Onrustige koude start
Geplaatst: 26 jan 2018 10:19
						
						Hallo allemaal,
Zoals zo in meerdere verhalen op het forum heeft mijn dame ook last van een onrustige koude start met als gevolg storing uitlaatgas. Na veel leeswerk op het forum de volgende acties gedaan. Andere olie 5W40 en nieuw oliefilter plus toevoeging aan de olie voor het reinigen van de klepstoters, nieuwe bougies van NGK, nieuw luchtfilter, toevoeging (2 maal) aan de benzine voor de injectoren en de temperatuurssensor. De motor begon na ongeveer 45 seconden, na het afvallen van de luchtpomp, met stotteren. Als ik hierna ging rijden kwam de storing uitlaatgassen in alarm en begon de auto op 3 cilinders te lopen. Wat mij wel op viel was dat er een flink witte stinkende pluim uit de uitlaat kwam. Na opnieuw starten kon ik dan met goed gevolg mijn weg vervolgen.
Vanaf eergisteren laat de ik de motor even warm draaien (ramen schoonmaken, radiootje aan en even wachten). Als ik via de OBD de temperatuur op zie komen naar ca 38°C is het tijd om te gaan rijden. Met een licht hikje, maar zonder storingsmelding, kan ik gaan rijden. Gisterenavond met een warme motor stond ik even 5 minuten te wachten met een draaiende motor. Wat mij toen opviel is dat het toerental nu licht varieerde. Voor de rest geen probleem. Echter tijdens de koude start vanmorgen varieerde het toerental behoorlijk. De variatie werd minder na het afvallen van de luchtpomp. Hier na werd de variatie veel minder.
Ik weet niet of dit ook iets te maken kan hebben met de koude start, maar ook op zoek geweest naar de EGR klep. ivm licht stotteren tussen de 1700 en 2200 toeren. Ik denk probeer even de stekker los te maken om te kijken wat het resultaat is. Heb wel de slang gevonden, maar kan de stekker niet vinden.
Iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?
Groeten en een fijn weekend.
Ton.
					Zoals zo in meerdere verhalen op het forum heeft mijn dame ook last van een onrustige koude start met als gevolg storing uitlaatgas. Na veel leeswerk op het forum de volgende acties gedaan. Andere olie 5W40 en nieuw oliefilter plus toevoeging aan de olie voor het reinigen van de klepstoters, nieuwe bougies van NGK, nieuw luchtfilter, toevoeging (2 maal) aan de benzine voor de injectoren en de temperatuurssensor. De motor begon na ongeveer 45 seconden, na het afvallen van de luchtpomp, met stotteren. Als ik hierna ging rijden kwam de storing uitlaatgassen in alarm en begon de auto op 3 cilinders te lopen. Wat mij wel op viel was dat er een flink witte stinkende pluim uit de uitlaat kwam. Na opnieuw starten kon ik dan met goed gevolg mijn weg vervolgen.
Vanaf eergisteren laat de ik de motor even warm draaien (ramen schoonmaken, radiootje aan en even wachten). Als ik via de OBD de temperatuur op zie komen naar ca 38°C is het tijd om te gaan rijden. Met een licht hikje, maar zonder storingsmelding, kan ik gaan rijden. Gisterenavond met een warme motor stond ik even 5 minuten te wachten met een draaiende motor. Wat mij toen opviel is dat het toerental nu licht varieerde. Voor de rest geen probleem. Echter tijdens de koude start vanmorgen varieerde het toerental behoorlijk. De variatie werd minder na het afvallen van de luchtpomp. Hier na werd de variatie veel minder.
Ik weet niet of dit ook iets te maken kan hebben met de koude start, maar ook op zoek geweest naar de EGR klep. ivm licht stotteren tussen de 1700 en 2200 toeren. Ik denk probeer even de stekker los te maken om te kijken wat het resultaat is. Heb wel de slang gevonden, maar kan de stekker niet vinden.
Iemand een idee waar ik kan gaan zoeken?
Groeten en een fijn weekend.
Ton.