Pagina 1 van 1

chip tuning

Geplaatst: 28 okt 2007 21:06
door Cees
Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgens de Website van Ziptuning (na enig zoeken en vragen kan dit ook voor een C5 16V 2.0 automaat),
levert dit naast enige kW vermogen ook een lager benzine verbruik op.

Cees

Re: chip tuning

Geplaatst: 29 okt 2007 09:48
door Harm
Ahum...

Ik heb het ook laten proberen, maarre.... was blij dat het niet lukte. :?

Re: chip tuning

Geplaatst: 29 okt 2007 10:18
door Rene
Harm, Dit is een benzinemotor ;-)

Re: chip tuning

Geplaatst: 29 okt 2007 10:19
door Harm
Weet ik, maar wel die club... :oops:

Re: chip tuning

Geplaatst: 31 okt 2007 12:42
door Co
Mijn ervaring is, dat afname van het brandstofverbruik nihil is. Let wel, dit was bij een geblazen motor.
Ook ik heb na aanschaf even overwogen om mijn atmosiferische 2.0 schicht te laten chippen. Ben daar vanaf gestapt omdat ik de kosten (EUR. 450,--) niet op vond wegen tegen de geringe toename van vermogen en koppel (+5 pk en +8 Nm). Uit diverse hoeken hoor ik dat het geringere benzineverbruik puur theoretisch is en dat dat in de praktijk niet wordt gehaald. (Je wilt niet voor niets meer vermogen....)

Re: chip tuning

Geplaatst: 31 okt 2007 12:46
door Harm
Mijn Scenic ging met een toename van ca. 30% in maximumvermogen een procent of 10 meer verbruiken, terwijl de rijstijl niet wezenlijk veranderde (van digitaal naar digitaal)...

Wel kostte het me elke 30.000 kilometer een nieuwe koppeling :oops:

Re: chip tuning

Geplaatst: 01 nov 2007 14:54
door Lieven
Bij Bullpower doen ze ook de 2.0 benzine, heb je wat vergelijkingsmateriaal

Re: chip tuning

Geplaatst: 02 nov 2007 11:40
door exroosje
Ik heb mijn 20l HPI ooit laten chippen. Was wel duidelijk te merken dat de wagen wat zuiniger liep, iets beter trok maar ook wat meer bromde, zeker bij lage toerentallen.

Zorgelijker vond ik dat ik ook (kleine) roetwolkjes zag bij gasgeven. Nu roet een HPI altijd al, maar vond het erger geworden. Toen de EGR kapot ging had ik het gevoel dat het er wel eens iets mee te maken kon hebben en heb ik de garage gevraagd de originele SW weer te laden.

Oh ja, de instructie was dat je superplus moest gaan tanken. Dat was ook een reden om het maar niet meer te willen. Die brandstof is procentueel duurder dan je evt winst qua verbruik. Een atmosfersche motor chippen is dus feitelijk hem voor een hoger octaangetal geschikt maken. Nu kun je met een HPI sowieso beter superplus tanken (optimaal is Vpower) , maar een gewone 2l is dat een beetje overkill

Re: chip tuning

Geplaatst: 10 nov 2007 09:19
door Co
exroosje schreef:Nu kun je met een HPI sowieso beter superplus tanken (optimaal is Vpower) , maar een gewone 2l is dat een beetje overkill
Mijn ervaring is anders. Ik tank dus geen gewone 95 meer. 98 of V-power (gelijkend) laat m'n gewone 2.0 toch net effe lekkerder draaien. Een gunstiger brandstofverbruik is bij mij niet merkbaar.