C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2017 19:24
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 64000
Kleur: zwart
Ik heb een probleem met het hydraulische systeem van onze Citroen C5 Tourer.

Na parkeren (met contact uit) zakt de achterkant van de auto veel verder door dan normaal (achterflappen komen geheel op de grond). Na starten komt de auto weer op het normaal niveau, echter dat gebeurt dan schoksgewijs.

Ben reeds bij de plaatselijke Citroen dealer geweest, die geven echter aan dat er niets vreemds / kapot is.

Wie helpt met een oplossing?

Bij voorbaat dank,
Ron

:smt198
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Klinkt als lekkage van de veercilinder zoals bij ph1/2 ook voorkomt ....
Daar kan je indien dit idd nog niet heel erg is weinig van de buitenkant van zien

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat de Citroen dealer dat niet weet :smt017
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Toch twijfel ik aan die mogelijkheid.
De ph3 heeft geen retour op de veercilinders. Retourlek betekent dan automatisch uitwendige lekkage en dat is zichtbaar.

Dit is eerder een BHI probleem.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2017 19:24
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 64000
Kleur: zwart
Hartelijk dank voor de eerste reacties, hoewel ik daar nog niet mee uit de voeten kan. Op het forum heb ik de volgende mogelijke oorzaken gevonden:
- hoogteregelaar achter defect (relatief eenvoudige reparatie van zo'n 140 euro)
- het blijven hangen van de actieve vering klep van de sportstand (wat na vervangen klep over was)
- een plakkende klep of sensor (hoe te verhelpen?)
- te weinig LDS (kan ik me niet voorstellen omdat de C5 dan niet meer omhoog zou kunnen komen
- vastzitten door koud weer

Ik kan me niet voorstellen dat het compleet vervangen van de BMI de oplossing zou zijn.

Wie kan me helpen met de meest logische oplossing en met de naam van een dealer die hier ervaring mee heeft en voor een redelijke prijs kan repareren?

Alvast mijn hartelijke dank.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Meest logisch is niet altijd de juiste ....
Als er iemand kennis in huis heeft is het wel BJG

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als je hem een week laat staan zakt hij dan steeds verder? of zakt hij iets en blijft dan staan op die hoogte.

Als de auto zakt dan verdwijnt er ergens LDS naar toe. Dit betekent dat er een klepje niet goed sluit. Dat kan in de hydractief bol, maar dan zakt hij iets en blijft daar.
Dat kan in de BHI, dan zakt hij langzaam verder.

Ik zei niet dat de BHI moest worden vervangen ;) .

De hoogteregelaar werkt niet meer als de auto in rust is. En hij komt weer op de juiste hoogte nadat er is gestart, dus dat is niet het probleem.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2017 19:24
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 64000
Kleur: zwart
Beste BJG,
Hartelijk dank voor je reactie. Hierbij mijn antwoorden op je vragen:
- De wagen zakt niet steeds verder weg, maar blijft staan in de stand die binnen ongeveer een uur is bereikt. Soms zover dat de achterflappen de grond raken en soms zakt de wagen niet (blijft op juiste hoogte staan).

Er valt nog iets vreemds op:
- Als we uitstappen en we sluiten direct de centrale deurvergrendeling, dan zakt de auto bijna altijd weg. Als we echter even wachten met het sluiten van de centrale deurvergrendeling, dan blijft de wagen meestal op het juiste niveau staan.

Als de auto is weggezakt en we openen de deuren, dan herstelt de hoogte zich tot op juiste niveau. Hierop blijft de wagen dan dagenlang staan.

Geeft dit nog aanvullende ideeën?

Ron,
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
In de weggezakte stand veert hij dan nog iets als je er op duwt, of ligt hij op de aanslagen?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2017 19:24
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 64000
Kleur: zwart
Ik weet niet zeker of er in de laagste stand nog enige vering zit. Ik zal dit moeten testen. Ik denk dat hij op de aanslagen ligt, maar zal het je laten weten zodra ik het kan testen (de wagen staat nu namelijk op juiste hoogte)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2017 19:24
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 64000
Kleur: zwart
Vandaag de test kunnen doen.

Als de wagen is doorgezakt, dan is er geen vering meer.

De wagen komt na starten met een schok omhoog maar is dan nog niet op zijn normale hoogte. Dit gebeurt na een paar minuten rijden, echter ook weer met een schok.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dan loopt hij dus wel helemaal leeg.
Dan moet er een retourlekkage zijn vanuit de hydractief regelaar dat is te controleren.
Een andere mogelijkheid is dat een klepje in de BHI niet goed sluit.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 feb 2017 19:24
Auto: C5 Tourer Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 64000
Kleur: zwart
Best BJG,

Dank je wel, dan ga ik hiermee naar een garage.
Heb je nog een voorstel voor een garage die ervaring heeft van met dit soort problemen.
Ik woon tussen Rotterdam en Dordrecht in.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4938
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
GJO kan ik van harte aanbevelen, is niet in de buurt van Rotterdam, maar is het absoluut waard om naar toe te rijden.

http://dealer.citroen.nl/oldenhage" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie