Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Ik heb vermoedelijk een massaprobleem in de verlichting van het dashboard achter het stuur. De verlichting doet het niet RAW op het dashboard etc ook niet (buiten wel). Maar de verlichting van de boordcomputer en de airco doet het wel en die kan ik ook regelen mbt tot de intensiteit.
Licht op automaat of handmatig aan maakt geen verschil.
Wel deden de controle lampjes van het starten het net even wel tot ik de sleutel verder draaide en later branden ze weer heel zachtjes.
Ziet er misschien nog een relais tussen dat geschakeld wordt en slecht contact kan maken? of een andere schakelaar? Aan de draden van het stuurslot morrelen heeft geen effect.
Zekering 24 ziet er nog goed uit. en als de zekering kapot zou zijn zouden de lampjes helemaal niets moeten doen. dus die sluit ik voorlopig uit.
Wordt dit probleem herkend en zo ja is hier een standaard oplossing voor of moet ik een weekend storing gaan zoeken in de bedrading?
Kan iemand mij evt. helpen aan het bedradingsschema voor dit deel vn de auto? Van de xantia heb ik de boeken wel maar van de C5 heb ik geen info.
Licht op automaat of handmatig aan maakt geen verschil.
Wel deden de controle lampjes van het starten het net even wel tot ik de sleutel verder draaide en later branden ze weer heel zachtjes.
Ziet er misschien nog een relais tussen dat geschakeld wordt en slecht contact kan maken? of een andere schakelaar? Aan de draden van het stuurslot morrelen heeft geen effect.
Zekering 24 ziet er nog goed uit. en als de zekering kapot zou zijn zouden de lampjes helemaal niets moeten doen. dus die sluit ik voorlopig uit.
Wordt dit probleem herkend en zo ja is hier een standaard oplossing voor of moet ik een weekend storing gaan zoeken in de bedrading?
Kan iemand mij evt. helpen aan het bedradingsschema voor dit deel vn de auto? Van de xantia heb ik de boeken wel maar van de C5 heb ik geen info.
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Inmiddels de Lexia er aan gehad, er is een storing in het instrumentenpaneel waarschijnlijk veroorzaakt door een andere computer. Ook heeft het aanzetten van het dimlicht invloed.
Na een tijdje wachten doen de waarschuwingslampjes in het dashboard het tot ik het licht aan doe.
Helaas zit het relais van de verlichting waarschijnlijk op een printplaat in de zekeringenkast waar niet makkelijk bij te komen is. Het is iig geen demontabel relais wat je er gewoon even uit kunt trekken.
Iemand ervaring hiermee? zit er nog een soort computer in de zekeringenkast?
Na een tijdje wachten doen de waarschuwingslampjes in het dashboard het tot ik het licht aan doe.
Helaas zit het relais van de verlichting waarschijnlijk op een printplaat in de zekeringenkast waar niet makkelijk bij te komen is. Het is iig geen demontabel relais wat je er gewoon even uit kunt trekken.
Iemand ervaring hiermee? zit er nog een soort computer in de zekeringenkast?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Enig idee of ik die open moet gaan maken om te kijken of daar ergens een kortsluiting kan ontstaan na het schakelen van mijn licht?
Stuurt dat ding ook alle lampjes aan of moet ik het in het instrumenten paneel gaan zoeken.
Het vreemde is dat de lampjes van de gordel etc wel willen branden bij de 1e klik van het contactslot maar heel vaag branden alsofde spanning ergena anders langs wegzakt.
Ik heb ook al gezocht op elektrische schema's maar tot op heden niet gevonden.
Stuurt dat ding ook alle lampjes aan of moet ik het in het instrumenten paneel gaan zoeken.
Het vreemde is dat de lampjes van de gordel etc wel willen branden bij de 1e klik van het contactslot maar heel vaag branden alsofde spanning ergena anders langs wegzakt.
Ik heb ook al gezocht op elektrische schema's maar tot op heden niet gevonden.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Graag,
Voorlopig is de constatering dat het fout gaat zodra het relais van de verlichting bekrachtigd word.
Zowel bij dimlicht als bij stadslicht wordt dit relais bekrachtigd. Alle lampjes gaan dan uit en als ik het licht weer uit zet(motor ookuit) dan branden ze zachtjes. Na enige tijd (de auto op slot) lijkt de computer gereset te zijn en branden ze weer normaal tot het licht aan gaat.
Ik hoop dus een probleem bij het relais te vinden. Bij een echte kortsluiting zou er toch een zekering moeten springen. Maar het k natuurlijk ook in het instrumentenpaneel zitten........
Voorlopig is de constatering dat het fout gaat zodra het relais van de verlichting bekrachtigd word.
Zowel bij dimlicht als bij stadslicht wordt dit relais bekrachtigd. Alle lampjes gaan dan uit en als ik het licht weer uit zet(motor ookuit) dan branden ze zachtjes. Na enige tijd (de auto op slot) lijkt de computer gereset te zijn en branden ze weer normaal tot het licht aan gaat.
