V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Wie heeft er hier een C5-III 1.6hdi met half-autonaat? En hoe bevalt dat met rijden en onderhoud?
Storingen?

Ik heb zelf in het verleden een C4GP gereden met EB6V. De nieuwere ETG schijnt wel verbeterd te zijn, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen.
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
2 weken geleden gereden met een cross-tourer uit 2014 een 1.6 HDIf met EB6V. Van 's Hertogenbosch naar Amsterdam en terug.

Ik heb het ervaren als of er iemand anders voor je schakelde, conform een check-list.
- Koppeling ontkoppelen.....check
- Door naar de volgende versnelling.....check
- Koppeling koppelen.....check

Het kan aan mij hebben gelegen omdat ik een automaat gewend ben maar ik vond het niet prettig, duurt allemaal net even te lang. Had ook het gevoel dat tijdens het overschakelen je terug viel in snelheid.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
De naam "automaat" is ook een beetje verwarrend.
Mijn ervaring met de C4GP is dat je het moet zien voor wat het is: een gerobotiseerde handbak. Wellicht is de overgang van handbak naar gerobotiseerde handbak makkelijker dan van automaat naar gerobotiseerde handbak. Voor de eerste groep is het wellicht een stap vooruit, voor de automaat-rijders juist een stap terug. Denk ik.

Maar ik blijf benieuwd of de EGS nu beter is dan de EB6V. En of een C5 zich wel leent voor zo'n bak.
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:34
Auto: C5X business Plus
Opties: Plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2023
Energielabel: B
Phase: C5 X
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 12000
Kleur: Wit, zwart dak
Locatie: gouda
Hoi Michiel,

Ik vindt het wel makkelijk met zo'n half automaat,
alleen in de achteruit (R) vind ik het erg stoterig aanvoelen.

Ben net terug uit Oostenrijk, ook in de bergen (15% omhoog) handmatig en in de automaat geen problemen ondervonden.
Wel vind ik het vermogen tekort in de bergen.

Maar hier in het vlakke ideaal.


gr Jan
Citroen CX diesel, Citroen CX GTI, Citroen BX GTI
Citroen Xsara, Porsche 944 turbo Citroen C5 ph1,Citroen C5 Tourer Ph3, DS 5, Citroen C5 X
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Heb jij een vti?

Een hdi is wat krachtiger in de bergen..
Hoewel ik de 1,6 diesel in de C5 toch wat te licht vind, zeker nu ik de 1,6 diesel in mijn crv gewend ben..
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:34
Auto: C5X business Plus
Opties: Plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2023
Energielabel: B
Phase: C5 X
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 12000
Kleur: Wit, zwart dak
Locatie: gouda
Hoi Roman,

Ik heb sinds vier weken een Vti
dus alles is nog even wennen.


gr Jan
Citroen CX diesel, Citroen CX GTI, Citroen BX GTI
Citroen Xsara, Porsche 944 turbo Citroen C5 ph1,Citroen C5 Tourer Ph3, DS 5, Citroen C5 X
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dan kan ik je bevindingen in oostenrijk zeker voorstellen..
Ik had dezelfde motor in de c4.. ;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Ik heb ook een C4 VTI gehad. Voor een C4 al krap bemeten, voor een C5 een no-go wat mij betreft.
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ben je de cactus al moe :smt017
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Haha, nee hoor. Ben aan het kijken voor een kennis...
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
:smt023 :lol:
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ik ga tegenwoordig ene beetje vreemd met en Peug 508 SW 1.6 met een semi-automaat. We hebben de Troen nog wel hoor. Die heeft de APK weer glasrijk doorstaan.
Iceman schreef:2 weken geleden gereden met een cross-tourer uit 2014 een 1.6 HDIf met EB6V. Van 's Hertogenbosch naar Amsterdam en terug.

Ik heb het ervaren als of er iemand anders voor je schakelde, conform een check-list.
- Koppeling ontkoppelen.....check
- Door naar de volgende versnelling.....check
- Koppeling koppelen.....check
Dat is iets te kort door de bocht. Er zit best wel doordacht programma achter. Geef je veel gas, dan wordt er ook snel en dus stevig geschakeld. Rij je rustig, dan gaat het schakelen en koppelen boterzacht.
Iceman schreef:Het kan aan mij hebben gelegen omdat ik een automaat gewend ben maar ik vond het niet prettig, duurt allemaal net even te lang. Had ook het gevoel dat tijdens het overschakelen je terug viel in snelheid.
Volgens mij is dat terugvallen in snelheid psychologisch. Als je met de hand schakelt, weet je wanneer de versnelling van de auto wegvalt en zet je je schrap. Met zo'n half automaat is het niet helemaal voorspelbaar wanneer het schakelmoment komt.

Waar het systeem niet tegen kan is met veel gas wegrijden, gas loslaten en dan weer gas bijgeven. Zo ben ik wel eens hakkelend de rotonde bij Joure opgereden. Niet leuk als je van links auto's op je af ziet stormen (mensen rijden vaak veel te hard op te rotonde).

Net als bij een gewone automaat kun je ok met de hand schakelen. Als ik dit 1% van de tijd gebruik, is het veel.

Je krijgt waar je voor betaald. Het is minder comfortabel dan een 'echte' automaat, maar kost ook minder.

Jacco
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik rijd nu zo'n 1 3/4 jaar met de combinatie EGS en 1.6HDI. En het bevalt goed moet ik zeggen. Ik vind deze bak juist wel goed passen bij het ontspannen en soepele rijkarakter van de C5.
Ik denk dat juist vanwege het hoge koppel bij lage toeren deze combi fijner is dan de EGS met 1.6vti die veel meer toeren nodig heeft.
Je voelt de bak eigenlijk alleen duidelijk schakelen van z'n 1 naar z'n 2 (dat lijkt ook de grootste overbrenging te zijn) en van z'n 2 naar z'n 3. In de hogere versnellingen schakelt deze bak naar mijn mening net zo soepel als een gewone volautomaat zeker vergeleken met de niet topmoderne AL4 transmissie waarmee ik weleens heb gereden in de C5. Voorwaarde is wel dat je zelf een beetje rekening houdt met de schakelmomenten. Doormiddel van het iets liften van je voet op het gaspedaal kun je zelf veel invloed uitoefenen en de bak zijdezacht laten schakelen.
Ik weet natuurlijk niet hoe de nieuwere EGS/ETG bak zich verhoudt tot de EB6V. Heb daarmee (nog) geen ervaring kunnen opdoen.
Het grootste nadeel van de EGS bak vind ik dat deze, als je afremt, automatisch terugschakelt. Dat geeft een onrustig, wat stoterig, effect maar spaart natuurlijk wel je remmerij omdat je grotendeels op de motor afremt in tegenstelling tot een conventionele automaat waarbij je alle snelheid dmv. je voetrem uit de auto moet halen. Daardoor slijten je schijven en blokken natuurlijk sneller. Vreemd vind ik ook dat je met deze combinatie bij het wegrijden vanuit stilstand opvallend veel gas moet geven om op snelheid te komen. Idem als je achteruit rijdt vanuit stilstand. Bij alle handgeschakelde diesels waarin ik tot nu toe heb gereden hoef je vanuit stilstand amper gas bij te geven om soepel op gang te komen. Misschien ligt het aan het vrij hoge ledig gewicht van de Phase3 C5? In ieder geval maakt dat het manoeuvreren met deze toch al forse auto er niet makkelijker op. Mijn auto heeft nog geen zogenaamde kruipfunctie maar ik las dat de nieuwere uitvoeringen van de EGS/ETG bak dit nu wel hebben. Wie kan dit overigens bevestigen?
Deze combi EGS met de 1.6HDI lijkt mij dan ook niet aan te raden als je regelmatig met een aanhanger of caravan op pad gaat. Las op het Peugeot 508 forum (de 508 is leverbaar in dezelfde configuratie) dat veel eigenaren hun koppeling al opgerookt hadden door heuvelop met hun caravan heuvel(berg)op te manoeuvreren.
Het grootste voordeel van deze combinatie blijft echter wel het waanzinnig lage verbruik. Zeker als je de grootte en het gewicht van de auto in ogenschouw neemt. Mijn verbruik ligt altijd tussen de 4,9 en 5,1 L/100km! En ik rijd grotendeels lange en vlotte snelweg/autobahn etappes. Zelfs met stukken van constant 150 km/h kom ik niet boven de 5,1 L/100km uit :smt038 .
Al met al denk ik ook dat voor mensen die uit een handgeschakelde auto komen de EGS een vooruitgang is. Denk daarentegen dat mensen die een volautomaat gewend zijn er moeilijk aan kunnen wennen en deze bak zullen vervloeken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Afgelopen weekend een proefrit gemaakt in een 1.6HDI met half-automaat. Het viel niet tegen en is beter dan de C4GP met EB6V. Bottom line is inderdaad dat dit voor handbakrijders eerder een stap vooruit is dan voor automaatrijders.
Het is geen automaat, het is een handbak die het koppelen van je overneemt. Als je hem zo bekijkt is het wel prettig.
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
en het schakelen
Plaats reactie