Pagina 1 van 1

tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 16:33
door Zwever
Hoi,

Ik heb sinds enige tijd een tikje in het stuur, bij scherp draaien en lage snelheden onder de 15 km per uur. Het doet zich alleen voor bij koudere temperaturen en als de auto een nacht heeft stilgestaan. Na een paar minuten rijden is het weg, ook bij de lage snelheden (als de motor of temperatuur binnen iets is opgewarmt). De tik is goed voelbaar in het stuur en iets minder goed te horen. Het lijkt qua gevoel alsof er ergens een tandwiel wordt overgeslagen of niet goed in elkaar draait.Het lijkt niet ver van onderen te komen maar alsof het vlak achter het stuur zelf zit of zo.

Qua rijgedrag is er niets te merken stuurt direct en geen speling of vaag stuurgedrag. Het stuur lijkt goed vast te zitten. Ik lees op het forum dat het de stuurkolom zou kunnen zijn (al kan ik het maintopic erover niet vinden) maar ook een ring achter het stuur o.i.d.

Iemand een idee, of evt. een link naar een hoofdtopic hierover ?

groetjes Zwever

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 18:30
door edwin48
Bout onderin bij pendale los of gebroken :?:

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 18:38
door boes
Edwin;
Daar zou TS meer last mee moeten hebben. Hij heeft het alleen in het begin, temp afhankelijk enz.
Lijkt me een te grote puzzel om er wat zinnigs over te kunnen zeggen.
TS; probeer systematisch te zoeken. Loop de stuurinrichting vanaf het stuur helemaal na.
Succes!

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 19:31
door Herman

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 19:57
door akooiman
Kijk eens naar de aansluiting van de stuurkolom om het stuurhuis, tussen de pedalen.
Ik heb dit ook gehad, toen zat er speling op de as vanuit het stuurhuis.

Je ziet dan de as heen en weer bewegen als je aan het stuur draait.
Misschien handiger dat jij kijkt terwijl een ander aan het stuur draait, met de motor uit
is de weerstand groter, en zie je het eerder.

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 20:54
door Zwever
@herman: in het topic waar je naar verwijst heeft TS duidelijk speling in het stuur en geklop in het onderstel. Dat is bij mij allerminst het geval. Geen mm speling en geen gerammel in het onderstel. Maar ik zal nog eens kijken.

@kooiman ik zal morgen eens kijken. Het is me overigens een raadsel waarom het weg is als de motor warm is. Hoe hard ik dan ook aan het stuur draai heen en weer, geen knikje meer te voelen....

bedankt voor het meedenken

zwever

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 21:06
door BJG
Klinkt vreemd, maar soms is het de airbag die iets beweegt tijdens sturen, vooral in koude toestand is het kunsstof hard en kan voelbaar en hoorbaar een tikje geven.

Het blijft natuurlijk gissen van afstand maar dit komt wel eens voor.

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 22:11
door Zwever
zou me niet verbazen BJG, het knikje is geen "metaal"knikje maar eerder een geluid van kunstof over kunstof of metaal. Ik heb al aan de kap er achter zitten wrikken omdat ik dacht dat het daar ergens zat. Maar is het dan niet raar dat ik bij het knikje het hele stuur voel knikken ?
zwever

Re: tik in stuur

Geplaatst: 21 nov 2014 22:36
door BJG
Tja...
Dat weet ik niet, je voelt het wel, maar van afstand is dat lastig te beoordelen

Re: tik in stuur

Geplaatst: 22 nov 2014 14:11
door Maartenr
BJG schreef:Klinkt vreemd, maar soms is het de airbag die iets beweegt tijdens sturen, vooral in koude toestand is het kunsstof hard en kan voelbaar en hoorbaar een tikje geven.
Dat had ik ook in mijn C5 ph1

Re: tik in stuur

Geplaatst: 22 nov 2014 14:51
door Zwever
Als het de airbag is, moet je daar dan mee leren leven ?

Ik heb overigens op hermans advies even de kruiskoppeling bekeken. Heb de bout iets nagetrokken maar die zat niet echt los.Ook bij draaien aan het stuur niet echt iets raars te merken. het is nu te warm om te merken of dat natrekken van de bout geholpen heeft, moet de dam eerst een nachtje stilstaan

Op het saab-forum heb ik nog gevonden dat de oorzaak te weinig vet in de "spline" zou kunnen zijn:

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186569" onclick="window.open(this.href);return false;

zwever

Re: tik in stuur

Geplaatst: 25 nov 2014 19:22
door Zwever
even een terugkoppeling voor C5 rijders met eenzelfde probleem:

Het probleem zit 'm inderdaad vermoedelijk in de kruiskoppeling onder de pedalen. Ik heb de moer een kwartslag aangedraaid maar die zat eigenlijk niet echt los. Vervolgens heb ik het zaakje ingespoten met siliconen spray. Ook het inwendige "tandwiel" dat op het plaatje van het saab-forum goed gefotografeerd is. Nu is het probleem nagenoeg weg, zeg 75% minder. Na koude start voel ik de tik nog een heel klein beetje maar veel minder. Vermoedelijk gaat het probleem geheel weg als ik de boel openmaak en insmeer met dik vet. (zie draadje naar saab-forum).

bedankt voor het meedenken.

Zwever

Re: tik in stuur

Geplaatst: 28 nov 2016 17:21
door remco0510
Sinds een paar weken heb ik een wonderschone en strakke C5 Berline 2006. Bij de koop heb ik het niet opgemerkt maar bij het doordraaien van het stuur verschuift het middenstuk van het stuur, daar waar de airbag achter zit, een stukje. Ik zie het, ik voel het en ik hoor het een beetje. Nu zie ik dat dit kennelijk vaker voorkomt. Maar is het op te lossen zonder er siliconenkit :mrgreen: tussen te spuiten?

Re: tik in stuur

Geplaatst: 29 nov 2016 07:08
door boes
Als je last hebt van beweging in alleen de airbagunit zal deze gewoon niet goed vast zitten?
Aan de achterzijde van het stuurwiel zit ie vast. Even checken dus.

Re: tik in stuur

Geplaatst: 19 feb 2019 19:06
door adriebok
Ik had ook speling bij de pedalen, aansluiting tussen stuurhuis en as naar stuurwiel (Spiebaanvertanding).
Hierdoor een lichte trilling in het stuur.
Ik heb dit als volgt opgelost:
Doorsnede van asje stuurhuis (dunne) en buis naar stuurwiel (dikke) opgemeten.
Stukje massief kunststof rond gekocht. (Dikker dan dikste buis)
Dan aan de kopse kant een gat geboord in lengterichting met de doorsnede van de dunste buis (stuurhuiskant)
Daarna aan de andere kant tot halverwege een gat geboord met de dikke diameter.
De kunststof in lengterichting doorzagen. Je hebt nu twee halve schalen. Die klem je rond de aansluiting met de speling.
Twee slangenklemmen eroverheen en klaar. Zit al jaren en geen problemen meer.