Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 16 feb 2014 08:44
Auto: C5 2.7 HDI Tourer exclusive
Opties: Veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 224800
Kleur: Gris Thorium
Beste medeforumleden.
Tijdens mijn (geslaagde) vakantie in Bretagne met een caravan erachter (Dethleffs 1350kg) loopt bij snelheden boven de 98 km per uur de temperatuur van de olie op tot in het "rood" Dit gebeurd ook wanneer het lang bergop gaan.
Een paar kilometer per uur minder per uur en het zakt weer.
Weet iemand wat er aan gedaan kan worden?
Je hebt meer dan genoeg vermogen alleen je kan het niet gebruiken daardoor.
Groet,
Jeroen
Tijdens mijn (geslaagde) vakantie in Bretagne met een caravan erachter (Dethleffs 1350kg) loopt bij snelheden boven de 98 km per uur de temperatuur van de olie op tot in het "rood" Dit gebeurd ook wanneer het lang bergop gaan.
Een paar kilometer per uur minder per uur en het zakt weer.
Weet iemand wat er aan gedaan kan worden?
Je hebt meer dan genoeg vermogen alleen je kan het niet gebruiken daardoor.
Groet,
Jeroen
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 apr 2016 10:27
Auto: Citroën C5 V6 Break Automaat (2-2004)
Opties: Pack Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09872CJ
Productienummer: 10233
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 217000
Kleur: Zilvergrijs
Locatie: Leeuwarden
Is je oliekoeler schoon? Bel anders de dealer. Die kan je een indicatie geven wat normaal is... Automaten kunnen namelijk erg heet worden met een caravan helling op. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het een probleem is.
Je kunt altijd een grotere koeler (laten) monteren...
Je kunt altijd een grotere koeler (laten) monteren...
Life is like a box of chocolates...
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De ph3 V6 heeft geen oliekoeler.
Wel een kleine olie/water wtw onder het oliefilter.
Ik heb wel een tip:
Probeer eens handmatig te schakelen op hellingen en houd daarbij een hoog toerental aan, dan is er betere doorstroming en koeling. De kans is groot dat je nog 1 of zelfs twee trappen terug kunt in vergelijking met wat de automaat doet. We hebben het over een extreme situatie dan moet je als bestuurder ingrijpen.
Is het oliepeil wel tot maximumniveau gevuld?
Het verwijderen van de motor-onderplaat geeft enige verbetering (ook iets meer geluid)

Wel een kleine olie/water wtw onder het oliefilter.
Ik heb wel een tip:
Probeer eens handmatig te schakelen op hellingen en houd daarbij een hoog toerental aan, dan is er betere doorstroming en koeling. De kans is groot dat je nog 1 of zelfs twee trappen terug kunt in vergelijking met wat de automaat doet. We hebben het over een extreme situatie dan moet je als bestuurder ingrijpen.
Is het oliepeil wel tot maximumniveau gevuld?
Het verwijderen van de motor-onderplaat geeft enige verbetering (ook iets meer geluid)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 16 feb 2014 08:44
Auto: C5 2.7 HDI Tourer exclusive
Opties: Veel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 224800
Kleur: Gris Thorium
Dank voor de antwoorden. Ik rijd in zijn 5 met ongeveer 2000 toeren. Ik kan het de volgende vakantie in de 4 met 2300 toeren proberen
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

2000 rpm is echt te weinig voor een motor die zwaar moet trekken.
Probeer het eens uit, en ook eens in 3.
Ik snap het wel, je rijdt op koppel met zo'n krachtige machine, maar koeltechnisch is tegen de 3000 rpm voor een dieselmotor het beste toerental.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Vorig jaar steeg bij mijn 2.2HDi met automaat ook de olietemperatuur snel bergop met vouweagen. Toen schakelde ik zelf terug naar 3 en op het steilere stuk zelfs naar 2. Dat maakte meer herrie maar het wijzertje stond beter...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:04
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Locatie: Venlo
Met mijn auto heb ik sinds een paar jaar precies hetzelfde probleem. Het is ontstaan nadat een van de twee elektrische ventilatoren voor de radiator het begeven had. Daarvoor heb ik vaker door de Alpen gereden, zonder problemen. Rijd ik nu, met de caravan er achter, bergop dan wordt de temperatuur te hoog. Dit terwijl ik dezelfde weg (naar Zuid-Frankrijk en terug) twee jaar daarvoor ook gereden heb, echter zonder een te hoge olietemperatuur.
Bij mijn garage is alles onderzocht, een nieuwe sensor geïnstalleerd, maar niets heeft verbetering gebracht. Kan het zijn dat de nieuw geïnstalleerde ventilator niet genoeg toeren maakt?
Bij mijn garage is alles onderzocht, een nieuwe sensor geïnstalleerd, maar niets heeft verbetering gebracht. Kan het zijn dat de nieuw geïnstalleerde ventilator niet genoeg toeren maakt?
Groetjes,
Tom
Tom
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gaat dit over de olietemperatuur of over de koelvloeistoftemperatuur?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:04
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Locatie: Venlo
Het gaat over de olietemperatuur. Toen de ventilator kapot was liep de olietemperatuur hard op en ging in het rood. De watertemperatuur werd later warmer, maar ging niet in het rood.
Groetjes,
Tom
Tom
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....daar begrijp ik helemaal niks van.....
In dat rode stuk is de olietemperatuur duidelijk boven de 150 graden, en de olie wordt niet gekoeld door de fans.
Dat is uiteraard wel het geval met de koeling van het water, maar dat ging niet in het rood, begrijp ik......
Groet,
JW

