Pagina 1 van 1
Veercilinder
Geplaatst: 10 dec 2017 22:55
door Richard1711
Beste C5 fans,
Kan iemand mij vertellen wat nieuwe veercilinders kosten en waar je ze als beste kan kopen ?
Re: Veercilinder
Geplaatst: 10 dec 2017 23:22
door BJG
Gaat het om de voorste of de achterste?
En van welk model en type (er zit verschil in ph 1-2 HA3 en HA3+).
En vanwaar de vraag, wat is de klacht?
Er is soms een goed alternatief in de vorm van het vervangen van de afdichtingen.
Re: Veercilinder
Geplaatst: 10 dec 2017 23:31
door Richard1711
Voor zitten ze toch niet ? Het gaat om achter en ze lekken erg, het is niet mijn auto maar ik zou ze wel willen vervangen. Het is een Ph.1
Re: Veercilinder
Geplaatst: 10 dec 2017 23:36
door JW-C5
Ook voor zitten ze, in de veerpoten.
Maar achter zijn er verschillen tussen een Break en een Berline.
En ook tussen een gewone HA3 en een HA3+, met sportknop.
Zie daarover de vragen van BJG.
Als je de laatste 8 cijfers van de VIN geeft van die C5 kunnen we precies zien wat er onder zit
Groet,
JW
Re: Veercilinder
Geplaatst: 11 dec 2017 08:05
door Jean2705
vervangen bij de dealer in Bergeyk kost daar rond 540 euro incl.nieuwe lds olie.(break ph2 2006)
Re: Veercilinder
Geplaatst: 11 dec 2017 08:27
door Richard1711
Ik haal ze eronderuit dan kijk ik eerst of ze gereviseerd kunnen worden maar als het nodig is om geheel te vervangen waar kan ik ze dan kopen? En wat zouden ze los kosten? Ik zie ze nergens op internet sites.

Re: Veercilinder
Geplaatst: 11 dec 2017 08:53
door GW-tje
De veercilinders kunnen in 99% van de gevallen weer goed werkend worden gemaakt door de 3 afdichtingsringen te vervangen. Is veel over geschreven in diverse draadjes. De zuigers raken de cilinderwand nagenoeg niet dus daar slijten ze niet of nauwelijks. De afdichtingen kun je alleen bij de dealer verkrijgen en vaak is het verstandig om de stofhoes ook te vervangen en een nieuwe klem aan te schaffen. Kosten rond de 40 euro per kant.
Re: Veercilinder
Geplaatst: 11 dec 2017 09:27
door Richard1711
Dank je voor de info, nog een vraag hoeveel vloeistof verlies je met demonteren?
Re: Veercilinder
Geplaatst: 11 dec 2017 10:10
door GW-tje
Het is belangrijk voordat je de cilinders demonteert om eerst de auto aan de achterzijde op te bokken en daarna de hydroliek drukloos te maken. Dit kan het gemakkelijkste met de Lexia en als je die niet hebt kun je op het middenblok de ontluchtingsschroef losdraaien en een pan eronder om de LDS op te vangen. Door nu voorzichtig de achterwielen op te tillen kun je de hoeveelheid LDS die in de cilinders aanwezig is, via de ontluchting eruit persen. Deze LDS kun je later eventueel gefilterd weer hergebruiken. Voor de zekerheid haal je een liter LDS in huis om netjes op peil te brengen.
Re: Veercilinder
Geplaatst: 11 dec 2017 11:01
door JW-C5
In die draadjes is ook te lezen dat de veercilinder er helemaal niet onderuit hoeft als je de afdichtingen vervangt, dat doe je dan op de auto.
Zó wordt dat ook bij GJO gedaan, heb ik ervaren. Daarbij wordt standaard de stofzak vervangen.
Grootste probleem daarbij is vaak om de pen/clip los te krijgen waarmee de stoterstang gefixeerd wordt in de draagarm. Die kan vastgeroest zitten.
Overigens zou ik die opgevangen LDS, die ook uit de veercilinder loopt niet hergebruiken, maar altijd vervangen door verse.
Zó schrijft Citroën dat ook uitdrukkelijk voor in zijn instructies.
Groet,
JW