Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Wanneer ik een aanhanger aankoppel werken alle lampen behalve de remlichten.
Vandaag de stekkerdoos laten vervangen, maar dat loste het probleem niet op.
De kabels zitten op een kastje aangesloten met label bsc a01.00
Heeft iemand een beschrijving van welke aansluiting op welke stekker zit ?
Draden volgen is nogal lastig, vanwege de vertakkingen in de kabelboom en de aftakking naar de pdc sensoren.
Vandaag de stekkerdoos laten vervangen, maar dat loste het probleem niet op.
De kabels zitten op een kastje aangesloten met label bsc a01.00
Heeft iemand een beschrijving van welke aansluiting op welke stekker zit ?
Draden volgen is nogal lastig, vanwege de vertakkingen in de kabelboom en de aftakking naar de pdc sensoren.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Heb je wel spanning gemeten op de draad (van de auto)?
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Ik ga er even van uit dat je een 13-polige jaeger stekker hebt...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Boes en Kos dank je voor het meedenken.
Ik heb op de stekker (pin 6) gemeten: er komt geen 12V op bij remmen.
Het is inderdaad een 13 polige jaeger stekker.
Ik probeer er achter te komen op welke stekker, welke pin in de bsc het remlicht van de aanhanger zit.
Daarmee kan ik een kabelbreuk uitsluiten.
De stekkerdoos is al vervangen. Daarbij is het microschakelaartje met zijn twee draden niet aangesloten (zit niet in de nieuwe).
Bij tegen elkaar houden klikt een relais in de bsc. Dat is toch om het mistachterlicht en de parkeersensoren uit te schakelen, en heeft niets met de remmen te maken ?
Het ios nogal een wirwar van afgeplakte kabels met veel vertakkingen ...
Ik heb op de stekker (pin 6) gemeten: er komt geen 12V op bij remmen.
Het is inderdaad een 13 polige jaeger stekker.
Ik probeer er achter te komen op welke stekker, welke pin in de bsc het remlicht van de aanhanger zit.
Daarmee kan ik een kabelbreuk uitsluiten.
De stekkerdoos is al vervangen. Daarbij is het microschakelaartje met zijn twee draden niet aangesloten (zit niet in de nieuwe).
Bij tegen elkaar houden klikt een relais in de bsc. Dat is toch om het mistachterlicht en de parkeersensoren uit te schakelen, en heeft niets met de remmen te maken ?
Het ios nogal een wirwar van afgeplakte kabels met veel vertakkingen ...
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Ik heb wel andere kleuren op de stekker dan KOS aan geeft.
Misschien heeft iemand een beschrijving van de kabelboom voor me, met wat op welke stekker zit.
1 geel
2 oranje
3 geel/groen (dikker)
4 groen
5 vaal geel/beige
6 paars (remlicht !)
7 zwart
8 wit
9 rood
10-12 niet aangesloten
13 geel/groen (dikker)
microswitch
- grijs
- bruin
Misschien heeft iemand een beschrijving van de kabelboom voor me, met wat op welke stekker zit.
1 geel
2 oranje
3 geel/groen (dikker)
4 groen
5 vaal geel/beige
6 paars (remlicht !)
7 zwart
8 wit
9 rood
10-12 niet aangesloten
13 geel/groen (dikker)
microswitch
- grijs
- bruin
Berichten: 347
Lid geworden op: 31 mei 2009 21:04
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Wintelre, NB
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
T hijs dank je voor de plaat. Heb je ook de layout aan andere kant van de stekkerkant van de kabels ?
Berichten: 347
Lid geworden op: 31 mei 2009 21:04
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Wintelre, NB
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Het schema dat ik gepost heb, is een algemeen schema, de kleurtjes van de draden kunnen natuurlijk per fabrikant wat verschillen, de functies per pin zijn universeel.
De microswitch heeft inderdaad niets met de remmen te maken. Dient bij een C5 phase 3 enkel om de parkeersensoren uit te schakelen, blijft vrolijk verder branden.
Hoe meet je trouwens op pin 6?
De 12V zou je moeten kunnen meten tussen pin 6 (remlicht) en pin 3 (massa).
De microswitch heeft inderdaad niets met de remmen te maken. Dient bij een C5 phase 3 enkel om de parkeersensoren uit te schakelen, blijft vrolijk verder branden.
Hoe meet je trouwens op pin 6?
De 12V zou je moeten kunnen meten tussen pin 6 (remlicht) en pin 3 (massa).
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Ik meet met een voltmeter tussen pin 3 en 6.
Op pin 6 zit de lila draad naar het remlicht.
Ben er inmiddels achter dat de kabel naar de trekhaak stekker niet door de pdc loopt. Ze kruisen elkaar daar wel, maar vertakken niet.
Bij droog weer zoek ik verder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Op pin 6 zit de lila draad naar het remlicht.
Ben er inmiddels achter dat de kabel naar de trekhaak stekker niet door de pdc loopt. Ze kruisen elkaar daar wel, maar vertakken niet.
Bij droog weer zoek ik verder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Ik heb de oplossing gevonden.
Probleem: aanhanger heeft geen remlicht
Oorzaak: de draad naar de microswitch in de stekkerdoos zat los en de microschakelaar was kapot. Daarom worden de remlichten niet ingeschakeld en de pdc niet uitgeschakeld.
Oplossing: nieuwe doos met microschakelaar er op
Probleem: aanhanger heeft geen remlicht
Oorzaak: de draad naar de microswitch in de stekkerdoos zat los en de microschakelaar was kapot. Daarom worden de remlichten niet ingeschakeld en de pdc niet uitgeschakeld.
Oplossing: nieuwe doos met microschakelaar er op
Berichten: 347
Lid geworden op: 31 mei 2009 21:04
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Wintelre, NB
Berichten: 735
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:11
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Een aanhanger zonder remlicht? Kan en mag dat wel?
Zoals het bij Thijs is, zo hoort het ook te zijn. Remlichten horen niet afhankelijk te zijn van de microswitch.
Zoals het bij Thijs is, zo hoort het ook te zijn. Remlichten horen niet afhankelijk te zijn van de microswitch.
C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008)
C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002)
Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999)
BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
Berichten: 923
Lid geworden op: 28 mar 2007 12:07
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Locatie: 0599 in- het-mooie-westerwolde
kos schreef:Een aanhanger zonder remlicht? Kan en mag dat wel?
Ik mag toch hopen van niet.
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
C5club Rookie


Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2013 16:27
Auto: C5 Ph3 tourer 1.6hdif
Opties: Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11676
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 213000
Kleur: Zwart
Locatie: Baarn
Ik was verbaasd en het heeft me wat tijd gekost, maar het werkt echt zo.
Met een stekker in de stekkerdoos wordt het de microswitch ingedrukt geactiveerd en klikt er een relais linksachter naast de bsc.
Zonder stekker in de doos staan alle signalen op de doos, behalve die voor de rem.
De lila draad naar het remcontact (pool 6 op de jaeger stekker) loopt door het relais dat links van de bsc is opgehangen en met de bsc is verbonden.
Alles is voorzien van passende stekkers, dus het lijkt me origineel materiaal. Er is niet aan gesoldeerd, of geforceerd zo te zien.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Met een stekker in de stekkerdoos wordt het de microswitch ingedrukt geactiveerd en klikt er een relais linksachter naast de bsc.
Zonder stekker in de doos staan alle signalen op de doos, behalve die voor de rem.
De lila draad naar het remcontact (pool 6 op de jaeger stekker) loopt door het relais dat links van de bsc is opgehangen en met de bsc is verbonden.
Alles is voorzien van passende stekkers, dus het lijkt me origineel materiaal. Er is niet aan gesoldeerd, of geforceerd zo te zien.
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk





