Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club extreme Fan


Berichten: 108
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:38
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 215000
Kleur: Blauw
Locatie: Medemblik
Goedemorgen allemaal,
Ik heb even een vraag, ik heb al gezocht op het forum maar kon nog geen antwoord naar tevredenheid vinden.
Afgelopen weken ben ik met de caravan naar zuid Frankrijk geweest, dit ging super. Echter op de terugweg toen we even stopten op een parkeerplaats om de tv's voor de kinderen op te hangen kreeg ik de melding koelvloeistoftemperatuur te hoog. Na het weer aanzetten van de motor was de melding weer weg en daalde de temperatuur naar normaal. Nu viel mij op dat de ventilator nooit draait na afzetten van het contact. Vorige auto's van mij hadden dit wel. Nu heb ik begrepen dat het vaak niet nodig is, maar het was ruim 30 graden met een caravan erachter het lijkt me dat hij het dan toch wel hoort te doen.
Verder nooit problemen met de temperatuur nadat ik vorig jaar de thermostaatklep heb vervangen.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of dat het gewoon zo hoort?
Verder is het echt een super auto.
Groet Harm
Ik heb even een vraag, ik heb al gezocht op het forum maar kon nog geen antwoord naar tevredenheid vinden.
Afgelopen weken ben ik met de caravan naar zuid Frankrijk geweest, dit ging super. Echter op de terugweg toen we even stopten op een parkeerplaats om de tv's voor de kinderen op te hangen kreeg ik de melding koelvloeistoftemperatuur te hoog. Na het weer aanzetten van de motor was de melding weer weg en daalde de temperatuur naar normaal. Nu viel mij op dat de ventilator nooit draait na afzetten van het contact. Vorige auto's van mij hadden dit wel. Nu heb ik begrepen dat het vaak niet nodig is, maar het was ruim 30 graden met een caravan erachter het lijkt me dat hij het dan toch wel hoort te doen.
Verder nooit problemen met de temperatuur nadat ik vorig jaar de thermostaatklep heb vervangen.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of dat het gewoon zo hoort?
Verder is het echt een super auto.
Groet Harm
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Kreeg je alleen melding van een te hoge temperatuur of zag je het wijzertje ook echt (langer dan één tel) in het rood staan?
Het is vrij normaal dat de fan nog wat nadraait in warme gebieden.
De 307 die ik had heeft een keer het tegenoverstelde gedaan, daar sloeg de fan zelfs na een koude start in de vrieskou aan. Daar was het een kapotte weerstand in de regeleenheid.
Ik zou zeggen, als de meter niet te hoog komt, je er (voor nu) niet teveel van aantrekken en zien of de melding terugkomt; als de meter wel te hoog komt, wordt het zaak om te kijken of de fan wel draait.
Het is vrij normaal dat de fan nog wat nadraait in warme gebieden.
De 307 die ik had heeft een keer het tegenoverstelde gedaan, daar sloeg de fan zelfs na een koude start in de vrieskou aan. Daar was het een kapotte weerstand in de regeleenheid.
Ik zou zeggen, als de meter niet te hoog komt, je er (voor nu) niet teveel van aantrekken en zien of de melding terugkomt; als de meter wel te hoog komt, wordt het zaak om te kijken of de fan wel draait.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

C5club extreme Fan


Berichten: 108
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:38
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 215000
Kleur: Blauw
Locatie: Medemblik
Bedankt voor je reactie, de meter ging ook omhoog, zodra de motor weer draaide daalde deze erg snel.
Ik zal sowieso even kijken of de fan wel draait als hij aan is.
Ik zal sowieso even kijken of de fan wel draait als hij aan is.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
kun je met de lexia controleren,als je ene hebt of iemand kent

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Aantal jaren terug maakte ik een groepsreis met caravan-kampeerders.
Het viel me op dat één van de deelnemers, na een stevige rit met de caravan, zijn diesel nog een minuutje stationair liet lopen. Dat had zijn VAG-dealer hem aangeraden om de turbo de gelegenheid te geven af te koelen door ook het toerental lager te laten worden.
Ik ben dat daarna ook met de 2.2 liter diesel in mijn Peugeot gaan doen.
Nu rijd ik in een C5 met een vergelijkbare dieselmotor. En zie daar: in het instructieboekje
staat een aanbeveling om, na het rijden, de turbo even op adem te laten komen.
Ik heb begrepen (maar ik ben alles behalve een techneut) dat de turbo wordt gekoeld/gesmeerd met de motorolie en als de motor wordt afgezet houdt de koeling en smering van de op volle toeren draaiende turbo plotseling op. Tja, is wat voor te zeggen.
Het viel me op dat één van de deelnemers, na een stevige rit met de caravan, zijn diesel nog een minuutje stationair liet lopen. Dat had zijn VAG-dealer hem aangeraden om de turbo de gelegenheid te geven af te koelen door ook het toerental lager te laten worden.
Ik ben dat daarna ook met de 2.2 liter diesel in mijn Peugeot gaan doen.
Nu rijd ik in een C5 met een vergelijkbare dieselmotor. En zie daar: in het instructieboekje
staat een aanbeveling om, na het rijden, de turbo even op adem te laten komen.
Ik heb begrepen (maar ik ben alles behalve een techneut) dat de turbo wordt gekoeld/gesmeerd met de motorolie en als de motor wordt afgezet houdt de koeling en smering van de op volle toeren draaiende turbo plotseling op. Tja, is wat voor te zeggen.
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ook hier hoor, ik zet de HDi nooit direct uit als die daarvoor net z'n best heeft gedaan 

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club Rookie


Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Menno, dan hebben wij waarschijnlijk hetzelfde instructieboekje...
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Het gaat vooral fout tijdens (tank)stops bij snelle autobaanritten. Bij de pomp wordt de motor afgezet zonder hem tijd te gunnen ' tot rust te komen'. Thuis is dat meestal niet zo'n probleem, bijna niemand woont onder aan de afrit..
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Het zijn toch allemaal leaseauto's die daar tanken, ik zoek een rustig dorpje op om te tanken en is ook goedkoper. 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.

C5club extreme Fan


Berichten: 108
Lid geworden op: 03 dec 2012 19:38
Auto: C5 break
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
kilometerstand: 215000
Kleur: Blauw
Locatie: Medemblik
Wij laten hem nu eerst ook stationair draaien en zeteen hem na een tijdje uit, maar ik zal eens kijken of hij sowieso wel draait.
Het metertje sloeg ook uit, maar daalde daarna ook weer zeer snel nadat de motor weer draaide.
Ik heb geen lexia en ken ook niemand die er een heeft, anders had ik wel even gekeken wat de fout melding was geweest.
Bedankt zover voor de reactie's
Het metertje sloeg ook uit, maar daalde daarna ook weer zeer snel nadat de motor weer draaide.
Ik heb geen lexia en ken ook niemand die er een heeft, anders had ik wel even gekeken wat de fout melding was geweest.
Bedankt zover voor de reactie's

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij mij draait hij ook nooit na.
Het koelsysteem is wel in orde wat betreft de relais.
Als je de motor uitzet stopt de circulatie van de koeling en wat het dan het voordeel is van nadraaien heb ik nooit begrepen. De echte hitte zit wat dieper in het motorblok en de koel je niet echt weg met warme lucht die achter je radiateur het blok bereikt.
Het koelsysteem is wel in orde wat betreft de relais.
Als je de motor uitzet stopt de circulatie van de koeling en wat het dan het voordeel is van nadraaien heb ik nooit begrepen. De echte hitte zit wat dieper in het motorblok en de koel je niet echt weg met warme lucht die achter je radiateur het blok bereikt.

C5club Rookie


Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2014 19:56
Auto: C6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 401000
Kleur: blauw
De dag voor m'n vakantie had ik hetzelfde.
Inderdaad de computer laten uitlezen foutcode PO 480: permanente storing koelventilator.
Het bleek de regel-unit van de koelventilator te zijn.
Op de sloop een andere gehaald, bumper eraf, sloop ventilator aangesloten contact aan en inderdaad. deze draaide wel. Kapotte unit uitgebouwd, sloopunit erin gezet, bumper er weer op en gas erop
Mijn advies is om in ieder geval de computer te laten uitlezen.
Succes !!
Inderdaad de computer laten uitlezen foutcode PO 480: permanente storing koelventilator.
Het bleek de regel-unit van de koelventilator te zijn.
Op de sloop een andere gehaald, bumper eraf, sloop ventilator aangesloten contact aan en inderdaad. deze draaide wel. Kapotte unit uitgebouwd, sloopunit erin gezet, bumper er weer op en gas erop
Mijn advies is om in ieder geval de computer te laten uitlezen.
Succes !!
rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

C5club Rookie


Berichten: 18
Lid geworden op: 12 sep 2014 19:56
Auto: C6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 401000
Kleur: blauw
Schiet me net te binnen dat de fan sowieso hoort te draaien bij het inschakelen van de aircopomp.
Met de motorkap open hoor je kort na het starten een klik rechtsvoor, dat is het inschakelen van de airco. Dan moet de fan gaan draaien (als je airco hebt
) Als de fan niet gaat draaien is er meer aan de hand.
Met de motorkap open hoor je kort na het starten een klik rechtsvoor, dat is het inschakelen van de airco. Dan moet de fan gaan draaien (als je airco hebt

rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Zeer zeker wel. Afkoelende vloeistof in de radiateur gaat zakken, daardoor komt er nieuwe warme vloeistof vanuit de motor de radiateur in. Er ontstaat zo circulatie.chathanky schreef:
Als je de motor uitzet stopt de circulatie van de koeling en wat het dan het voordeel is van nadraaien heb ik nooit begrepen. De echte hitte zit wat dieper in het motorblok en de koel je niet echt weg met warme lucht die achter je radiateur het blok bereikt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Andersom is ook waar: De airco zal afslaan op hogedruk als de koelfan het niet doet. Dat duurt niet langer dan hooguit een minuut.Koning Bolo schreef:Schiet me net te binnen dat de fan sowieso hoort te draaien bij het inschakelen van de aircopomp.
Met de motorkap open hoor je kort na het starten een klik rechtsvoor, dat is het inschakelen van de airco. Dan moet de fan gaan draaien (als je airco hebt) Als de fan niet gaat draaien is er meer aan de hand.