C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2015 21:43
Auto: Tourer 2.0 Hdif
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: Zwart
Hallo allemaal,

Vanaf zaterdag ben ik de gelukkige eigenaar van een C5 tourer 2.0Hdif handgeschakeld.
Nu heb ik een vraag over het toerental, wanneer ik in de 3, 4 of 5e versnelling rijd met een toerental tussen
de 2000 en 3000 en het gaspedaal indruk blijft het toerental eerst gelijk en dan ineens gaat hij snel omhoog en zakt dan weer terug en versnelt de auto pas. Dit alles gaat vrij snel.
Het lijkt net of de koppeling even ingedrukt wordt.
Heeft iemand een idee of dit hoort/of wat het kan zijn?
Alvast bedankt voor de reactie.
Erik
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nee, dat hoort zeker niet te gebeuren.

Wat je al schrijft, dit duidt op een tijdelijk slippende koppeling.
De reden kan daarvoor divers zijn, derhalve de vraag: heb je garantie op deze auto?
Zo ja, dan zou ik per omgaande contact opnemen met de verkoper en hem dit melden.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2015 21:43
Auto: Tourer 2.0 Hdif
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: Zwart
Bedankt voor de snelle reactie.
Er zit idd garantie op en heb dit vanavond per mail ook naar hun toe gestuurd.
Zal de reactie afwachten.
Erik
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2015 08:42
Auto: C5 2.2 HDIF Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 162050
Kleur: Gris Thorium
Wil je de reactie van de dealer en de oplossing van het fenomeen hier melden?
Kan mij helpen een soortgelijk probleem aan te pakken.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 nov 2011 14:31
Auto: C5 aircross
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ommen
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Heb ooit hetzelfde ervaren, zie: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=13987" onclick="window.open(this.href);return false;
Koppeling is toen nagekeken maar zoals vermeld in het topic heb ik nooit meer problemen gehad. Heb de koppeling later wel laten vervangen, maar dat was preventief bij het wisselen van de versnellingsbak.
Mijn verbruiksmonitor: http://www.autoweek.nl/verbruik/10695/c ... iness-2009" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Hallo

ik ervaar hetzelfde probleem als de topic-starter.
het toerental klimt plots omhoog tot net geen 3000tpm bij stevig optrekken in 3de, 4de, 5de en 6de versnelling.
Daarna zakt het toerental naar de normale waarde, terwijl de auto optrekt.

trekt de auto minder snel op? misschien, ik kan het niet zeggen, al voel je wel lichtjes een verbetering of verandering wanneer de koppeling niet langer slipt.

ik heb dit probleem reeds eerder gehad (60.000km) waarna de koppeling vervangen werd. Nu op 85.000 km is het probleem er weer.
De garage weet niet wat het probleem veroorzaakt, ze sluiten echter een slippende koppeling uit en denken eerder aan iets software matig.
Ik ben immers met één van de techniekers gaan rijden en we konden toen onmogelijk het probleem reconstrueren. ik heb toen zelf ook gereden en de koppeling bleek het toen zowaar te houden.
Ze geloofden me echter wel omdat ik verschillende filmpjes gemaakt heb van het slippende gedrag.

Weet iemand hier meer??
(ik heb hetzelfde in mindere mate op mijn citroen c4).

hieronder de link naar youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=YjGgqTq_swk
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Is jouw C5 nog standaard, of is 'ie gechipt?

En welke koppeling is er in gekomen toen hij 25kkm geleden vervangen is?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
De auto is nog standaard. Geen chiptuning.
De koppeling is volgens mij gewoon vervangen door eenzelfde exemplaar. Al weet ik dit niet zeker.
Het werk werd uitgevoerd door de officiële verdeler.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Verbazingwekkend, er komt geen software aan te pas bij een handgeschakelde bak namelijk. Wanneer de koppeling slipt, ook al is die maar 25000km geleden vervangen, betekent dat toch dat de drukgroep niet fijn is. Wellicht is de spievertanding beschadigd en hobbelt de drukgroep over de spievertande as. Er kan van alles loos zijn, maar hij zal toch weer vervangen moeten worden.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 apr 2013 08:55
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
De mijne vertoont bij tijd en wijle hetzelfde. Ik zou exact eenzelfde filmpje kunnen maken. Het komt voor bij volledig indrukken van het gaspedaal. Soms is het een paar dagen weg, om dan weer terug te keren. Erg vreemd, maar ik doe er voorlopig niks aan. Bij de volgende beurt maar eens overleggen met de garagist.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als de koppeling vervangen wordt, laat er dan de 163 PK set in zetten :idea:

Dat is mogelijk, praktisch zonder aanpassingen. Zie daarover diverse posting op dit forum.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
Idd, het is alleen bij zware belasting van de wagen (optrekken met pedaal op de plank, gewoon optrekken op helling, ...). Het is erg vervelend, temeer dat de cruise control uitvalt bij slippende koppeling wanneer er bij hogere snelheden een helling genomen moet worden.

In de garage verzekerden ze me dat dit geen mechanisch probleem kon zijn, omdat het niet altijd optreedt... Ze hebben de wagen uitgelezen en geen fouten gevonden. Ook de software is up to date.
Ik twijfel aan de software denkpiste.

Ik zou heel,graag de sterkere variant van de koppeling willen geplaatst zien, maar het is een zeer dure ingreep die ik al eens voor de helft heb mogen dragen (had een service contract, maar dat dekte niet alles...).
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het probleem dat jij schetst is het typische probleem van de zelfstellende drukgroep, af en toe kortstondig doorslippen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 dec 2015 20:08
Auto: c5 2.0 HDI 135pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 82000
Kleur: antraciet
En wat kan er dan gedaan worden? Enige ervaringen? Tips?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....dat zo zijnde, moet je dat gewoon laten gebeuren en er niks mee doen?
En zorgt dat dan niet voor overmatige slijtage en/of oververhitting?

Of zijn er wel acties te ondernemen?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie