Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Schijnt dat ie extra lucht naar de katalysator stuurt, wanneer de motor koud is, zodat de emissie beter is. Die pomp pompt dan een halve minuut of zo, maar bij mij niet. Pomp werkt wel op de accu, dus die is niet kapot, maar wordt dus niet aangestuurd.
Is hier iets aan te doen? Milieutechnisch niet zo heel interessant, schijnt dat ie ivm de APK kan worden overrruled (hoe?), want nu geeft de boardcompu aan: uitlaatemissie slecht.
Pomp schijnt vaak kapot te gaan, wegens vocht dat in de pomp komt, of vanwege het schuimrubber luchtfilter in de pomp, die ie zelf soms "opslikt"
Is hier iets aan te doen? Milieutechnisch niet zo heel interessant, schijnt dat ie ivm de APK kan worden overrruled (hoe?), want nu geeft de boardcompu aan: uitlaatemissie slecht.
Pomp schijnt vaak kapot te gaan, wegens vocht dat in de pomp komt, of vanwege het schuimrubber luchtfilter in de pomp, die ie zelf soms "opslikt"
V.I.P.


Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Hoi Wimt,
Er is behoorlijk wat te vinden op het forum over deze pomp die overigens alleen op de ph.1 zit.
De pompt loopt alleen bij een koude start en niet meer dan een minuut ofzo.
Lastig live testen dus. .
De pomp kan middels een lexia aan of uit ge"telecodeerd" worden.
Er zijn gerages die de pomp uitzetten om "storing uitlaatgas" meldingen te voorkomen.
Die meldingen zijn "harmless" maar irritant omdat de eerst volgende 5-10 starten je eraan herinnerd wordt en het servicelampje brandt.
Als hij via de lexia is uitgezet kan je electrisch geen manko vinden.
Hopelijk heb je wat aan deze info.
Er is behoorlijk wat te vinden op het forum over deze pomp die overigens alleen op de ph.1 zit.
De pompt loopt alleen bij een koude start en niet meer dan een minuut ofzo.
Lastig live testen dus. .
De pomp kan middels een lexia aan of uit ge"telecodeerd" worden.
Er zijn gerages die de pomp uitzetten om "storing uitlaatgas" meldingen te voorkomen.
Die meldingen zijn "harmless" maar irritant omdat de eerst volgende 5-10 starten je eraan herinnerd wordt en het servicelampje brandt.
Als hij via de lexia is uitgezet kan je electrisch geen manko vinden.
Hopelijk heb je wat aan deze info.
Groet,
Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Berichten: 695
Lid geworden op: 16 feb 2012 00:25
Auto: Citroen C5
Opties: nog standaard
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: grijs metalic
Locatie: Emmerich am Rhein Dld.
Zit die pomp ook op een ph1 2,2 diesel?
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Nee, deze pomp is alleen op de voertuigen gemonteerd waar lambdasondes in gemonteerd waren die nog zonder verwarmingselement waren uitgevoerd. De pomp zorgde bij de koudstart voor extra zuurstof waardoor een hogere temperatuur werd bereikt zodat de sondes sneller de 350°C zouden bereiken. Vanaf dat punt werken de sondes pas. Waarschijnlijk zat deze pomp alleen in de benzineuitvoeringen van de EW motoren gemonteerd.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.


Berichten: 88
Lid geworden op: 19 mar 2008 19:47
Auto: C5 Tourer, Exclusive, 2.0i 16v
Opties: MyWay Navigatie
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12008
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 240000
Kleur: Suroit
Locatie: Den Haag
Het verhaal van gw-tje is helemaal raak. En idd alleen de ew motoren.
Ik wil daar alleen nog aan toevoegen dat in de bsi het systeem ook uit te zetten is.
Want als met pomp het verwachtte verloop niet wordt behaald dan krijg je een storing uitlaatgas.
En als de pomp uitgetelecodeerd staat wordt de verwachting anders...en geen storing meer...
Waarom dan toch de luchtpomp erin ..
Voor zover ik weet is het voor de toelating (rdw) van belang dat de "zuiverende" systemen zo snel mogelijk effect hebben. Het totale verloop v.d. uitstoot wordt gemeten. Van koud tot warm.
Echter bij de APK keuring wordt de uitstoot op een moment gemeten (bij voorkeur een warme motor)
En de pomp schijnt de levensduur van de katalysator te verlengen...(van horen zeggen)
Ik wil daar alleen nog aan toevoegen dat in de bsi het systeem ook uit te zetten is.
Want als met pomp het verwachtte verloop niet wordt behaald dan krijg je een storing uitlaatgas.
En als de pomp uitgetelecodeerd staat wordt de verwachting anders...en geen storing meer...
Waarom dan toch de luchtpomp erin ..
