Info: Klepstoter techniek
Geplaatst: 06 dec 2015 23:59
Afgelopen voorjaar heb ik klepstoters vervangen. Dit was een 2003 2.0 liter. Ik heb toen alleen de stoters vervangen van de cylinder die storingsmeldingen gaf. Daarna heb 2 klepstoters doorgeslepen om de werking te kunnen bestuderen. Bij deze deel ik de informatie ter lering voor alle geïnteresseerden.
Op de foto zie je de klepstoter uit elkaar gehaald.
1. De stoterbus.
2. De veervoet.
3. De Veer.
4. De Plunjer.
Geassembleerd bevindt de veer (3) zich op de veervoet (2). Dit setje bevindt zich in de plunje (4). En dit geheel bevindt zich in het hart van de stoterbus (1). De vlakke zijde van de stoterbus is het deel dat je ziet als je het klepdeksel verwijdert. Dit is ook het vlak waar de nok van de nokkenas overheen draait en op drukt. De punt van de plunje is het deel dat op de klepsteel rust en daar tegen druk om de klep te openen.
Normaal kan de plunjer vrij bewegen over de veerrvoet tegen de veerspanning in. De borgveer in de plunje bij D voorkomt dat de plunje uit de stoterbus schiet. De buitenkant van de plunje (op de foto rechts van punt D) is super vlak en past zeer nauwkeurig op het schuifvlak bij punt B in de stoterbus. De ruimte C is normaal gevuld met olie. Deze olie komt binnen via een zeer klein gaatje in de inkeeping A. In de cylinderkop is een soortgelijke ring ingeslepen in het gat waar de stoter in beweegt. Deze twee ringen bevinden zich tegenover elkaar als de stoter in rust is (klep geheel gesloten). Vanuit de cylinderkop staat er oliedruk in de ring. Op deze wijze kan de klepstoter zich vullen. Het gaat is echter zo klein dat de oliedruk alleen nooit instaat is de plunjer naar buiten te drukken. Vandaar de veer.
Tijdens het normaal functioneren van de motor zal de ruimte in de stoterbus gevult zijn met olie. Telkens als de nok de stoter naar beneden drukt zal er een minuscule hoeveelheid olie uit de stoter geperst worden. Gedurende de rust fase zal deze olie aangevuld worden. Dit is mogelijk omdat er op het vulgaatje oliedruk staat. In combinatie met het veertje dat de plunjer naar buiten drukt waardoor er een geringe onderdruk in de stoterbus onstaat.
Nieuwe stoterbussen zijn door de fabrikant gevuld met olie. In de documentatie van één van de fabrikanten kwam ik zelfs het advies tegen de stoters te vullen voor montage indien de stoters lang in voorraad hebben gelegen. Of als die termijn niet bekend is. De stoters kunnen namelijk leeg lopen als ze lang liggen. Dit vullen kan door de op de kop in een bakje met olie te leggen. Vervolgens de plunjer indrukken en loslaten. Je drukt de lucht er dan uit en de olie wordt erin gezogen als je loslaat. Dit liefst herhalen tot er geen luchtbellen meer uitkomen.
Maar wat houdt een defecte stoter nu in?
Vooral dat een stoter niet defect is. Alleen is vervangen minder werk dan repareren. En kost een stoter te weinig om er veel werk in te steken.
Als men zegt dat een stoter defect is wil dat alleen maar zeggen dat de plunjer vastzit. Dit wordt veroorzaakt doordat de plunjer maar zeer weinig beweegt in de stoterbus. Daarnaast zal de olie in de stoterbus zeer langzaam verversen (voor de klaring van deze mening, zie verderop). Zoals je op de foto kunt zien zal de plunjer vervuilen. Hierdoor is de veer niet meer instaat de plunjer naar buiten te drukken. Hierdoor zal de stoterbus onvoldoende met olie vullen. Daardoor zal de klep niet ver genoeg geopend worden. Hierdoor zal de motor zicht gedragen als een motor waarbij de kleppen veel te ruim zijn gesteld.
Bij een normale stoter kun je de plunjer indrukken door de stoter tussen duim en wijsvinger te klemmen. Met één van de twee op de plunjer. Als een stoter vervuilt raakt lukt dit niet mee. Je heb dat een tang of zelfs de bankschroef nodig. In het laatste geval kan het dan gebeuren dat het je lukt om de plunjer in te drukken. Maar de kans is dan groot dat deze niet meer naar buiten komt.
Mijn oplossing.
Je kunt de plunjer wel weer gangbaar maken als je zin en tijd hebt. Je zult de stoter(s) daarvoor eerst moeten demonteren.
