Pagina 1 van 1
Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 17 dec 2014 13:40
door paavods
Hallo
Mijn Citroën C5 1.6 HDI met 57.000 km doet een beetje raar.. Bij het vertrekken uit stilstand en het schakelen van 1e naar 2e voel ik steeds een relatief korte schok, alsof de auto eventjes hapert. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ? De koppeling slipt niet door ofzo. Als ik vertrek uit 2de versnelling voel ik het het best.

Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 17 dec 2014 18:48
door JW-C5
Er bestaat een Info'Rapid
B2BW0MQ0 Schokken van de koppeling :
VOORWAARDEN VOOR HET OPTREDEN : Tijdens de ontkoppelingsfase (synchronisatie van het motortoerental met het toerental van de versnellingsbak ) of na de ontkoppelingsfase (Motortoerental en toerental van de versnellingsbak gesynchroniseerd) - Bij ingeschakelde versnelling en laag motortoerental
1. HERKOMST Onbekend.
Daarin worden een aantal testen en controles aangegeven die kunnen leiden tot een betere definiëring van het probleem en een oplossing.
Dat document is uiteraard ook aanwezig bij je Cit-dealer.
Groet,
JW
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 17 dec 2014 18:51
door paavods
Bedankt voor jouw reactie.. Maar wat bedoel je er eigenlijk mee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 17 dec 2014 21:44
door JW-C5
Dat kan 'm zitten in de koppelingsplaat en/of de drukgroep.
Maar ook in het DMF, het twee massa vliegwiel.
En last but not least, het zou een "product eigenschap" kunnen zijn.
Mijn advies: ga er mee naar je Cit-dealer en vraag hem naar zijn oordeel daarover. Hij kan daar, met die IR in de hand ongetwijfeld een oordeel over geven.
Groet,
JW
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 15 jan 2015 23:48
door arendonk
Ik ben benieuwd naar de afloop van dit verhaal. Is er al wat meer bekend wellicht?
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 22 jan 2015 10:52
door paavods
De auto wordt volgende week eens uitgelezen.. Benieuwd of ze iets kunnen vinden. Eigenlijk een vreemd verhaal. Als ik 's morgens naar mijn werk vertrek rijdt de wagen volkomen normaal, nooit een trilling. Als ik 's avonds de wagen gebruik heb ik steeds trillingen bij het op en neerschakelen. Meestal een lichte trilling maar af en toe begint de wagen echt volledig te schokken

Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 22 jan 2015 11:39
door Herman
Ze zullen dat vast wel vinden net zoals JW-NHS al zegt er is een schrijven over even afwachten!
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 21 feb 2015 14:05
door EricMuhren
Ik heb precies hetzelfde probleem. Wil er nog mee teruggaan naar de Citroën-dealer.
Een maand geleden heb ik mijn auto al voor dit probleem weggebracht. Ze hebben de olie van de versnellingsbak vervangen en een ontluchtingsslangetje geplaatst. Er werd gezegd dat er mogelijk vocht bij de olie is gekomen, waardoor dit probleem bij kouder weer optreedt.
Echter, het probleem is hiermee niet opgelost. Als de bak koud is "springt" hij af en toe in zijn 1. Vervolgens zie ik op het scherm de "D2" al verschijnen, maar gaat de bak nog niet in zijn 2. Even later wel, weer met een schok. Dit probleem duurt ongeveer 1 km. Als ik van huis vertrek en ik neem een andere route, waarbij ik iets minder snel veel gas kan geven, heb ik het probleem niet.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 21 feb 2015 14:17
door JW-C5
Dit topic gaat over een handbak.......
Groet,
JW
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 21 feb 2015 15:08
door EricMuhren
Sorry! Dat had ik niet gezien. Dan zal ik er een nieuwe post van maken.........
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 15 mar 2016 09:46
door paavods
Even terug inpikken met een update..
Volgens de dealer zou het kunnen liggen aan de dieselinjectoren.. Verder onderzoek is echter niet gebeurd, aangezien ik voor een lange periode een oplossing had gevonden. Wanneer ik ga tanken bij een ander benzinestation bv. Q8, had ik geen problemen en kon ik 'schokkenloos' rijden. Bij AVIA had ik nog steeds het probleem.
Nu in de winter is het probleem echter terug, zou het kunnen dat de samenstelling van de diesel iets verandert naarmate het kouder wordt en daardoor problemen veroorzaakt (met de dieselinjectoren?). Momenteel heeft hij (of zij?) het echt erg!
Bij het volengende onderhoud in de officiële Citroën garage dus toch nog maar eens navragen of dit wel vaker voorkomt en wat de oorzaak nu precies zou kunnen zijn.
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 15 mar 2016 13:19
door Ccinq
Ik zou er bij de volgende tankbeurt eens een flesje HDi UNIK+ ingooien. Kijken wat er dan gebeurt.
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 15 mar 2016 15:38
door paavods
Ccinq schreef:Ik zou er bij de volgende tankbeurt eens een flesje HDi UNIK+ ingooien. Kijken wat er dan gebeurt.
Bedankt voor de tip! Ik ga dit zeker eens proberen.
Enkel: ik vind de HdI Unik+ niet meteen terug op een betrouwbare webshop. Zou iets zoals onderstaande ook helpen en betrouwbaar zijn ?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/4789 ... &WT.srch=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Schokken bij vertrekken en schakelen naar tweede
Geplaatst: 15 mar 2016 15:54
door Ccinq
Tja.. Die Unik+ is de enige door PSA officiëel toegestane toevoeging, maar of dat zo belangrijk is. De cit dealer zou het in huis moeten hebben. Ik kocht het in Frankrijk online bij Citroen-Auch (
http://www.citroen-auch.com/fr/additifs ... -unik.html" onclick="window.open(this.href);return false;), maar werd in Fr afgeleverd, verzending naar NL zal het wel erg duur maken vrees ik. Ik betaalde incl. verzending iets van 17 euro (had er 2 besteld). Mijn motor loopt weer iets mooier na toediening, vind ik.