele Philips.
Maar dat los ik later wel op, beter te hard dan te zacht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Of de audio-instellingen zijn nog gebaseerd op de defecte tweeters?
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
De audio instellingen zijn treble helemaal op -- en de bass op ++ om het zo enigszins kloppend te krijgen. Maar dan klinkt het achterin natuurlijk helemaal nergens meer naar.
Volume van alleen de tweeters moet lager, kom ik nog op terug.
Volume van alleen de tweeters moet lager, kom ik nog op terug.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zijn de Philips tweeters misschien hoog Ohmiger dan die nieuwe van Hertz?
Met wat dikke weerstanden is dat dan wel aan te passen.
Ik heb zoiets ook gedaan met een setje goeie 4 Ohm speakers die ik nog had, die heb ik elders in m'n huis geplaatst en parallel geschakeld aan een versterker die 8 Ohm speakers voedt in m'n slaapkamer.
Met wat extra weerstanden was dat goed aan te passen
Groet,
JW
Met wat dikke weerstanden is dat dan wel aan te passen.
Ik heb zoiets ook gedaan met een setje goeie 4 Ohm speakers die ik nog had, die heb ik elders in m'n huis geplaatst en parallel geschakeld aan een versterker die 8 Ohm speakers voedt in m'n slaapkamer.
Met wat extra weerstanden was dat goed aan te passen

Groet,
JW
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Vervolgens bezig geweest om de speakers fatsoenlijk te kunnen monteren. Dat is perfect gelukt.
Eerst de speaker aansluitingen even lossolderen. Dan het plastic deel van de connector eraf gehaald zodat de nieuwe speakers ook weer via dezelfde connector aangesloten kunnen worden. Deze zit met kit op 3 plekken vergrendeld. Deze even lossnijden met een scherp mes, en dan kun je hem er zo afklikken.
Nu kun je de grote magneet door de behuizing eruit drukken. Daarna valt de magneet in de spreekspoel er ook uit omdat deze geen tegendruk meer heeft.
Knip de draden van de spoel aan de buitenzijde eraf, en trek deze met een tang of pincet aan de binnenzijde eruit. De spoel is er nu ook af.
Nu heb je allen de kunststof ring nog over.
Eerst de speaker aansluitingen even lossolderen. Dan het plastic deel van de connector eraf gehaald zodat de nieuwe speakers ook weer via dezelfde connector aangesloten kunnen worden. Deze zit met kit op 3 plekken vergrendeld. Deze even lossnijden met een scherp mes, en dan kun je hem er zo afklikken.
Nu kun je de grote magneet door de behuizing eruit drukken. Daarna valt de magneet in de spreekspoel er ook uit omdat deze geen tegendruk meer heeft.
Knip de draden van de spoel aan de buitenzijde eraf, en trek deze met een tang of pincet aan de binnenzijde eruit. De spoel is er nu ook af.
Nu heb je allen de kunststof ring nog over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Nu even een stukje handenarbeid. De binnenste rand heb ik met een ronde vijl weggehaald tot aan de grote rand, zie foto's. Hierbij blijft er aan de bovenrand (zie 2e foto) mooi een randje zitten waar de nieuwe speaker op blijft hangen. Alsof het ervoor gemaakt is. In ongeveer drie kwartier heb je twee stuks gedaan. Even met een schuurpapiertje gladmaken en het ziet er perfect uit.
Daarna kan de speaker erin geplaatst worden.
Daarna kan de speaker erin geplaatst worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Daarna de proof of the pudding.
Past het ook nog in de behuizing van de afdekplaat.
De hoogte van het roostertje is net iets hoger dan van het origineel.
Eerst dacht ik dat het niet goed pastte, maar als je de ring iets aandrukt tijdens het indraaien zit het rooster van de speaker mooi klem tegen het rooster van de afdekplaat. De bovenzijde is nagenoeg vlak, in ieder geval niet zichtbaar omhooggedrukt.
Ik had aanvankelijk het idee om de speaker in de ring vast te kitten zodat deze vast zit maar dat is helemaal niet nodig. Als ze erin gedraaid zitten klemmen ze precies genoeg. Top oplossing!
De ander kant was precies hetzelfde, ook geen probleem.
Past het ook nog in de behuizing van de afdekplaat.
De hoogte van het roostertje is net iets hoger dan van het origineel.
Eerst dacht ik dat het niet goed pastte, maar als je de ring iets aandrukt tijdens het indraaien zit het rooster van de speaker mooi klem tegen het rooster van de afdekplaat. De bovenzijde is nagenoeg vlak, in ieder geval niet zichtbaar omhooggedrukt.
Ik had aanvankelijk het idee om de speaker in de ring vast te kitten zodat deze vast zit maar dat is helemaal niet nodig. Als ze erin gedraaid zitten klemmen ze precies genoeg. Top oplossing!
De ander kant was precies hetzelfde, ook geen probleem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Van het kunststof deel van de connector aansluiting heb ik de lipjes afgeknipt. Deze ga ik nog op de speaker kitten zodat de aansluiting gewoon via de normale aansluitingen kan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 411
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Weet jij misschien de waarde van die condensator?
