C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 apr 2016 21:56
Auto: Sedan 2.0i 16v Comfort Hydractive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 126322
Kleur: Grise metalic
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Verkeersdrempels .....

Bericht door tvveelen »

Sinds een paar weken een C5 sedan (laatste model) met hydractieve vering.
Dat bevalt op zich prima.
Wat me alleen op valt is, dat ik stapvoets verkeersdrempels moet nemen, omdat de achterkant er anders 'hinkend' overheen schokt.
Soms alleen bij het oprijden, soms bij het afrijden en soms beide.
Voorkant naar mijn idee geen probleem, maar achter lijkt het of hij helemaal niet meer veert op zo'n moment.
Ben bij Citroenspecialist langs geweest die aangaf dat de achterbollen aan vervanging toe zouden zijn (iets van 'nog zo'n 40% stikstof' ......).
Zelf heb ik het idee dat het met de sensoren te maken heeft.
Bij normaal weggebruik geen problemen en alle 'standen' werken naar mijn idee goed.

ik heb de 32 pagina's tellende topic over dit onderwerp helemaal doorgenomen. Daarin kwam één keer een vergelijkbare vraag met dit probleem aan de orde, maar er was geen 'helder' antwoord op.

Graag jullie advies, want ik heb weinig zin er nieuwe veerbollen onder te laten zetten met de kans dat het probleem daarna alsnog niet verholpen is .....

Bij voorbaat dank,

Teun
2CV, Diane, Ami break
BX, GS (2x), Xantia
en tussendoor vreemdgegaan met Duitse, Zweedse, Italiaanse en (andere) Franse merken
En nu .... back to the roots met de laatste Citro met 'hydro'-vering
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
veerbollen zijn te testen
Afbeelding
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Bollen kan je laten opmeten, als die idd op 40% zitten lijkt mij dat je die moet vervangen ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Je kunt eenvoudig met de garage afspreken dat ze je oude bollen bewaren en dat je de nieuwe kunt retourneren als zij daarmee het probleem niet oplossen. Maar ze zijn inderdaad te meten.

40% is wel heel erg weinig. De auto is van 2008 en bij een C5 heb je dat niet gauw dat de bollen leeg raken. Het is in ieder geval uitzonderlijk, denk ik.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Komt idd niet vaak voor ...
Meten is weten :-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: Verkeersdrempels .....

Bericht door H_H »

tvveelen schreef:Ben bij Citroenspecialist langs geweest die aangaf dat de achterbollen aan vervanging toe zouden zijn (iets van 'nog zo'n 40% stikstof' ......).
Ik neem aan dat die meting al gedaan is anders kunnen ze toch niet de diagnose stellen dat er nog maar 40% gas in zit? Als het natte vingerwerk is zou ik inderdaad eerst ergens anders een onderzoekje laten doen.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 apr 2016 21:56
Auto: Sedan 2.0i 16v Comfort Hydractive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 126322
Kleur: Grise metalic
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club Newbie
C5club Newbie
Hai,

De 'meting' is met de hand gedaan (motor starten, motorkap en kofferdeksel open en 'drukken').
Hij gaf voor de achterbollen een prijsopgaaf .... ze moesten 78 euro ex btw kosten. Is dat een reële prijs?
Dat wordt dus in elk geval een second opinion.

Andere vraag, waarvoor ik geen zin heb een topic te starten: wat mag het vervangen van de koppeling kosten?

Groet en dank tot zover,

Teun
2CV, Diane, Ami break
BX, GS (2x), Xantia
en tussendoor vreemdgegaan met Duitse, Zweedse, Italiaanse en (andere) Franse merken
En nu .... back to the roots met de laatste Citro met 'hydro'-vering
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8137
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Verkeersdrempels .....

Bericht door Rene »

Dat is echt een onbetrouwbaar. Gewoon wat roepen is voor mij al een teken dat je bij de verkeerde garage staat!
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
EX Auto C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
het probleem lijkt me wel bekend. althans, mijn berline lijkt het ook te hebben, alleen dan rechtsvoor (passagierskant), en enkel bij het afrijden van drempels.

Bij de laatste onderhoudsbeurt werd me door de dealer wel verteld dat de voorste poten een beetje zweten (nog niet lekken, maar voor de keuring zou den ze best vervangen worden). En ook zat er aan een ophangingsgewricht een beetje speling. Volgens mij is een combinatie van die dingen, de reden dat de C5 niet heel goed over drempels gaat.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Plaats reactie