C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Sinds een paar 100 km heeft onze nieuwe C5 Tourer (10-2008, met hydraulische vering, aankoop 2 maanden geleden) een rare vibratie zodra ik over de 50 sneller ga rijden of wat power geef. Kan het niet anders als roemelen noemen dat soms overgaat in echt schudden. Niet constant, soms wel soms niet. Soms erger soms minder. Als ik bij over de 100 echt gas geef en er kracht op alles staat trilt en vibreert de auto behoorlijk.

* Werd erger bij lage LDS olie stand dankzij kapotte vering rechts voor (was bekend bij aankoop).
* Veerpoot vervangen met een gebruikte uit een nieuwere schadeauto die bij mijn garage staat. Vibratie is wat minder maar duidelijk niet weg.
* Het schudden en vibratie is in de carroserie voelbaar VOORDAT ik het echt in het stuur voel.
* Ik hoor geen klonk van duidelijk rotte silent blocks of stabilsatoren.
* Tijdens het schudden de automaat naar manual gedaan en versnelling lager en hoger gezet en terug, bij gelijke snelheid. Geen invloed op schudden.
* Ik heb inmiddels 7 duizend km gereden met de auto, eerste tijd inclusief naar NL en terug Tsjechie geen enkel probleem.

Dit is mijn eerste automaat met hydraulique die ook nog eens op "lage brede" winter banden staat. Ik herken dit niet van alle eerdere auto's (meerdere 10-tallen). Herkent iemand dit?

Kan het zijn dat er nog steeds te weinig LDS in zit? Ga het morgen opnieuw controleren.

Voor mij raar is dat vervanging van de rechter veerpoot en schakelen tijdens het schudden geen invloed hebben op dit verschijnsel.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Aandrijfas ?

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Wielen wel goed uitgebalanceerd ???? Indien niet kunnen wielen soms zéér raar doen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
- een hobbel in een band of een defect in het karkas,
- een kromme remschijf, voelbaar bij het remmen of gebruik van de handrem
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
als je zelf er geen verstand van hebt , laat er dan iemand mee laten rijden en zien die er wel verstand van heeft.
anders kun je al veel vervangen.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zeker , het kan idd van alles zijn zoals hier wordt aangedragen door iedereen ...
Misschien eens laten voelen/bekijken door iemand anders !

Is er geen garantie gezien de aankoop van 2 mnd terug ?

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik heb meer verstand van verzekeren :smt017 :smt199

Zonder gein, ik ben oude school sleutelaar; misschien had ik de vraag wat anders moeten formuleren, als in, "ik weet dat het dit en dat en etc kan zijn, maar met nieuwe hydrauliek techniek, brede sloffen, en automaat zijn er nog andere oorzaken voor dit gevoel". Heb dit bericht gisteren laat geplaats, wat moe al, om wat goede ideeen te krijgen voor ik naar garage ga.

Van oudere auto's ken ik kapotte homokineten, assen, stabilisatie stangetjes etc. Echt ongebalanceerde wielen niet, werden te vaak verwisseled en goed onderhouden.

Begin bij het eenvoudigste, en meteen raak. Wiel rechts voor, waar ook het hydraulische probleem zat, was zeer zwaar in onbalans. Verschil binnen- en buitenrand was zeer groot (35 naar 135) en volkomen uit balans. Vermoedelijk is er een gelijmd gewichtje afgevallen. Het moet zoiets zijn geweest, omdat in de 6000 km ervoor er niets aan de hand was. Links voor was iets uit balans, maar "binnen de marges". Toch ook maar 100% gemaakt.

Ik moet ook eens met mijn garage gaan praten. Nadat bij de bandenman de auto omhoog was geweest (vooraf in hoogste stand gezet) en weer op peil, toch voor alle zekerheid C5 in laagste stand en LDS gekontroleerd. Was vol, tot de bovenrand van het tankje, ongeveer 4 cm boven de onderkant van het vulfilter en dus veel te vol. Ga ik nu uitpompen, en dan opnieuw controleren.

