Stotterende 1.8 LPG
Geplaatst: 04 jul 2016 19:39
Na jaren zonder problemen heb ik dan ook eindelijk eens iets aan mijn C5. Sinds december 2015 stottert mijn C5 op gas bij koude motor. Dat begon met wat schokjes, maar komt uiteindelijk neer op echt haperen (en heviger schokken).
Vorig jaar was mijn bobine overleden, daar is een nieuwe voor gekomen. Omdat die na een paar maanden toch weer de verdachte leek te zijn, hebben we die vervangen voor eentje die nog op de plank lag (gebruikt). Dat bleek uiteindelijk ook niet het probleem te zijn.
De oude bobine is waarschijnlijk of mogelijk overleden door olie lekkage vanuit het kleppendeksel, maar die pakking is inmiddels vernieuwd. Ik ben uitgekozen bij een gas-garage, die mij vroeg of er tegelijk (!) een nieuwe bobine en bougies in zijn gegaan. Nee, dus gelijk gedaan vorige week. Probleem bleef. We kwamen uit oude verdamper (inclusief druk-sensor). Die zijn vervangen, ook de bougies (nieuwe gasbougies van Bosch) zijn vervangen voor NGK normaal.
Probleem is gebleven. EGR sluit ik uit, want het middengebied fungeert verder best goed, ook bij stationair slaat de motor over en dan staat de EGR open. Computer is uitgelezen, geen storingen.
Op dit moment heb ik het idee dat de motor ook slecht rijdt op benzine, maar vandaag leek dat juist wel weer mee te vallen (wel degelijk lichte schokjes). De auto houdt vooral in bij vermogensvraag. Hij blijft slecht lopen en echt haperen totdat de motor ruim op bedrijfstemperatuur is; laat ik zeggen na een kilometer of 25 houdt het op.
Op een rijtje :
- nieuwe bobine
- nieuwe bougies (zowel gas Bosch als NGK normaal)
- geen olielekkage
- geen laag koelvloeistofpeil
- geen storingen (storing uitlaatgas komt soms opzetten en verdwijnt net zo snel, echter dat is al 4 jaar zo)
- auto is uitgelezen (niks)
- injectoren worden uitgesloten want ook op benzine is de auto twijfelachtig
- 5W40 olie (of 5W30 weet ik even niet)
- 380k op de teller
Het leest waarschijnlijk wat rot weg dat ik het probleem mogelijk ook op benzine heb (da's vrij makkelijk te merken natuurlijk), maar ik heb toch het idee dat dat de ene keer erger is dan de andere keer. Op gas is het geen rijden. Totdat de auto echt lekker warm is, dan rijdt hij super.
De auto houdt erg in bij koude motor op gas. Motor hikt op stationair.
Ik ben eigenlijk radeloos, maar zag in oudere topic hierover dat er ergens een temperatuursensor zit die ellende kan geven bij de ph1. Klopt dit ? Welke sensor is dit ? En kan dat problemen geven als hierboven beschreven ?
Ik ben eigenlijk inmiddels radeloos, rij nu 6 maanden zo. Dat is niet door mijn garage laswel het feit dat ik de auto ontzettend veel gebruik en hem al een paar keer heb laten staan zonder resultaat.
Het moge duidelijk dat met warme motor ik geniet zoals je hoort te genieten van een C5 !
Vorig jaar was mijn bobine overleden, daar is een nieuwe voor gekomen. Omdat die na een paar maanden toch weer de verdachte leek te zijn, hebben we die vervangen voor eentje die nog op de plank lag (gebruikt). Dat bleek uiteindelijk ook niet het probleem te zijn.
De oude bobine is waarschijnlijk of mogelijk overleden door olie lekkage vanuit het kleppendeksel, maar die pakking is inmiddels vernieuwd. Ik ben uitgekozen bij een gas-garage, die mij vroeg of er tegelijk (!) een nieuwe bobine en bougies in zijn gegaan. Nee, dus gelijk gedaan vorige week. Probleem bleef. We kwamen uit oude verdamper (inclusief druk-sensor). Die zijn vervangen, ook de bougies (nieuwe gasbougies van Bosch) zijn vervangen voor NGK normaal.
Probleem is gebleven. EGR sluit ik uit, want het middengebied fungeert verder best goed, ook bij stationair slaat de motor over en dan staat de EGR open. Computer is uitgelezen, geen storingen.
Op dit moment heb ik het idee dat de motor ook slecht rijdt op benzine, maar vandaag leek dat juist wel weer mee te vallen (wel degelijk lichte schokjes). De auto houdt vooral in bij vermogensvraag. Hij blijft slecht lopen en echt haperen totdat de motor ruim op bedrijfstemperatuur is; laat ik zeggen na een kilometer of 25 houdt het op.
Op een rijtje :
- nieuwe bobine
- nieuwe bougies (zowel gas Bosch als NGK normaal)
- geen olielekkage
- geen laag koelvloeistofpeil
- geen storingen (storing uitlaatgas komt soms opzetten en verdwijnt net zo snel, echter dat is al 4 jaar zo)
- auto is uitgelezen (niks)
- injectoren worden uitgesloten want ook op benzine is de auto twijfelachtig
- 5W40 olie (of 5W30 weet ik even niet)
- 380k op de teller
Het leest waarschijnlijk wat rot weg dat ik het probleem mogelijk ook op benzine heb (da's vrij makkelijk te merken natuurlijk), maar ik heb toch het idee dat dat de ene keer erger is dan de andere keer. Op gas is het geen rijden. Totdat de auto echt lekker warm is, dan rijdt hij super.
De auto houdt erg in bij koude motor op gas. Motor hikt op stationair.
Ik ben eigenlijk radeloos, maar zag in oudere topic hierover dat er ergens een temperatuursensor zit die ellende kan geven bij de ph1. Klopt dit ? Welke sensor is dit ? En kan dat problemen geven als hierboven beschreven ?
Ik ben eigenlijk inmiddels radeloos, rij nu 6 maanden zo. Dat is niet door mijn garage laswel het feit dat ik de auto ontzettend veel gebruik en hem al een paar keer heb laten staan zonder resultaat.
Het moge duidelijk dat met warme motor ik geniet zoals je hoort te genieten van een C5 !