Ik hoop dus een probleem bij het relais te vinden. Bij een echte kortsluiting zou er toch een zekering moeten springen. Maar het k natuurlijk ook in het instrumentenpaneel zitten........
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Update,
Autoatische lichten aan uitgeschakeld via de stengel, de verlichting op stadslicht gezet en alles functioneerde, vervolgens de motor gestart en alles functioneerde ook met dimlicht, helaas motor uit en weer vollop problemen.
Autoatische lichten aan uitgeschakeld via de stengel, de verlichting op stadslicht gezet en alles functioneerde, vervolgens de motor gestart en alles functioneerde ook met dimlicht, helaas motor uit en weer vollop problemen.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In SEDRE kan ik tot nu toe niks specifieks vinden over het instrumentenpaneel.
Uiteraard wél een schema van de dimlichten, en hoe dat via de BSI en BSM geschakeld is.
Daarin is te zien dat de signalering daarvan naar het instrumentenpaneel geheel via CAN/VAN info loopt, geen "harde spanningen" dus.
Desgewenst kan ik je dat schema als PDF sturen, geef dan even je mailadres via PB.
Groet,
JW
Uiteraard wél een schema van de dimlichten, en hoe dat via de BSI en BSM geschakeld is.
Daarin is te zien dat de signalering daarvan naar het instrumentenpaneel geheel via CAN/VAN info loopt, geen "harde spanningen" dus.
Desgewenst kan ik je dat schema als PDF sturen, geef dan even je mailadres via PB.
Groet,
JW
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
JW,
Dat komt aardig overeen met mijn laatste gedachte omdatde verlichting in de middendisplay wel gewoon blijft functioneren. Vanmorgen gingen mijn gedachten daardoor ook al naar het instrumentenpaneel en dat gaf de lexia natuurlijk ook aan.
Wel zou ik graag dat schema van je krijgen dus je krijgt zo een PB.
Ik zal deze maar uit gaan bouwen en eens kijken of er misschien een condensator defect is. Hij heeft het gisteren weer een keer normaal gedaan dus wellicht is het te repareren, de chip moet dan nog goed zijn.
Dat komt aardig overeen met mijn laatste gedachte omdatde verlichting in de middendisplay wel gewoon blijft functioneren. Vanmorgen gingen mijn gedachten daardoor ook al naar het instrumentenpaneel en dat gaf de lexia natuurlijk ook aan.
Wel zou ik graag dat schema van je krijgen dus je krijgt zo een PB.
Ik zal deze maar uit gaan bouwen en eens kijken of er misschien een condensator defect is. Hij heeft het gisteren weer een keer normaal gedaan dus wellicht is het te repareren, de chip moet dan nog goed zijn.
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Ben nu aan het uitzoeken hoe het paneel er uit moet, klopt het dat er geen FAQ voor bestaat voor de C5? Bij de Xantia heb ik het paneel er meermaals uit gehad maar kan bij de C5 de schroeven niet vinden.....
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=5194" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Oei,om bij de print te komen moesten eerst alle wijzers er af maar ook alle motortjes moeten er af.
Is er een methode om deze er weer in dezelfde stand op terug te zetten? heb overal een stikkertje geplakt voor de stand van de wijzer bij het dmonteren behalve bij de toerenteller, ook de km teller is een lasitge. Ik wil nu even niet verder demonteren omdat ik niet weet of ik alles weer goed in elkaar krijg mbt tot de juiste stand..... wellicht toch maar een sloper zoeken?
Ik heb wel een LExia ter beschikking dus toerental kan ik denkt ik wel via de lexia opvragen en de wijzer goed prikken, voor de km teller is dit lastiger, de overige staan in de uiterste stand bij demontage.
Is er een methode om deze er weer in dezelfde stand op terug te zetten? heb overal een stikkertje geplakt voor de stand van de wijzer bij het dmonteren behalve bij de toerenteller, ook de km teller is een lasitge. Ik wil nu even niet verder demonteren omdat ik niet weet of ik alles weer goed in elkaar krijg mbt tot de juiste stand..... wellicht toch maar een sloper zoeken?
Ik heb wel een LExia ter beschikking dus toerental kan ik denkt ik wel via de lexia opvragen en de wijzer goed prikken, voor de km teller is dit lastiger, de overige staan in de uiterste stand bij demontage.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
gewoon de wijzers plaatsen zoals ze moeten staan , staan ze niet goed dan gewoon aan de wij draaien zoals hij moet staan.
C5club Fan


Berichten: 57
Lid geworden op: 12 nov 2017 19:28
Auto: C5 1.8 16v Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Het is toch een stappenmotor die door de computer in een bepaalde stand gezet wordt? of bedoel je monteren zonder de kap, paneel aansluiten lexia aansluiten, in de lexai de juiste stand opvragen en daar de wijzers op inprikken? dan is alleen de km teller een lastige om die weer zuiver te krijgen.
Maar ook alle motortjes moeten er af om de componenten op de print te kunnen zien.....
Maar ook alle motortjes moeten er af om de componenten op de print te kunnen zien.....
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
gewoon de wijzer draaien in de juiste stand , verder daar niet over na denken.