In dat rode stuk is de olietemperatuur duidelijk boven de 150 graden, en de olie wordt niet gekoeld door de fans.
Dat is uiteraard wel het geval met de koeling van het water, maar dat ging niet in het rood, begrijp ik......
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Is het mogelijk dat de buitentemperatuur of de ingeschakelde versnelling twee jaar eerder anders waren?
Als de versnellingsbak een update heeft gehad is het schakelgedrag bijvoorbeeld mogelijk veranderd.
De koelfan heeft bij hogere snelheden nauwelijks nog invloed, bergop bij lage snelheid wel, maar dan vooral op de koelvloeistoftemperatuur. Daardoor indirect ook op de olietemperatuur. Maar aangezien de koelvloeistoftemperatuur correct blijft zal het puur een kwestie van belasting zijn. (lees: terugschakelen voor betere koeling)
Als de versnellingsbak een update heeft gehad is het schakelgedrag bijvoorbeeld mogelijk veranderd.
De koelfan heeft bij hogere snelheden nauwelijks nog invloed, bergop bij lage snelheid wel, maar dan vooral op de koelvloeistoftemperatuur. Daardoor indirect ook op de olietemperatuur. Maar aangezien de koelvloeistoftemperatuur correct blijft zal het puur een kwestie van belasting zijn. (lees: terugschakelen voor betere koeling)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Voor de duidelijkheid: De meter van de olietemperatuur zit rechts bij de toerenteller en die voor het water links.
Althans bij een ph1 en 2.

Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
98 km/u in de 2.7. Daar zat nou net de grens van 5 naar 6 in een bepaalde bak-software-versie. Met een software update lukt dat niet meer. Niet meer te kiezen, ook niet handmatig. Of was het nou net andersom?
Maar wat in ieder geval klopt is dat bak/motor software-updates op de 2.7 een vrij forse invloed hebben op welke versnelling er nog gekozen kan worden bij welke snelheid, en ik praat niet over een lullige 3 km/u verschil ofzo.
Vraag Johan even hoe het precies zit. Mogelijk dat een software-update je hier helpt.
gr. Ronald
Maar wat in ieder geval klopt is dat bak/motor software-updates op de 2.7 een vrij forse invloed hebben op welke versnelling er nog gekozen kan worden bij welke snelheid, en ik praat niet over een lullige 3 km/u verschil ofzo.
Vraag Johan even hoe het precies zit. Mogelijk dat een software-update je hier helpt.
gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2007 18:04
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit
Locatie: Venlo
De buitentemperatuur kan wel een paar graden hoger zijn geweest. De versnelling weet ik niet zeker, bij bergop zeker de vijf of vier. Voorheen kan ik met 100 km/u de bergop rijden, nu maximaal 80 indien het een langere helling is, zelfs terug naar 70. En even vlot accelereren en een vrachtwagen voorbij gaan op de helling is niet meer te doen, want dan wordt ie direct te warm.
Indien de olietemperatuur langere tijd te warm is, dan loopt de watertemperatuur ook op. wanneer bij hogere belasting de olie zo snel te warm wordt, dan moet er toch iets fout gaan met de koeling van de olie? Is er een warmtewisselaar tussen de olie en de koelvloeistof? Hoe wordt de olie anders gekoeld?
Indien de olietemperatuur langere tijd te warm is, dan loopt de watertemperatuur ook op. wanneer bij hogere belasting de olie zo snel te warm wordt, dan moet er toch iets fout gaan met de koeling van de olie? Is er een warmtewisselaar tussen de olie en de koelvloeistof? Hoe wordt de olie anders gekoeld?
Groetjes,
Tom
Tom