Voor zover ik weet is het voor de toelating (rdw) van belang dat de "zuiverende" systemen zo snel mogelijk effect hebben. Het totale verloop v.d. uitstoot wordt gemeten. Van koud tot warm.
Echter bij de APK keuring wordt de uitstoot op een moment gemeten (bij voorkeur een warme motor)
En de pomp schijnt de levensduur van de katalysator te verlengen...(van horen zeggen)
Groet,
Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Ramon
Visa 11RE, Visa Chrono, ZX 1.6i sx Break, C5 2.0i 16v exclusive break, C5 II-x7 2.0 Tourer
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Handige info hier, ik vroeg me al af waar die luchtpomp in mijn 106GTI voor was 
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Klopt er iets niet, BJG? Vanwaar je hoofdkriebel?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Bij een rijk mengsel gedurende de koude start situatie is er te weinig zuurstof om ontstane CO en HC te verbranden in de kat waardoor deze niet werkt en dus ook niet opwarmt. De luchtpomp voorziet gedurende 45 seconden in de benodigde zuurstof waardoor de reactie op gang komt. Hij is er dus om de katalysatorsneller te laten opwarmen. De lambdasondes hebben gewoon verwarming.
Er zijn nog steeds auto's die dat hebben (geen PSA).
Weg telecoderen van de luchtpomp werkt alleen bij de modellen waar het motormanagement niet weet dat de luchtpomp is gemonteerd. De latere versies zijn weliswaar weg te telecoderen in de BSI, maar geven dan alsnog een foutcode.
Er zijn nog steeds auto's die dat hebben (geen PSA).
Weg telecoderen van de luchtpomp werkt alleen bij de modellen waar het motormanagement niet weet dat de luchtpomp is gemonteerd. De latere versies zijn weliswaar weg te telecoderen in de BSI, maar geven dan alsnog een foutcode.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Komt wel 12volt uit de stekker van de luchtpomp, luchtpomp zelf doet het ook, maar aangesloten niet. Ook niet na door solderen van de pomp.
Oude pomp had een doorgeslikt sponsje, schijnt vaker te gebeuren. Pomp zelf was niet doorgebrand, ondanks blokkering hierdoor, want pomp loopt max 40 seconden, daardoor denk ik.
Oude pomp had een doorgeslikt sponsje, schijnt vaker te gebeuren. Pomp zelf was niet doorgebrand, ondanks blokkering hierdoor, want pomp loopt max 40 seconden, daardoor denk ik.
Berichten: 4960
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ook geen lekkage ?
Mijn 106 heeft ook zo een luchtpomp en daar zat duidelijk een lekkage waardoor MM lampje ging branden en de Lexis gaf aan kans op defect raken luchtpomp.
Gisteren de lekkage verholpen en het lampje blijft nu uit.
Mijn 106 heeft ook zo een luchtpomp en daar zat duidelijk een lekkage waardoor MM lampje ging branden en de Lexis gaf aan kans op defect raken luchtpomp.
Gisteren de lekkage verholpen en het lampje blijft nu uit.
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Nope, geen lekkage. Misschien ooit uitgeprogrameerd, kan dat weer ingeprogrameerd worden?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Heb je 'm al aan een Lexia gehad?
Een niet werkende pomp zou een storingscode moeten geven, P0410 of P0412 als ik het document B1KX0QP0 Storingscodes EOBD : Motor EW10J4 (RFN) bestudeer.
Daarin staat ook dat in beide gevallen het storingslampje motormanagement moet gaan branden. Doet 'ie dat?
In mijn doc's kan ik wel het doel en de werking terugvinden van de luchtmotor, maar niet of, en hoe hij dan uitgeschakeld zou moeten worden.
Groet,
JW
Een niet werkende pomp zou een storingscode moeten geven, P0410 of P0412 als ik het document B1KX0QP0 Storingscodes EOBD : Motor EW10J4 (RFN) bestudeer.
Daarin staat ook dat in beide gevallen het storingslampje motormanagement moet gaan branden. Doet 'ie dat?
In mijn doc's kan ik wel het doel en de werking terugvinden van de luchtmotor, maar niet of, en hoe hij dan uitgeschakeld zou moeten worden.
Groet,
JW
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 jul 2017 17:16
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 144000
Kleur: blauw
Locatie: nederland
Nee, ikzelf heb geen Lexia, iemand hier in de buurt, Maastricht? De C5 geeft geen storingen aan, motormangement geeft bij start een paar seconden rood, maar dat is niks denk ik? Eerder gaf ie aan in de compu display, dat er een emissie probleem was, maar nu al een week niet meer. Vandaar dat ik vermoed dat ie uitgeschakeld is in de compu, die luchtmotor, al veel eerder dan ik eigenaar was sinds een maand.



