Pagina 1 van 3

Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 21 feb 2017 22:11
door Van Goethem
Sinds gisteren een vreemd fenomeen aan de ophanging 'links voor' van m'n C5 tourer (bj 2013, 88000 km):

Geregeld wordt de ophanging plots 'plankhard' aan het linker voorwiel. Gewoon tijdens het rijden, en gaat na een tijdje weer over. Geen foutmelding op het dashboard.

Auto uitgelezen bij de dealer: enkel foutcode U2005 (storing ontvangst wagensnelheid). Diagnose tot nu toe: eerst de accu vervangen, misschien te lage spanning op sommige momenten. Wordt in principe morgen vervangen.

Maar ... deze avond kom ik thuis, auto rijdt op dat ogenblik 100% normaal. Ik parkeer in garage, auto dicht, zakt mooi ongeveer 1 cm in de 'parkeerstand'.

Drie uur later ga ik in de garage een testje doen: ik kan de veerpoot linksvoor geen millimeter indrukken, werkelijk 'plankhard'. De auto beweegt enkel op het samendrukken van de band. De andere 3 veerpoten veren normaal. Ik zet het contact aan, de auto stijgt een beetje, zoals het hoort, maar blijft 'plankhard' linksvoor. Na afzetten contact zakt hij mooi terug naar de parkeerstand.

Lijkt mij dus toch meer een mechanisch probleem, dan wel een elektronisch ... of ben ik fout?

Iemand enig idee wat dit euvel zou kunnen veroorzaken?

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 21 feb 2017 23:43
door BJG
Zeker mechanisch!

Waarschijnlijk een veerbol, een veerpoot zou eventueel ook kunnen.

Wanneer de hydractief bol veel wordt bijgeschakeld dan veert hij ook met een defecte bol LV nog wel iets aan die kant, dus merk je het minder. In rust staat de klep dicht en doet hij niet meer mee.

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 22 feb 2017 07:04
door boes
Aha dus toch....
Normaliter is het ontbreken van vering altijd een lekke veerbol...maar aangezien er stond: " zo nu en dan wel..."
Gaan de bollen van een ph3 dan wel stuk itt ph1 of 2?
Toch een poreus membraam of gewoon gescheurd?

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 22 feb 2017 08:17
door Van Goethem
Net met de dealer gebeld. Die denkt ook richting veerbol, maar is nog niet zeker. Afspraak morgen. Hij haalt alvast zo'n bol in huis.

Deze ochtend stond hij nog steeds 'plankhard', zo naar het werk gereden, bleef gedurende eerste 25 km zo. Toen ik eindelijk door de file was, en wat sneller kon rijden (+/- 90 km/u) ging hij plots wat beter veren, en bleef dit zo tot op het werk (nog een km of 8). Na parkeren nog eens op de motorkap geduwd, hij veert nog steeds. Over een uurtje of twee nog eens proberen.

Hoe is dit 'soms wel veren' uit te leggen indien de veerbol stuk is? Zou hij pas vanaf een bepaalde snelheid de middenbol 'open' gezet hebben, en enkel daar op veren dan?

Was eigenlijk gisterenavond ook al zo, eerst 15 km file, bijna zonder vering, dan de rest van het traject vlot rijden, met duidelijk meer vering.

Iemand een idee?

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 22 feb 2017 08:48
door Van Goethem
Hij staat 45 min. stil, net geprobeerd, hij veert nog steeds ... vreemd! Soms wel, meestal niet???

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 22 feb 2017 11:52
door Van Goethem
Hij staat nog steeds stil, en blijft 'veren'.

Kan het zijn dat de 'kleppen' van de middenbol de ene keer open blijven staan, en de andere keer sluiten als je de auto parkeert?

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 22 feb 2017 18:22
door BJG
In principe niet. Het zijn modulerende kleppen. Dus geen open of dicht.

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 22 feb 2017 19:13
door Van Goethem
Hij blijft keihard, ongeveer 80 % van de tijd. Enkel indien ik in een echt bljartvlakke straat rijdt gaat hij op zacht en begint hij linksvoor te veren.

Misschien is de computer misleid door de kapotte veerbol en sluit hij daarom zo snel en langdurig de middenbol af.

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 23 feb 2017 10:02
door Van Goethem
Net een proefrit van een uur gemaakt, met de dealer aan het stuur ... uiteraard geen enkele keer dit fenomeen voor gehad. Deze ochtend op weg naar de garage was het nochtans bijna de hele tijd van dat ...

Hij gaat alvast de twee voorste bollen vervangen, dan wordt het weer 'proberen'.

Hopelijk klopt de theorie van de kapotte linkerbol en het 'normaal' veren als de middenbol 'open' staat.

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 23 feb 2017 12:23
door BJG
Die theorie is te controleren door de aansturing te meten van de hydractiefkleppen

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 23 feb 2017 20:52
door Van Goethem
De voorste bollen zijn vervangen. Nu is het testen om te zien of het euvel niet meer terug komt.

Ook nog eens uitgelezen ... geen foutcodes.

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 27 feb 2017 08:17
door Van Goethem
Na het vervangen van de bollen veert de auto weer 'normaal'. Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat er nog iets niet 100 % in orde is.

Ik ervaar nog het volgende: Wanneer ik een tijdje traag rijdt (fileverkeer), met veel stoppen en weer vertrekken, op een niet al te goede snelweg (veel kleine, korte hobbels), heb ik de indruk dat de ophanging links voor 'stug' wordt, en minder goed de hobbeltjes uitvlakt. De auto 'schudt' wat meer om zijn lengteas als het ware. Als ik dan daarna weer sneller ga rijden, of op een beter wegdek, veert hij weer normaal.

Enig idee waaraan dit zou kunnen liggen (veercilinder??), of 'voel' ik spoken doordat ik hierop gefixeerd ben na vorig euvel?

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 27 feb 2017 08:50
door BJG
Merk je dat ook in de sportstand?

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 27 feb 2017 09:13
door Van Goethem
Nog niet geprobeerd. Waarom deze vraag (als ik zo onbeleefd mag zijn?)?

Re: Vering - probleem linker voorwiel

Geplaatst: 27 feb 2017 11:18
door BJG
Omdat dan de invloed van de derde bol op het veergedrag afneemt.