Pagina 1 van 3

Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 19 jul 2016 23:41
door CitrofielHans
Zoiets gebeurd altijd wanneer het niet uitkomt: vanavond tegen 18.00 boodschappen gedaan ergens in de Italiaanse binnenlanden; doet de stuurbekrachtiging het niet meer. Nog 20km tot bestemming maar mag je wel rijden zonder? Of gaat er dan nog meer stuk?
Op bestemming zekering en olieniveau gechecked: ok. Wel zat er veel overdruk onder de dop. Misschien te heet geworden? Plus 34 graden hier.
Met de vering lijkt niets mis. Dat zijn toch separate vloeistoffen?
Wat kan ik verder nog uitsluiten?
Bedankt voor je hulp.

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 19 jul 2016 23:53
door akooiman
Het ligt er ook een beetje aan wat voor pomp je hebt(mechanisch/elektrisch).

Bij een mechanische pomp zou de riem eraf kunnen liggen, al zou dan ook een dynamo lampje aangaan en de airco niet meer mee doen........

Elektrische pomp kan het de pomp zelf zijn of de zekering.

Als je het VIN geeft, kunnen we opzoeken welke je hebt.

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 20 jul 2016 00:17
door JW-C5
...de laatste 8 cijfers daarvan zijn al voldoende ;)

Groet,
JW

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 20 jul 2016 07:53
door CitrofielHans
Heb een electrische pomp. Airco doet het en toerentalmeter ook. Accu wordt bijgeladen. Zekering (30A) is nog heel.

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 20 jul 2016 08:45
door akooiman
Aangezien je een elektrische pomp hebt staat Uw/jouw probleem los van een eventuele gebroken riem. De airco en dynamo bevestigen dit.

Normaal zou ik zeggen: zekeringen checken, en uitlezen met Lexia (of bij de dealer, aangezien je ver van huis bent)

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 20 jul 2016 11:05
door JW-C5
CitrofielHans schreef:.....
Op bestemming zekering en olieniveau gechecked: ok. Wel zat er veel overdruk onder de dop. Misschien te heet geworden? Plus 34 graden hier.
Met de vering lijkt niets mis. Dat zijn toch separate vloeistoffen?
.....
Dat is dezelfde LDS, met een aparte aansluiting:
Stuurpomp LDS.jpg
Het niveau heb je in de laagste stand gecheckt, mag ik aannemen?

En welke zekering heb je gecheckt, die in het kastje onder het stuur, of die in de BSM?

Als je de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik kijken hoe dat precies in elkaar zit, en welke zekering je moet hebben.
Hopelijk kan ik dat vinden ;)

Groet,
JW

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 20 jul 2016 11:45
door JW-C5
Een schema van een vergelijkbare C5 ziet er zó uit:
Stb DW12BTED.jpg
Rechtsonder staat de pomp #7122.
Die wordt van spanning voorzien via de hoofdzekering MF7 in de BSM, hier PSF1 genoemd. Er komt ook spanning via zekering F6 op de pomp, via dat relais R6.
Op aansluiting 2 van de pomp zit massa.

Maar er gaan ook spanningen via zekeringen MF4, MF5 en F13 naar de BSI, hier te zien:
Stb2 DW12BTED.jpg
Vanuit de BSI wordt de pomp aangestuurd, dat zijn de CAN verbindingen 9000A/C en 9001A/C.

Als je geen kapotte zekeringen kunt vinden, is de enige oplossing: aan de Lexia hangen :idea:

Groet,
JW

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 20 jul 2016 16:36
door CitrofielHans
Vanuit instructieboekje vond ik de zekering. Laatste 8 vin: 76773111
Vanochtend werkte het weer prima en zoefde ik als vanouds over de slingerweggetjes. Vanmiddag (34 graden) weer foutcode en had de auto wel iets van mijn eerste BX...
Nogmaals olie niveau met vering laag gekeken: systeem staat onder druk als ik dop losschroef maar niveau is ok. Morgenochtend mag ze aan de lexia.

