Pagina 1 van 2
relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 10 feb 2016 16:30
door stefan27
hier bij een vraag of dit iemand al eens eerder is overkomen :
Bij mij ph 2 16 HDI is nu voor de 2 keer de relais van de voorgloei pitten
defect dat wil zeggen dat hij aan blijft de motor spring in noodloop
en hij trekt de accu leeg .
Bij de eerste keer naar de dealer gegaan samen de storing op gezocht na
dat de accu leeg getrokken was uitgelezen en vast gesteld dat het relais moest
zijn dus nieuwe besteld en zelf geplaatst en weer de storing uit gelezen .
dat is nu 3 weken geleden .
Gisteren weer het zelfde verhaal motor in noodloop relais zelf nu door gemeten en ja hoor
weer continu spanning geven op de gloeispiraal, dus maar los gemaakt en alles werkt weer naar
behoren en de accu blijft weer vol .
dus verhaal gehaald bij de dealer die wist het ook niet dan verder te zeggen maak maar een afspraak en dan gaan we dit verder onderzoeken .jaja
daar om deze oproep
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 10 feb 2016 17:38
door icebyte
Ik zou eerst naar de aansturing van het relais kijken, 2x een relais kapot lijkt me erg onwaarschijnlijk, wellicht dat het relais sneuvelt doordat ie continu op spanning blijft staan. Ik neem aan dat er hier wel iemand is die het schema kan posten.
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 10 feb 2016 22:40
door Herman
Aan de lexia uitmeten, die zal dat toch wel aangeven neem ik aan!
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 10 feb 2016 23:31
door Wiseguy444
Zo een vierkante relais met 8V stekker?
Ik ben even bij Peugeot partner 2 1.6hdi aan het zien
aansturing komt uit de motorunit +12V op pen nr 8 draad nummer 1376
massa van de aansturing op pen nr5 draadnummer M1158
terugkoppeling van de werking van de relais op pen 3 draadnummer 1386
----------------------------------
Pen 4 is accuspanning voor de voeding van de gloeipluggen draadnummer B01A
Pen 6, 1, 7, 2 gaan respectievelijk naar de gloeipluggen 4, 3, 2, 1
Uiteraard kan je storingen en meting gegevens zien en test regelorganen doen met het diagnosetoestel.
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 10 feb 2016 23:33
door JW-C5
icebyte schreef:Ik zou eerst naar de aansturing van het relais kijken, 2x een relais kapot lijkt me erg onwaarschijnlijk, wellicht dat het relais sneuvelt doordat ie continu op spanning blijft staan. Ik neem aan dat er hier wel iemand is die het schema kan posten.
Als ik de laatste 8 cijfers van de VIN heb kan ik langs die weg in SEDRE dat schema wel vinden......
Groet,
JW
relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 11 feb 2016 17:10
door stefan27
Dat is 76603640 als mij ogen niet bedriegen

Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 11 feb 2016 17:25
door JW-C5
Dit nummer bestaat, en hoort bij een blauwe C5 PH2 Break met DV6TED4 motor.
Dat zou moeten kloppen, lijkt me zo
Ik ga straks zoeken in SEDRE, en meld me weer als ik het gevonden heb.
Groet,
JW
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 11 feb 2016 19:10
door JW-C5
Inmiddels in SEDRE het schema van de gloeibougies van jouw DV6 gevonden.
Het relevante stuk daarvan ziet er zó uit:
C5 II DV6 gloeisysteem.jpg
De gloeibougies 1160 worden aangestuurd door de module 1158 die "voor/nagloeimodule" heet.
De aansturing daarvan gaat vanuit de E-eenheid 1320, via de draden 1376 en 1386. Dat is de enige verbinding.
Rechtsonder zie je de sensor 1240, die meet de temperatuur van de inlaatlucht. Die zou hierbij een rol kunnen spelen.
Voorts is er ook nog een sensor 1220,niet zichtbaar op dit schema. Die meet de temperatuur van de koelvloeistof en heeft een koppeling met de E-eenheid 1320, Ook die zou een rol kunnen spelen, maar dan zou je denk ik ook andere problemen moeten krijgen als die sensor niet juist werkt.
Mij lijkt het verstandig toch eerst nog eens via de Lexia te (laten) kijken of die twee aansturingen wel correct werken.
Desgewenst stuur ik je het complete schema, daar zit ook de bedrading en de plaatsing van de diverse componenten bij. Geef dan even je mailadres via een PB, dan gaat dat naar je onderweg.
Groet,
JW
PS Wiseguy444 had het precies goed, het schema van de Partner is dus kennelijk identiek

Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 11 feb 2016 20:30
door c5jean
het is toch niet die hier lang de passagier in de hoek ?
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 11 feb 2016 20:44
door willy4
neen, die draden zijn te dun
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 11 feb 2016 21:20
door JW-C5
Bij de InfoRapids kom ik nog B1AUKWQ0 tegen:
Startproblemen bij lage temperaturen terwijl het lampje brandt
Vraag derhalve: brandt er dan een lampje?
De inhoud van die IR:
1. HERKOMST
De zekering van de voeding van de BSM is doorgebrand. Deze zekering zorgt voor de voeding van de voorgloei-inrichting en de elektroklep van de turboregeling.
1)Indien in het geheugen van de motormanagementcomputer Pcode 0243 is opgeslagen, wijst dit op een open-stroomkringstoring van de elektroklep voor de turbodruk of een te hoge waarde.Het gevolg daarvan is minimale overdruk, waardoor verlies aan vermogen optreedt (ongeacht of het lampje brandt).
2)Indien in het geheugen van de motormanagementcomputer Pcode 0245 is opgeslagen, wijst dit op een massakortsluitingsstoring van de elektroklep van de turbodruk of een te lage waarde.Het gevolg daarvan is maximale overdruk, waardoor het lampje gaat branden en wordt overgeschakeld naar de programmamodus.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Pas de volgende procedure toe.
Controleer het ingegraveerde nummer op de voorgloei-inrichting(zie onderstaande afbeelding).
Vervang de voorgloei-inrichting indien het ingegraveerde nummer ligt in het bereik 303/04 - 331/04 (303 is het nummer van de dag en 04 is het jaar).
Die IR kan ik je ook sturen, laat maar weten.
Groet,
JW
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 11 feb 2016 21:30
door JW-C5
....en ik vind nog het document D6AX023PP0 Tabel : Storingscodes - Motor DV6TED4 (BOSCH EDC16C34)
Daarin wordt onder andere gesproken over de temperatuur sensoren, alsook over het circuit voorgloeirelais.
Als daar iets mis mee is levert dat bepaalde codes op, die een indicatie geven van de richting waarin je verder moet zoeken.
Groet,
JW
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 12 feb 2016 19:16
door stefan27
start problemen heeft hij niet nu ook niet zonder voorgloeien en er brand ook geen
lampje van de gloei inrichting wel het motor lampje en de code moteremisie dat kwam tegelijk
met de noodloop .
morgen middag ff naar de dealer uit laten lezen en met de info die ik hier heb gelezen

Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 13 feb 2016 14:02
door stefan27
zo net terug met de foutcode 1351 &1350 daar van een uitdraai me
gekregen van de monteur dus dit weekend maar eens door meten en een
nieuwe relais bestellen .
Ik zag ook nog wat andere dingen die verdacht op dit leek :
De zekering van de voeding van de BSM is doorgebrand. Deze zekering zorgt voor de voeding van de voorgloei-inrichting en de elektroklep van de turboregeling.
1)Indien in het geheugen van de motormanagementcomputer Pcode 0243 is opgeslagen, wijst dit op een open-stroomkringstoring van de elektroklep voor de turbodruk of een te hoge waarde.Het gevolg daarvan is minimale overdruk, waardoor verlies aan vermogen optreedt (ongeacht of het lampje brandt).
2)Indien in het geheugen van de motormanagementcomputer Pcode 0245 is opgeslagen, wijst dit op een massakortsluitingsstoring van de elektroklep van de turbodruk of een te lage waarde.Het gevolg daarvan is maximale overdruk, waardoor het lampje gaat branden en wordt overgeschakeld naar de programmamodus.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Pas de volgende procedure toe.
Controleer het ingegraveerde nummer op de voorgloei-inrichting(zie onderstaande afbeelding).
Vervang de voorgloei-inrichting indien het ingegraveerde nummer ligt in het bereik 303/04 - 331/04 (303 is het nummer van de dag en 04 is het jaar).
helaas geen p code gezien dan maar een voorgloei stift er uit halen kijken wat voor nr daar op staat
Re: relais aansturig gloeipitten
Geplaatst: 13 feb 2016 16:52
door JW-C5
Die codes P1351 en P 1352 leveren de volgende info op:
P1351:
DV6 P1351.jpg
P1352:
DV6 P1352.jpg
Wellicht heb je er wat aan
Groet,
JW