Volgens mij was de originele speaker geen tweeter, maar meer
een breedband speaker. Deze wordt wat lager gefilterd dan een tweeter.
Dit doen ze met name om het geluidbeeld wat omhoog te krikken.
Mocht dit het geval zijn, dan kan dat schade aan je nieuwe tweeters veroorzaken.
Als ze alleen iets te hard spelen, kun je dat vrij makkelijk oplossen met een serie weerstand,
of nog mooier, met een l-pad.
Volgens mij was de originele speaker geen tweeter, maar meer
een breedband speaker. Deze wordt wat lager gefilterd dan een tweeter.
Dit doen ze met name om het geluidbeeld wat omhoog te krikken.
Mocht dit het geval zijn, dan kan dat schade aan je nieuwe tweeters veroorzaken.
Als ze alleen iets te hard spelen, kun je dat vrij makkelijk oplossen met een serie weerstand,
of nog mooier, met een l-pad.
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Bij de Hifi pack wordt de filtering gedaan door de versterker module. De tweeter is echt een tweeter, geen breedband speaker. De condensator is ook niet aangesloten, maar is optioneel geplaatst voor het geval de speaker wel geplaatst wordt in een breedband configuratie met passieve filtering.
Op de connector zitten 3 pinnen, een -, een + en een + via gemonteerde elco.
Bij mij zijn alleen de - en + bedraad, dus rechtstreeks op de versterker.
Laag zit al niet meer in het signaal.
De waarde is overigens 15uF.
Op de connector zitten 3 pinnen, een -, een + en een + via gemonteerde elco.
Bij mij zijn alleen de - en + bedraad, dus rechtstreeks op de versterker.
Laag zit al niet meer in het signaal.
De waarde is overigens 15uF.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als ik het goed zie in de CitDB, heeft de originele HiFi tweeter het nummer 6562Q7.
Kijkend bij Service Citroen, zou die € 29.69/ stuk kosten, incl. BTW.
Heb je dat gecheckt en overwogen alvorens toch naar deze andere tweeters over te stappen?
De tweeter van de gewone radio heeft nummer 6562C7, die kost dan € 12,31/stuk.
Groet,
JW
Kijkend bij Service Citroen, zou die € 29.69/ stuk kosten, incl. BTW.
Heb je dat gecheckt en overwogen alvorens toch naar deze andere tweeters over te stappen?
De tweeter van de gewone radio heeft nummer 6562C7, die kost dan € 12,31/stuk.
Groet,
JW
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mei 2013 22:12
Auto: C5 Tourer Exclusive
Opties: bijna alle..
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 230.000
Kleur: zwart
Locatie: Groenlo
Dat valt qua prijzen nog wel mee, ik had het duurder verwacht. Maar goed, nu heb ik de andere al klaar dus ga ik daar maar vrolijk mee verder.
Vwb het aanpassen van het volumeverschil ga ik twee weerstanden toevoegen, 1 in serie en 1 parallel. Hiermee kun je het vermogen in de speaker reduceren naar 62,5% of 55%. Met andere weerstanden kan een percentage daartussen in natuurlijk ook.
Ik ben er vanuit gegaan dat de impedantie bij de verschillende frequenties ongeveer gelijk blijft, in de praktijk zal dat ook zo zijn. De DC weerstand van de speakers is 3,6 ohm.
In onderstaand schema is te zien wat de bedoeling is. Ik begin met 18 ohm parallel wat resulteert in 62,5% van het vermogen in de speaker, als nog te hard gaat dan ga ik over naar 10 ohm, dan heeft de speaker nog maar 55% van het vermogen uit de versterker.
Veel gekker zal het niet worden. Ik laat het nog wel weten, eerst even de weerstanden bij elkaar harken.
Vwb het aanpassen van het volumeverschil ga ik twee weerstanden toevoegen, 1 in serie en 1 parallel. Hiermee kun je het vermogen in de speaker reduceren naar 62,5% of 55%. Met andere weerstanden kan een percentage daartussen in natuurlijk ook.
Ik ben er vanuit gegaan dat de impedantie bij de verschillende frequenties ongeveer gelijk blijft, in de praktijk zal dat ook zo zijn. De DC weerstand van de speakers is 3,6 ohm.
In onderstaand schema is te zien wat de bedoeling is. Ik begin met 18 ohm parallel wat resulteert in 62,5% van het vermogen in de speaker, als nog te hard gaat dan ga ik over naar 10 ohm, dan heeft de speaker nog maar 55% van het vermogen uit de versterker.
Veel gekker zal het niet worden. Ik laat het nog wel weten, eerst even de weerstanden bij elkaar harken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 411
Lid geworden op: 05 jul 2017 18:12
Auto: C5 3.0 v6 Exclusive break
Opties: leder, jbl, navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10402
kilometerstand: 175000
Kleur: licht blauw
Locatie: omgeving enkhuizen
Als je alleen de tweeter wilt verzwakken, waarom dan niet gewoon een L-pad?
Waarschijnlijk is 3 db verzwakking al genoeg. Dan zit je op 1,2 ohm in serie en 10 ohm parallel.
Waarschijnlijk is 3 db verzwakking al genoeg. Dan zit je op 1,2 ohm in serie en 10 ohm parallel.