Garante: tot het hek. Ik wist wat ik kocht, inclusief probleem met hydraulische vering. Bovendien heb ik er in 7 weken 7000 km mee gereden, iets minder dan de vorige eigenaar per jaar :citrofiel.

Ook een foto van mijn speeltje. Amerikaanse "5-ton" 6x6 dump truck uit 1965. De 5-ton betekent 5 ton lading in terrein onder oorlogsomstandigheden. De truck weegt zelf 9999 kg, en volgens de RDW mag ik met een totaal treingewicht van 42,5 TON op de weg. De truck heeft minsten 15 jaar in het poms depot Ter Apel gestaan zonder te rijden. Kilometerstand nu 5 000 km.

Ik ben nu bezig de stuurbekrachtiging en het lucht-geassisteerd hydaulische remsysteem te repareren. Alles ouderwets mechanisch, geen computer te zien.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Leek
Erg mooi materiaal is dat :)

Wat mis je trouwens voorop?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Een dubbele chevron! :citrofiel
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Bumper

Dit is een zgn w/w truck: "with winch", dus met lier. Zit een 10-ton lier op, met daarvoor kabel geleiderollen en dan bumper.

:smt013 we missen een woedende smiley die een chevron kapot slaat.

Heb eerst een liter LDS uit het systeem gehaald, mooi op nivo gebracht. Toen 60 km gereden. Eerste 20 km leek het erop dat het grootste deel van het probleem weg was. Nog wel wat vibratie bij 110, maar verder stukken beter .... stukje beter ... ietsje beter ... bijna net zo erg ... Bijna terug thuis, by 70-90 straal gas geven en de auto rammelt ongeveer uit elkaar. Het voelt echter iets anders aan, lijkt meer middenin te zitten.

Volgens mij is het niet "dit OF dat" maar "dit EN dat". Problemen hebben elkaar versterkt en gemaskeerd. Los een probleem op, en het volgende komt duidelijker naar voren. Morgenochtend terug naar de bandenman, rechtsvoor opnieuw laten controleren.

Dan maandag terug naar de garage.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Toch doen mij de klachten denken aan een versleten binnenste aandrijfaskoppeling. Check eens of de hoezen lekken.

En die schitterende truck, is dat een REO?

Zo'n ding reed ik in mijn schooltijd in de spijbeluren, avonden en weekenden als landbouwvoertuig, transport bieten aardappelen enz, gaaf was dat.
Die had geen stuurbekrachtiging, dat was hard werken, er was een daf 120 pk diesel ingebouwd, en inderdaad een pneumatisch bekrachtigd hydraulisch remsysteem, rare constructie., mogelijk weet jij de achterliggende gedachte.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 sep 2017 17:46
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 360000
Kleur: rood
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
BJG,

De garage heeft inderdaad drie hoezen vervangen. Het is mogelijk dat de as randje was, en door mijn rijstijl gecombineerd met rijden op slechte boswegen (noodzakelijk, onze smederij is daar), wiel onbalans, en kapotte veerpoot vrij snel slechter geworden is?

Is dit "van buiten af" zelf te kontroleren?

Truck, blij te horen dat jij er mee gereden hebt lang geleden.

REO. Correct en niet. Voor whatever reason is in Nederland REO een soort verzamelnaam geworden voor deze twee truck typen: de Deuce en de 5-ton. Het ontwerp voor de Deuce is van REO uit 1944. De 5-ton is van eind 40er jaren, voornamelijk HI en Kaiser. Deze trucks zijn door 6 verschillende fabrikanten gemaakt, maar allemaal volgens hetzelfde ontwerp. De cabine van de Deuce is identiek aan de 5-ton, en er is vrijwel geen verschil tussen de eerste trucks uit de 40er jaren en de laatste trucks in de 70er jaren.