1. Demonteer de plunjer.
2. Klem deze in de bankschroef met een busje of pen tussen één bek en de plunjer. Doe dit op een zodanige wijze dat je de plunjer indruk als je de bankschroef aandraait. Maar draai nog niet door.
3. Verwarm de stoter met een gasvlam. Hierdoor zal de olie dunner worden en het vuil meegeven.
4. Draai de bankschroef met gevoel in om de plunjer in te drukken en te lossen. Dit moet soepel gaan. Anders plakt de plunjer nog te veel. Het kant echter nodig zijn de serieuze kracht te zetten om de plunjer los te krijgen. Maar warmte helpt goed.
5. Draai de bankschroef enkele malen heen en weer. Dit om de plunjer over de volledige bewegingsruimte te laten in- en uitschuiven.
6. Plaats de stoter nu in een bakje met remmenreiniger. Dan de plunjer meerdere keren (keer of 10) indrukken en loslaten. Hierdoor kan de remmenreiniger in de stoterbus doordringen en het vuil losspoelen.
7. Nu de stoterbus uit de vloeistof halen. De bus met het vulgaatje naar beneden vasthouden en de plunjer bewegen tot er geen vloeistof meer uitkomt.
8. Nu de bus in een bakje olie leggen en de plunjer bewegen tot er geen luchtbellen meer in de olie verschijnen. De stoter is nu weer gevuld met olie.
9. Nu kan de stoter weer gemonteerd worden.
Waarom ik denk dat de olie in de stoter slecht ververst.
Na de vervanging van de 4 stoters in de 2 liter heb ik de stoters van de V6 los gehad. Deze had 50K (wel op tijd ververst) met 10w40 gelopen. Vanwege vage problemen daarna 20K met 5w30. Dit nadat eerst andere zaken zoals bougies en bobines gedaan waren. Na die 20K door de garage geflushed met Forté en weer ververst met 5w30. Toen 5K later de klepstoters eraf gehad omdat ik de boel los had om de olielekkage tussen kop en nokkenashuis op te lossen (met nieuwe vloeibarepakking was dit inderdaad opgelost). Toen meteen even alle stoters schoon gemaakt op de eerder beschreven wijze. En toen bleek verschillende stoters zwaar liepen. Ondanks het flushen. Het flushen met Forté helpt m.i. niet bij zwaar lopende stoters.
Nu heb ik de constructie bestudeerd van de stoter en de cylinderkop. En ik heb de ervaring van de V6 die na 40K begon met vage symptomen. En de ervaring dat 20K met 5w30 gevolgd door een professionele flush waarna het probleem niet verdween. Door dit alles ben ik van mening dat de olie in de stoters maar heel langzaam ververst.
Op de foto zie je de klepstoter uit elkaar gehaald.
1. De stoterbus.
2. De veervoet.
3. De Veer.
4. De Plunjer.
Geassembleerd bevindt de veer (3) zich op de veervoet (2). Dit setje bevindt zich in de plunje (4). En dit geheel bevindt zich in het hart van de stoterbus (1). De vlakke zijde van de stoterbus is het deel dat je ziet als je het klepdeksel verwijdert. Dit is ook het vlak waar de nok van de nokkenas overheen draait en op drukt. De punt van de plunje is het deel dat op de klepsteel rust en daar tegen druk om de klep te openen.
Normaal kan de plunjer vrij bewegen over de veerrvoet tegen de veerspanning in. De borgveer in de plunje bij D voorkomt dat de plunje uit de stoterbus schiet. De buitenkant van de plunje (op de foto rechts van punt D) is super vlak en past zeer nauwkeurig op het schuifvlak bij punt B in de stoterbus. De ruimte C is normaal gevuld met olie. Deze olie komt binnen via een zeer klein gaatje in de inkeeping A. In de cylinderkop is een soortgelijke ring ingeslepen in het gat waar de stoter in beweegt. Deze twee ringen bevinden zich tegenover elkaar als de stoter in rust is (klep geheel gesloten). Vanuit de cylinderkop staat er oliedruk in de ring. Op deze wijze kan de klepstoter zich vullen. Het gaat is echter zo klein dat de oliedruk alleen nooit instaat is de plunjer naar buiten te drukken. Vandaar de veer.
Tijdens het normaal functioneren van de motor zal de ruimte in de stoterbus gevult zijn met olie. Telkens als de nok de stoter naar beneden drukt zal er een minuscule hoeveelheid olie uit de stoter geperst worden. Gedurende de rust fase zal deze olie aangevuld worden. Dit is mogelijk omdat er op het vulgaatje oliedruk staat. In combinatie met het veertje dat de plunjer naar buiten drukt waardoor er een geringe onderdruk in de stoterbus onstaat.
Nieuwe stoterbussen zijn door de fabrikant gevuld met olie. In de documentatie van één van de fabrikanten kwam ik zelfs het advies tegen de stoters te vullen voor montage indien de stoters lang in voorraad hebben gelegen. Of als die termijn niet bekend is. De stoters kunnen namelijk leeg lopen als ze lang liggen. Dit vullen kan door de op de kop in een bakje met olie te leggen. Vervolgens de plunjer indrukken en loslaten. Je drukt de lucht er dan uit en de olie wordt erin gezogen als je loslaat. Dit liefst herhalen tot er geen luchtbellen meer uitkomen.
Maar wat houdt een defecte stoter nu in?
Vooral dat een stoter niet defect is. Alleen is vervangen minder werk dan repareren. En kost een stoter te weinig om er veel werk in te steken.
Als men zegt dat een stoter defect is wil dat alleen maar zeggen dat de plunjer vastzit. Dit wordt veroorzaakt doordat de plunjer maar zeer weinig beweegt in de stoterbus. Daarnaast zal de olie in de stoterbus zeer langzaam verversen (voor de klaring van deze mening, zie verderop). Zoals je op de foto kunt zien zal de plunjer vervuilen. Hierdoor is de veer niet meer instaat de plunjer naar buiten te drukken. Hierdoor zal de stoterbus onvoldoende met olie vullen. Daardoor zal de klep niet ver genoeg geopend worden. Hierdoor zal de motor zicht gedragen als een motor waarbij de kleppen veel te ruim zijn gesteld.
Bij een normale stoter kun je de plunjer indrukken door de stoter tussen duim en wijsvinger te klemmen. Met één van de twee op de plunjer. Als een stoter vervuilt raakt lukt dit niet mee. Je heb dat een tang of zelfs de bankschroef nodig. In het laatste geval kan het dan gebeuren dat het je lukt om de plunjer in te drukken. Maar de kans is dan groot dat deze niet meer naar buiten komt.
Mijn oplossing.
Je kunt de plunjer wel weer gangbaar maken als je zin en tijd hebt. Je zult de stoter(s) daarvoor eerst moeten demonteren.
1. Demonteer de plunjer.
2. Klem deze in de bankschroef met een busje of pen tussen één bek en de plunjer. Doe dit op een zodanige wijze dat je de plunjer indruk als je de bankschroef aandraait. Maar draai nog niet door.
3. Verwarm de stoter met een gasvlam. Hierdoor zal de olie dunner worden en het vuil meegeven.
4. Draai de bankschroef met gevoel in om de plunjer in te drukken en te lossen. Dit moet soepel gaan. Anders plakt de plunjer nog te veel. Het kant echter nodig zijn de serieuze kracht te zetten om de plunjer los te krijgen. Maar warmte helpt goed.
5. Draai de bankschroef enkele malen heen en weer. Dit om de plunjer over de volledige bewegingsruimte te laten in- en uitschuiven.
6. Plaats de stoter nu in een bakje met remmenreiniger. Dan de plunjer meerdere keren (keer of 10) indrukken en loslaten. Hierdoor kan de remmenreiniger in de stoterbus doordringen en het vuil losspoelen.
7. Nu de stoterbus uit de vloeistof halen. De bus met het vulgaatje naar beneden vasthouden en de plunjer bewegen tot er geen vloeistof meer uitkomt.
8. Nu de bus in een bakje olie leggen en de plunjer bewegen tot er geen luchtbellen meer in de olie verschijnen. De stoter is nu weer gevuld met olie.
9. Nu kan de stoter weer gemonteerd worden.
Waarom ik denk dat de olie in de stoter slecht ververst.
Na de vervanging van de 4 stoters in de 2 liter heb ik de stoters van de V6 los gehad. Deze had 50K (wel op tijd ververst) met 10w40 gelopen. Vanwege vage problemen daarna 20K met 5w30. Dit nadat eerst andere zaken zoals bougies en bobines gedaan waren. Na die 20K door de garage geflushed met Forté en weer ververst met 5w30. Toen 5K later de klepstoters eraf gehad omdat ik de boel los had om de olielekkage tussen kop en nokkenashuis op te lossen (met nieuwe vloeibarepakking was dit inderdaad opgelost). Toen meteen even alle stoters schoon gemaakt op de eerder beschreven wijze. En toen bleek verschillende stoters zwaar liepen. Ondanks het flushen. Het flushen met Forté helpt m.i. niet bij zwaar lopende stoters.
Nu heb ik de constructie bestudeerd van de stoter en de cylinderkop. En ik heb de ervaring van de V6 die na 40K begon met vage symptomen. En de ervaring dat 20K met 5w30 gevolgd door een professionele flush waarna het probleem niet verdween. Door dit alles ben ik van mening dat de olie in de stoters maar heel langzaam ververst.