Na een week niet in de auto gereden te hebben, startte ik 's morgens de auto en direct drie piepjes met "Storing remsysteem" en "Storing ABS". Ik heb nog nooit deze storingen gezien en dacht met een te lage accuspanning te maken te hebben.
Ook al omdat de volgende dag weer deze ABS storing te voorschijn kwam op het display maar ook heel even "Storing airbag". (Die laatste storing heb ik trouwens niet meer gezien.)
Dus afspraak gemaakt bij de dealer met het verzoek om naar die ABS storing te kijken en de accu te vervangen.
De dealer dacht ook aan een te lage accuspanning.
De accu bleek nog goed maar het euvel bleek de ABS module te zijn. Kosten: 700 euro voor het electronische onderdeel en dan zou de reparatie in totaal op 800 euro komen..
En dat nét nadat ik vorige maand al een behoorlijk bedrag kwijt was aan een lekke aircocondensor en een kapotte aircoleiding. (die aircoleiding bleek niet meer te bestellen te zijn en is bij een ander bedrijf op maat gemaakt)
Ik heb maar besloten er even niets mee te doen maar die piepjes bij iedere start beginnen te irriteren.
-kan een ABS module van het ene op het andere moment kapot gaan? (okay, de auto is 17 jaar oud)
-is een tweedehands ABS module een optie?
-is het een APK afkeur? Gelukkig is de auto al gekeurd vóór de ABS storing
Ik hoopte te maken te hebben met 'karakter' van de 'dame' maar nu zijn we een paar weken verder en bij iedere start weer die piepjes en de storing in het display
maikel