Wat jij vrijwel zeker gereden hebt is een "Deuce" of 2 1/2 ton. Die hadden een lichtere motor, rond de 120 pk, en geen stuurbekrachtiging. De 5-ton heeft een 6 cylinder 10 liter motor met 175 pk en altijd stuurbekrachtiging. Van wat verder weg en niet naast elkaar lijken ze identiek. Van dichtbij zie je dat de 5-ton een stuk groter is. Een doodzekere snelle identificate van veraf: bij de Deuce staat het voorwiel in het midden van het spatbord. Bij de 5-ton staat het voorwiel "voorin" onder het spatbord, de ruimte achter tussen wiel en spatbord is veel groter dan voor. Is in de wiki ook duidelijk te zien.

Remsysteem. Hydraulisch was toen nog standaard, maar er was een bekrachtiger nodig. Dus hebben ze een luchtsysteem gemaakt als bij normale luchtdruk remmen, maar dit fungeert alleen als ondersteuning van de hydraulische remmen EN voor de aanhanger die meestal luchtdruk remmen heeft. Een zgn airpack wordt door de hoofdremcylinder geactiveerd. Die airpack zet luchtdruk achter de tweede slaaf-remcylinder, die onder veel hogere druk rem olie naar alle 6 remcylinders duwt. Werkt bovendien met DOT 5 siliconen remvloeistof, niet met normale remvloeistof.

Stuurbekrachtiging: een brilliant oud filmpje van het US leger dat het allemaal perfect uitlegt.

Deze trucks hebben meegeholpen aan de wederopbouw van Europa na WW II, en veel transport en bouw bedrijven zijn begonnen met surplus trucks van het Amerikaanse leger. Bij boerenbedrijven waren ze ook populair. REOMIE in Ooij heeft er destijds honderden opgekocht van Domeinen. Ze zijn aan het opruimen maar er staan er nog genoeg.

Hier een verdere uitleg (in Engels) over onze truck
Dito met video

Heb jij oude foto's van jullie truck?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Goed verhaal ik ga mij er eens wat meer in verdiepen!
Als ik naar plaatjes op het internet kijk is het inderdaad een M35 geweest (dubbel lucht achter).
Er is vrijwel zeker geen foto van die truck.
Ik werkte begin jaren 90 in de vrije uren (ik ging nog naar school) op een landbouwbedrijf. Ik zal daar binnenkort eens vragen of ze nog foto's hebben. Ik kom er nog steeds, mijn Burton heb ik daar voor een deel gebouwd.

Wat betreft de aandrijfassen:
Kijk of je speling voelt, maar als de hoezen bakzijde lek zijn geweest is het mij al wel duidelijk, dat overleven ze zelden.
Een buurmsn en buurman truckje dat ik wel eens uithaal om te testen:
Schakel Esp uit door een sensor los te trekken, remschakelaar foppen, dan per kant iets opkrikken en met links remmen en rechts gas geven. Zo per kant checken, vereist enig oefenen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wat betreft de truck waar ik mee reed was zo een:
http://www.armytruck.nl/pictures/reo1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dezelfde kleurstelling en laadbak. Die laadbak is later voorzien van schotten zodat vervoer van aardappelen ed. mogelijk werd. Een of twee Veenhuis kiepers er achter, en zo was ik als broekie met een hele combi onderweg.
Er zat een daf dieselmotor in met een daf versnellingsbak, dat is dacht ik bij Ginaf gedaan voordat wij hem hadden.

Later hadden we ook nog een modernere die door Terberg was aangepast, die staat nog ergens en kan ik wel een keer fotograferen.

@mod: is dit vervuiling?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zekers, dat is "vervuiling" :shock:

Maar zolang Mcduff dat goed vindt, in zijn draadje waarin hij zelf begonnen is over de Deuce, zullen wij niet ingrijpen ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie