C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2015 13:45
Auto: Berline 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris orageux
C5club Newbie
C5club Newbie
Hallo allemaal,
ik ben in het bezit van een C5 Tourer Exclusive 2.0 HDI 120 Kw automaat van 2013. De Eco-mode treedt zeer vlug in werking. Ik heb enkele metingen uitgevoerd op de accu. De spanning over de Accu daalt zeer vlug na stilzetten van de motor. Na een tijdje radio spelen bv, daalt de spanning zelfs tot juist onder de 12v en slaat de ECO-mode aan. Bij het starten van de wagen daalt de spanning eveneens onder zo'n 9.5V. Dit duidt dus op een defecte lees versleten accu. Ik zou die dan zelf willen vervangen. Enig probleem is echter of ik de accu zomaar mag loskoppelen, gezien de electronica die daar allemaal achter zit. Voor alle duidelijkheid is de wagen NIET uitgerust met een start-stop. Wat moet ik na vervangen van de accu allemaal terug instellen. Heeft iemand onder jullie dit al gedaan of ondervinding mee heeft.
Dank bij voorbaat,
Francis
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Hooguit de tijd en datum , heel soms radiozenders...
Daar moet het wel bij blijven ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Je kunt het op een slimme manier ook doen, heb ik ook wel paar keer gedaan als de accu er uit moest.
Accu kabels aan de nieuwe accu, plus en min, dan aan de auto aan de accukabels zodat je die los kon halen, let op er staat nog steeds spanning op de kabels en de plus mee uitkijken dat die niet het chassis raken, poetslappen tussen leggen, accu eruit en nieuwe erin en de klemmen weer vast.
:smt023
dan staat alles nog goed.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Of met een draaiende motor de accu wisselen.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2015 13:45
Auto: Berline 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris orageux
C5club Newbie
C5club Newbie
Beste,
Met draaiende motor lijkt mij alvast geen goed idee. Mag je trouwens NOOIT doen. Maar goed, als ik de accu los maak, zou ik hooguit de zenderlijst van de radio verliezen maar hoe zit het dan met de navi. Het zou mij echter goed uitkomen mocht ik heel de opgeslagen geschiedenis van de navi verliezen. Dan is hij meteen weer opgekuist. Wat mij echter wel verontrust is dat er aan de accupoolklemmen nog door middel van moeren en kabelschoenen nog een paar andere kabeltjes vertrekken. Deze moeten zeker ook losgemaakt worden om de accuklemmen opzij te kunnen trekken om dan uiteindelijk de accu te kunnen wegnemen. Wat is daarover jullie mening?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Ik zie het bezwaar niet van wisselen met draaiende motor. En meer losmaken dan de klemmen van de polen lijkt mij niet nodig
Groet, Jan Afbeelding
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Waarom zou dat niet mogen?

Je dynamo voed het 12v systeem en die is groot genoeg om dat zonder de accu te kunnen.
Het enige waar je op moet letten is dat je de + niet tegen het cassis laat komen.

Heb dit al vaker op deze wijze uitgevoerd en nog nooit problemen mee gehad, en niets opnieuw hoeven in te stellen.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2015 13:45
Auto: Berline 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris orageux
C5club Newbie
C5club Newbie
Accu loskoppelen met draaiende motor kan zeer gevaarlijk zijn voor de regelcomputers van de wagen. De accu dient als buffer. Als die weg is, zal de regelaar van uw laadsysteem dit interpreteren als zijnde er geen laadstroom naar de accu gaat. Dat zal er toe leiden dat de spanning zal stijgen, zodanig hoog zelfs dat het gevaarlijk wordt voor de electronica van de wagen.
Francis
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Man .... Wat een gedoe.
Gewoon accu eruit..nieuwe erin,..tijd en radiopresets weer instellen. Klaar.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
"Blaar trekkend verhaal over hoe wat en waarom" :smt143 8-)

Doe waar je zelf het beste bij voelt :smt023

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2015 09:49
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Locatie: Landen België
goudfrank schreef:Ik zie het bezwaar niet van wisselen met draaiende motor. En meer losmaken dan de klemmen van de polen lijkt mij niet nodig
Uw accu is een condensator.
Mag je NOOIT doen want dan heb je risico op overspanning en iedere computer/display in uw wagen stuk te maken.
En dat is zonder twijfel +5000€.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 295
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:56
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
:smt089 Ga je het risico nemen dat er iets gebeurt voor die 3 tientjes meer die de garage vraagt en tevens je oude accu afvoert.
Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Karweitje van niks.
Kan je makkelijk zelf en als je de accu inlevert bij een oud ijzeroer krijg je nog een tientje voor het vuile lood.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Ja oude accu's brengen geld op bij de ijzerboer. rond de 10 euro klopt.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2015 13:45
Auto: Berline 2.0 HDI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris orageux
C5club Newbie
C5club Newbie
Beste meedenkers allemaal,

'k Ben uiteindelijk terug naar de dealer geweest. Die heeft mij, met veel kennis van zaken, op het hart gedrukt de batterij in geen enkel geval zomaar los te koppelen. Eerst moet de C5 aan de computer van de dealer gekoppeld worden. Vervolgens moeten dan door middel van die computer, al de functies van de auto-computers softwarematig worden uitgeschakeld alvorens de accu losgekoppeld mag worden. De batterij is dan vervangen door een exemplaar van hogere capaciteit 75Ah ipv 70Ah). Vervolgens werden alle functies dan weer in welbepaalde volgorde ingeschakeld en alles OK Ik heb de accu bij de dealer juist geteld €30 meer betaald dan voor dezelfde accu bij de boer. Nu heb ik het voordeel dat daarbij gratis en voor niks door de dealer een softwareupdate is uitgevoerd op mijn C5. Hij vertelde dat hij reeds enkele C4's en C3' heeft moeten gaan takelen ten gevolge loskoppelen van de accu waardoor de centrale computers van die auto's stuk is gegaan. Gevolg:> 600€ kosten zonder arbeidsloon. In geval van C5 automaat, zoals die van mij: computer voor de aansturing van de automaat naar de kleurpotloden. Kosten: > €2300. Dus die kosten van de accu(€125 bij de boer en €154 bij de dealer) wegen niet op tegen de eventuele herstellingskosten ten gevolge van domme dingen doen. Hierbij werkt nu mijn ecomode uitstekend en schakelt hij pas uit na 30 min.
Daarmee sluit ik dit hoofdstuk af. Wie zich geroepen voelt die werkzaamheden zelf uit te voeren wens ik heel veel succes.
Alvast heel hartelijk dank voor al diegenen die hebben willen meedenken.
Francis
Plaats reactie