Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Fan


Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
Goedendag medeforummers,
Onlangs hebben wij een caravan gekocht, best wel een redelijke (1250 kg) en afgelopen weekend voor het eerst ermee op stap gegaan.
Al eerder viel mij op dat de auto licht 'zwabberde' met een 100 kg buitenboordmotor achterin maar verder niet veel sjoege aan gegeven.
Nu met de caravan erachter was het even anders.
Ik heb me van te voren goed ingelezen over de kogeldruk van de caravan maar met een lichte druk of grote druk , de auto zwabbert.
Caravanlading goed verdeeld en tot 85 km gaat het goed...soms ook 98....
Maar dan ineens begint ie weer te zwabberen....
Ooit een keer zoiets meegemaakt met een Laguna en dat was te wijten aan de veren die er fabrieksmatig onder waren gezet. een setje verzwaarde hulpveren lostte dat toen op.
Maar mijn C5 heeft geen veren. Toch?
Iemand ook maar een ideetje waar ik het zoeken moet?
Een maat van mij had het over de stabilisator stang rubbers achter.
Heeft iemand daar een plaatje van? Ik heb dus geen handboek (nog).
Onlangs hebben wij een caravan gekocht, best wel een redelijke (1250 kg) en afgelopen weekend voor het eerst ermee op stap gegaan.
Al eerder viel mij op dat de auto licht 'zwabberde' met een 100 kg buitenboordmotor achterin maar verder niet veel sjoege aan gegeven.
Nu met de caravan erachter was het even anders.
Ik heb me van te voren goed ingelezen over de kogeldruk van de caravan maar met een lichte druk of grote druk , de auto zwabbert.
Caravanlading goed verdeeld en tot 85 km gaat het goed...soms ook 98....
Maar dan ineens begint ie weer te zwabberen....
Ooit een keer zoiets meegemaakt met een Laguna en dat was te wijten aan de veren die er fabrieksmatig onder waren gezet. een setje verzwaarde hulpveren lostte dat toen op.
Maar mijn C5 heeft geen veren. Toch?
Iemand ook maar een ideetje waar ik het zoeken moet?
Een maat van mij had het over de stabilisator stang rubbers achter.
Heeft iemand daar een plaatje van? Ik heb dus geen handboek (nog).
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Hoe is het met de adals gesteld ?
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Fan


Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
Adals... Achterste Draagarm Lagers??
Euh...dat is een goeie. Geen idee..
Hoe kan ik die testen?
Euh...dat is een goeie. Geen idee..
Hoe kan ik die testen?
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
De fase 1 en 2 hebben geen stabilisator stang rubbers.
Alleen een reactie arm die de twee draagarmen met elkaar verbindt.
Het controleren of de lagers versleten zijn is eigenlijk niet te doen zonder de draagarmen te verwijderen.
Indicatoren kunnen zijn:
-windgevoeligheid
-zwabberen bij belading
-kraken, piepen, bonken bij verkeersdrempels
-een spoor van olie(versleten vet) of roestwater wat uit de draagarm lagers komt, dit zie je bij de grote bout waar de arm op scharniert .....
Alleen een reactie arm die de twee draagarmen met elkaar verbindt.
Het controleren of de lagers versleten zijn is eigenlijk niet te doen zonder de draagarmen te verwijderen.
Indicatoren kunnen zijn:
-windgevoeligheid
-zwabberen bij belading
-kraken, piepen, bonken bij verkeersdrempels
-een spoor van olie(versleten vet) of roestwater wat uit de draagarm lagers komt, dit zie je bij de grote bout waar de arm op scharniert .....
Zeg maar André
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Ik denk inderdaad ook dat de ADALs gezien de ervaringen een zeer waarschijnlijke verdachte zijn...
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

C5club Fan


Berichten: 97
Lid geworden op: 21 nov 2014 09:29
Auto: C5 Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 161500
Kleur: Grijs
Locatie: Alkmaar
1) Ja...dat is de auto.Indicatoren kunnen zijn:
1 -windgevoeligheid
2 -zwabberen bij belading
3 -kraken, piepen, bonken bij verkeersdrempels
4 - -een spoor van olie(versleten vet) of roestwater wat uit de draagarm lagers komt, dit zie je bij de grote bout waar de arm op scharniert .....
2) Ja, dat doet ie dus ook
3) Dat heb ik nog niet vernomen.
4) Ga ik nader onderzoeken.
Ik zal de auto eens binnenkort op de brug zetten..
Zijn deze zelf te vervangen zonder speciaal gereedschap??
Of MOET die bij de dealer gebeuren??
Of kan iemand hier van het forum mij erbij helpen?
Heeft iemand instructies hoe deze te vervangen??
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Best goed zelf te doen voor iemand met sleutel ervaring......
Ik heb ze vorige week gedaan, beide kanten in 3 uur. Maar alles zat dan ook mee.(zonder brug)
Het kan ook wel eens tegen zitten dat de bouten van de torsie stang vast zitten, of de clip van de veeras. Dan kun moet je echt een liefhebber zijn met veel geduld.......
Dat heb ik ook eens gehad en toen werd een meerdaags project
Zoek maar eens op: adals vervangen
Ik heb ze vorige week gedaan, beide kanten in 3 uur. Maar alles zat dan ook mee.(zonder brug)
Het kan ook wel eens tegen zitten dat de bouten van de torsie stang vast zitten, of de clip van de veeras. Dan kun moet je echt een liefhebber zijn met veel geduld.......
Dat heb ik ook eens gehad en toen werd een meerdaags project

Zoek maar eens op: adals vervangen
Zeg maar André
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Over dat kraken/bonken: mijn C5 had op een moment rotte lagers maar maakten geen lawaai. Het lawaai is dus wel een indicatie maar komt niet altijd voor.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Ook mijn ervaring.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Doordat de stabilisatorstang de bewegingen van de draagarmen nogal beperkt zie je niet zo gemakkelijk hoe erg het eigenlijk is.
Pas als je die losmaakt kan je wat voelen.
Maar:
Als je vetsporen ziet bij de binnenste lagers reken er dan maar op dat ze (ernstig) versleten zijn. Dat vet zie je omdat de lagers zijn uitgelopen waardoor de afdichtingsringen niet meer afdichten.
Bij een belaste auto in een bocht verbuigt de stabilisatorstang en dan kan dat ver er uit.
Ik vind het een waardeloze constructie, die vraagt om problemen. En die hebben we dan ook.
Typisch Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.
Nooit problemen met de 2CV, DS, CX, XM op dit punt. Berucht was de BX. Als je dat nou hebt die ervaring, waarom dan toch weer de BX constructie voor de C5???
Pas als je die losmaakt kan je wat voelen.
Maar:
Als je vetsporen ziet bij de binnenste lagers reken er dan maar op dat ze (ernstig) versleten zijn. Dat vet zie je omdat de lagers zijn uitgelopen waardoor de afdichtingsringen niet meer afdichten.
Bij een belaste auto in een bocht verbuigt de stabilisatorstang en dan kan dat ver er uit.
Ik vind het een waardeloze constructie, die vraagt om problemen. En die hebben we dan ook.
Typisch Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.
Nooit problemen met de 2CV, DS, CX, XM op dit punt. Berucht was de BX. Als je dat nou hebt die ervaring, waarom dan toch weer de BX constructie voor de C5???
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
De CX en de XM hadden ook al deze constructie. Het probleem is eigenlijk dat er kegellagers worden gebruikt in een toepassing die niet roteert. Een fatsoenlijk glijlager zou dezelfde truc kunnen doen en nooit kapot gaan. Aan de andere kant, meestal komt de ellende na ruim 2 ton en dan mag het....
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Sterker nog de 2CV, CX, XM, BX, Xantia, en C5 hebben allemaal deze constructie.
Voordeel is natuurlijk de ruimtebesparing, maar nadeel is dat de boel inderdaad niet roteert. Tel daarbij op dat de belasting door deze constructie zéér hoog is. Reken maar eens uit wat de kracht is op het lager: kracht maal arm = kracht maal arm. Zo kom je gauw op meer dan 20 kN = 2000 kg.
Vooral de kleinere lagers zijn daar op den duur niet tegen bestand en krijgen een platte kant, daardoor dicht de keer\ring niet meer af en is het door waterintrede een kwestie van tijd totdat de boel helemaal stuk gaat.
Voordeel is natuurlijk de ruimtebesparing, maar nadeel is dat de boel inderdaad niet roteert. Tel daarbij op dat de belasting door deze constructie zéér hoog is. Reken maar eens uit wat de kracht is op het lager: kracht maal arm = kracht maal arm. Zo kom je gauw op meer dan 20 kN = 2000 kg.
Vooral de kleinere lagers zijn daar op den duur niet tegen bestand en krijgen een platte kant, daardoor dicht de keer\ring niet meer af en is het door waterintrede een kwestie van tijd totdat de boel helemaal stuk gaat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Ook alle door mij genoemde modellen die geen problemen gaven hebben kegellagers die alleen oscilleren.
Daar zit het probleem ook nauwelijks.
Het is gewoon onderbemeten. Ruimte kan het probleem niet zijn, slechts deskundigheid in de tekenkamer.
Zelf zou ik aan één zijde een cilindrisch rollager zetten en aan de andere zijde twee kegellagers tegenover elkaar of een diepgroef kogellager.
Op die wijze ondervang je ook het zijdelingse spellingprobleem.
Maar ja, we zitten er mee. dan maar elke 150k een nieuw setje en sleutelen maar.
Daar zit het probleem ook nauwelijks.
Het is gewoon onderbemeten. Ruimte kan het probleem niet zijn, slechts deskundigheid in de tekenkamer.
Zelf zou ik aan één zijde een cilindrisch rollager zetten en aan de andere zijde twee kegellagers tegenover elkaar of een diepgroef kogellager.
Op die wijze ondervang je ook het zijdelingse spellingprobleem.
Maar ja, we zitten er mee. dan maar elke 150k een nieuw setje en sleutelen maar.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Niet te negatief oordelen
Het is ook een constructie die bijdraagt aan het grandioze rijcomfort.
Als je dan iedere 200k voor 150 euro lagers moet vervangen, valt dat nog mee.
Het is gewoon zo dat de auto's dit probleem krijgen vlak nadat ze uit de lease komen.
En wie heeft er al 2 keer de ADAL's van dezelfde auto moeten wisselen?

Het is ook een constructie die bijdraagt aan het grandioze rijcomfort.
Als je dan iedere 200k voor 150 euro lagers moet vervangen, valt dat nog mee.
Het is gewoon zo dat de auto's dit probleem krijgen vlak nadat ze uit de lease komen.
En wie heeft er al 2 keer de ADAL's van dezelfde auto moeten wisselen?
Zeg maar André
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Al heel wat Citroens met adals gehad, nog nooit



Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24