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 20 jul 2016 17:36
door JW-C5
Via je VIN de bevestiging dat het schema dat ik hierboven gaf ook op jouw C5 van toepassing is.

Benieuwd wat de Lexia oplevert :idea:

Groet,
JW

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21 jul 2016 10:48
door CitrofielHans
Aan de lexia gehangen bij een zeer klein lokale citroen garage waar ze afronden om morgenavond 2 weken dicht te kunnen gaan: geen resultaat. Wel foutcode bij vering/ besturing maar dat kwam van een veerbol achter ofzo. Beetje vaag. Kortom, geen duidelijke (electronische) oorzaak.
Zou er een klep vast kunnen zitten?

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21 jul 2016 12:49
door JW-C5
Verbazingwekkend dat er geen storingen gevonden zijn.
Die zou ik wel verwachten als ik dit zo lees:
Storingen.jpg
Met de Lexia is ook een "Regelorgaantest" uit te voeren:
Regelorgaantest.jpg
is die niet uitgevoerd?

Groet,
JW

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21 jul 2016 12:54
door JW-C5
In het document D4EA92P0 Presentatie : Elektro-hydraulische stuurbekrachtiging staat nog de volgende info:

3.2. Elektropompgroep

De elektropompgroep levert, op basis van de informatie van de draaiende verbrandingsmotor, een voldoende hoeveelheid bekrachtigingsvloeistof.

Het toerental van de elektropompgroep is 1000 tr/min.

In de elektropompgroep kunnen meerdere parameters worden geprogrammeerd om het debiet op basis van motor- en autotype te optimaliseren.


OPMERKING : De opbrengst van de elektropompgroep bij een snelheid van 0 km/h en stilstaand stuurwiel wordt "stand by"-opbrengst genoemd.

Het door de elektropompgroep geleverde debiet variëert afhankelijk van de volgende elementen :
•De snelheid van de auto (het debiet neemt af wanneer de snelheid van de auto toeneemt)
•Het toerental van de elektropompgroep (de opbrengst neemt toe als het stuur sneller wordt verdraaid)
•De temperatuur van de LDS-vloeistof van de stuurbekrachtging

Het maximale toerental van de elektropompgroep is ongeveer 4800 tr/min.

Als de temperatuur van de elektropompgroep 122 °C wordt, stopt de pomp.

Bij een elektronische storing gebruikt de elektropompgroep een noodprogramma.
Die temperatuur is dus ook een belangrijke parameter.
Kan dat hier een rol spelen?

Groet,
JW

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21 jul 2016 13:05
door GW-tje
Geloof maar niet dat verder zijn gaan kijken dan het standaard diagnose en storingen-tabblad.

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21 jul 2016 13:19
door JW-C5
Kennelijk :shock:

Voor de zekerheid neem ik dan ook maar m'n eigen Lexia mee als ik op vakantie ga........

Groet,
JW

Re: Storing stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21 jul 2016 17:28
door CitrofielHans
Wow, wat een hoop info, JW! Inderdaad, aan de lexia las ik mee: eerst communicatie met auto, toen werd de hele waslijst doorlopen, o.a. zag werking ruitenwissers, injectie, bandenspanningsensoren langskomen. Bij vering/stuurbekrachtiging klikte hij dat aan, zandloper, toen klikte hij weer terug op F3 ofzo, en weg was de storing. Tenminste, van het scherm...
Overmorgen gaan we verkassen, heb al even gebeld met dealer aldaar die open is.
Ondertussen denk ik inderdaad meer aan die temperatuur sensor: na drie uur stevig doorkachelen met caravan op de snelweg (34 graden) stopten we om even boodschappen te doen. De zwarte auto in de brandende zon, vooral de rechterkant. Bij wegrijden gaf de buitentempsensor 46 graden aan... En deed de servo het niet meer... Gisterochtend was het weer afgekoeld en stuurde ze weer met gevoel. Maar gistermiddag en vanochtend weer niet...