C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:49
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 83000
Kleur: pearl white KWE
Locatie: Antwerpen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
hallo ,

vraagje / mijn C5 III excl. 2.0 hdi van dec.2014 en 37.000 km. veerpoot rechts voor lekt .

In de garage zeiden ze , dat ik mijn wagen niet mag parkeren in laagste stand !
daar gaan de veerpoten van stuk en lekken , ?
Ik doe dit wel regelmatig omdat ik dit heel mooi vindt .
Maar mag ik niet doen zei de garage ? nu waarom niet ??

waarom zijn deze knoppen dan in handbereik als je dat niet mag doen ?

Nu heb ik 1 half jaar geleden in een put gereden , ( wegdek gat van ongrv. 5 cm diep )
de klap was enorm , daar ik met laagprofielbanden rij origineel 245/ 40/19
ben direct gaan kijken , maar aan velg was niets aan .
Dus denk ik dat daar mijn veerpoot is van gaan lekken ??

Dus mijn vraag is aan de experts hier ;-) is dit echt zo , dat ik de wagen NIET in laagste stand mag parkeren ?

En , kan dit zijn dat de veerpoot beginnen lekken is door de klap ?

Alvast bedankt op voorhand .
citroen C5 CARLSSON
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ja het mag mits je telkens de dop van de lds los neemt ;-) ....
Dus garage heeft wel gelijk, echter is het dan het tankje wat ploft/lek raakt.

Het is een foutje bij de C5-3 ...
Of de veerpoot er tegen kan geen idee, rijden is in deze stand iig niet de bedoeling.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:49
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 83000
Kleur: pearl white KWE
Locatie: Antwerpen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
neen , dopje maak ik niet los ;-(
citroen C5 CARLSSON
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 111
Lid geworden op: 31 okt 2017 11:04
Auto: C5 Break Ligne Prestige
Opties: HA3+
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09431
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 351750
Kleur: Vert Galant
KPH: Voor
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of de laagste stand problemen geeft, maar het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat een veerpoot dan zou gaan lekken. Als dat drukproblemen geeft sneuvelt meestal de zwakste schakel lijkt me en die veerpoten zijn volgens mij alles behalve zwak daar het gewicht van de hele auto op die dingen rust.

Als die klap in het gat rechtsvoor was en hij lekt nu rechtsvoor dan is dat wel een heel logische verklaring. 5cm is best behoorlijk, hier in de wijk liggen stoepranden lager dan dat..
Citroën AX 1.1i First Impression '95
Citroën Xsara 1.8i 5d automaat Ligne Prestige '98
Ford Focus break 1.4i '01
Citroën C5 2.0i Break Ligne Prestige '02 <--huidig
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 sep 2014 21:49
Auto: C5 tourer exlusive 2.0 hdi
Opties: EXCLUSIVE
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 83000
Kleur: pearl white KWE
Locatie: Antwerpen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
berno schreef:neen , dopje maak ik niet los ;-(
en rijden doe ik niet in deze positie , juist als de wagen stilstaat of geparkeerd is
citroen C5 CARLSSON
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Volgens mij is er een hele eenvoudige oplossing bij twijfel over gevaar voor veerpoot: gewoon in de normale stand laten staan..
Bij een CX vond ik die ligstand wel mooi maar voor de C5 niet. Maar smaken verschillen
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het ligt nét even wat gecompliceerder.

Het tankje van de ph3 is eigenlijk te klein. Normaal kun je de auto in de laagste stand laten zakken als er niet (iets) teveel LDS in zit.

Wanneer je de wagen drukloos maakt of heft op een brug moet de dop er af. Omdat inderdaad de druk niet weg kan en het potje kan barsten.

Omdat het niveau van de olie alleen drukloos (tester) gecontroleerd en bijgevuld mag worden en niemand dit op deze manier doet is de kans erg groot dat er teveel LDS in zit. Daardoor ontstaat er inderdaad druk op het systeem in de laagste stand.
Of daardoor de veerpoot is gaan lekken weet ik niet. Vroeg of laat gaan ze eigenlijk allemaal wel een keer.

Het is wel zo dat als de wagen wordt geheven (wielen vrij) in combinatie met een te hoog LDS-niveau dat de veercilinders op dat moment soms gaan lekken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie