Pagina 1 van 1

Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 18 mar 2015 20:53
door alex69apd
Hallo,

Wanneer mijn auto enige tijd stationair draait en ik rijd daarna weg, of geef "voor de lol" een pruttel gas, dan ontstaat er een behoorlijk rookontwikkeling.

Wanneer ik weer gewoon rijd is er niets aan de hand en rookt de auto niet, tenminste niet zichtbaar in de spiegel, ook niet als ik even flink optrek.

Nu ben ik bij GW geweest om mijn auto uit te lezen en wat opviel was de waarden van het injectiesysteem (hoofdparameters 1 en 2); zie foto's

Wat is hier uit af te leiden?

Vrijdag a.s. gaat mijn auto voor de APK. Wat kan ik verwachten op het gebied van uitlaatgas / roetmeting? Mijn auto heeft GEEN roetfilter.

Re: Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 18 mar 2015 21:28
door alex69apd
ter aanvulling: de motor loop NIET onregelmatig (eigenlijk gewoon lekker rustig) en ik heb geen last van vermogensverlies.

Re: Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 18 mar 2015 21:33
door boes
Laat je verstuivers eens testen.

Re: Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 18 mar 2015 22:38
door alex69apd
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er af te leiden is uit de resultaten (waardes) die het uitlezen hebben opgeleverd.

een probleem aan de verstuivers wordt gekenmerkt door:
- afname van vermogen, (Niet merkbaar)
- verhoogd brandstofverbruik,[i](Niet waarneembaar; nog even zuinig als altijd)[/i]
- rookontwikkeling bij accelereren, (niet het geval; alleen na een tijdje stationair draaien)
- startproblemen (geen startproblemen)
- nadieselen (Niet aan de orde; motor slaat vrij abrupt af)
- lampje “storing brandstofsysteem” gaat branden (geen zichtbare storingsmelding)
- u ruikt de geur van uitlaatgassen in de auto,(ja, maar alleen bij stilstaan en lang genoeg stationair draaien van de motor)
- tikkende bijgeluiden uit de motor (geen tikkende bijgeluiden waarneembaar)
- onregelmatig lopen van de motor. ](motor loopt over het algemeen regelmatig; soms wat onregelmatig, maar alleen bij stationair draaiende motor en alle extra stroomverbruikers, zoals airco, uitgeschakeld.

wordt het onderstaande wellicht herkend:

Nu heb ik op een VAG forum gelezen dat dergelijke rookontwikkeling en schudden (af en toe zoals gezegd) ook kan worden veroorzaakt doordat de brandstofpomp een te hoog signaal naar de motorsturing af geeft hoeveel brandstof er feitelijk in de cilinders ingespoten wordt. Het
gevolg is dat de motorsturing vervolgens een te lage inspuithoeveelheid aan de brandstofpomp
opgeeft om in de cilinders te injecteren. Uiteindelijk komt de brandstofhoeveelheid onder een bepaalde waarde waardoor één of meer cilinders niet meer meedoen; ze slaan een slag over. De
motor gaat hierdoor langzamer draaien. Dat merkt de motorsturing en die gaat de
brandstofhoeveelheid weer verhogen om op toeren te blijven. De cilinders gaan weer meedoen.
Dat gebeurt zo tientallen keren per seconde en het gevolg is dat de motor begint te stotteren.

dit zou op te lossen ( te calibreren) zijn door (1) De inspuitpomp mechanisch bijstellen, of (2) een beperkte verstelling in de motorsturing van de inspuitwaarden te realiseren die door
de brandstofpomp verzonden worden. De motorsturing corrigeert dan alle meetwaarden
die van de pomp komen met een bepaalde factor. Dat is, zeg maar, een elektronische
stelschroef.

Re: Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 19 mar 2015 16:55
door boes
Verstuivers 3 en 4 worden beduidend meer gecorrigeerd. Doe ermee wat je wilt. Als ze getest worden op een testbank moeten ze een heel protocol doorlopen. Soms heeft een bejaarde verstuiver moeite bij een specifiek inspuitgebied.

Re: Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 20 mar 2015 16:45
door alex69apd
ondanks de rook heeft de auto de uitlaatgassentest met glans doorstaan.

neemt niet weg dat ik nog wel een oplossing zoek voor het fenomeen.

Re: Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 19 aug 2015 12:41
door alex69apd
Na diverse keren een diesel-/reinigings additief te hebben toegevoegd aan de branstof, is het probleem grotendeels verholpen.

Het beetje rook dat hij nu nog ontwikkelt, draagt bij aan het karakter van de auto, zeg ik maar.

Re: Rookontwikkeling na stationair draaien van de motor

Geplaatst: 19 aug 2015 12:47
door willy4
dan moet je nu is gaan kijken,naar de opbrengst van de verstuivers