Pagina 1 van 1
Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 01 dec 2014 22:17
door delangeea
Ik rij een C5 1.6HDI uit 2005 en die heeft een trekgewicht van 1500kg.
Nu lees ik dat een model uit 2006 een trekgewicht van 1300kg heeft.
Weet iemand waarom dit verlaagd is?
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 01 dec 2014 23:16
door BJG
Waar heb je dat gelezen?
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 00:18
door KarelE
Dat heeft te maken met het max. treingewicht. Als je 1500 kg wilt trekken mag je de auto niet tot het max. gewicht beladen. Doe je dat wel, dan wordt het max. aanhangergewicht 1300 kg.
Dit is een vrije interpretatie uit het blote hoofd van wat ik in het instructieboekje heb gelezen. Ze zullen het daar vast een stuk beter formuleren.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 09:39
door T hijs
Als opmerking op bovenstaande, wat op je kentekenbewijs staat is leidende in deze. Dus als daar staat 1300kg dan mag er echt niet meer achter hangen.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 15:08
door KarelE
Hier de pagina's uit het instructieboekje
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 15:22
door T hijs
Ja dat kan wel, maar als het kentekenbewijs van een 2006'er 1.6HDi dan 1300kg zegt dan mag er dus niet meer achter hangen, ook al zegt het instructieboekje wat anders.
Als je er toch 1500kg achter hangt dan heb 15% overbelading en als je aangehouden wordt kost je dat een aardige duit (370,- als ik het zo snel zie).
Maarja daar is de vraag van de TS nog niet mee beantwoordt. Ik gooi het op voortschrijdend inzicht van Citroën dat het onveilig is om er meer achter te hangen. Het is in ieder geval niet exemplarisch want ik heb een stuk of 3 2006'er 1.6HDi's opgezocht bij de RDW en die hebben allen 1300kg geremd gewicht op het kentekenbewijs staan.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 15:33
door T hijs
Apart KarelE, volgens het boekje (twee linkerkolommen op rechterpagina) mag je 1000kg(3) geremd trekken en de verwijzing naar (3) geeft aan dat het verhoogd is naar 1300kg.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 16:05
door KarelE
Klopt. Het max. gewicht van de auto (HDI 110FAP) is 2056, met max. treingewicht is 3056. Iedere kilo die je minder in de auto stopt mag dus in de aanhanger, zolang aanhanger plus auto samen maar niet boven de 3056 kg uitkomen en de aanhanger niet boven de 1300 kg.
Ik schreef in mijn eerdere post al dat ik e.e.a. uit mijn hoofd opschreef. Kwestie van Alzheimer-light dus, het klopt niet helemaal. Daarom de pagina's nog maar even gepost. Is het meteen voor alle typen break uit 2006 duidelijk.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 16:10
door KarelE
Mijn 1.6 HDIFAP is een in 2004 gebouwde 2005'er.
Die heb ik ook maar even bekeken bij de RDW.
Verrassing: 1500 kg aanhangergewicht geremd.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 16:20
door T hijs
Ik zeg al, ik gooi het op voortschrijdend inzicht.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 18:55
door c5breaker
Het gaat om de typegoedkeuring, dus hoe de auto is toegelaten in Nederland. In het buitenland kan het voor dezelfde auto anders zijn. Het kan met evt bijtelling te maken. Door een lager trekgewicht heeft de auto minder CO2-uitstoot, waardoor die in een lagere klasse kan komen. Het is voor mij ook niet helder waarom er zoveel verschillen zijn. Er zijn zelfs bedrijfsauto's waarbijna niks achter mag.
Re: Trekgewicht 1.6HDI
Geplaatst: 02 dec 2014 19:19
door Roman
Yep zoiets had ik met de c3p..
Volgens alle informatie mocht deze auto 1200 kg mtm trekken..
Volgens het gelijkvormigheidsattest bij de auto maar 950 kg..