V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 jan 2014 23:35
Auto: C5 Break
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100386
Kleur: Zwart
Goedenavond, sinds kort rijdt ik Citroen. Momenteel een C5 2.0l maar mijn vorige auto was iets gespierder. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een V6 automaat, maar er staat 270000km op de teller. Garantie is natuurlijk niet te geven maar is het de moeite?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat weet je van de historie, is die gedocumenteerd?

En er al mee gereden?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Een en ander hangt ook samen met de uitrusting, staat en prijs van de auto uiteraard.

Zoals JW-NHS aangeeft, uit de historie kun je heel veel leren.
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Aansluitend bij JW-NHS: wat wil je a: ervoor betalen en wat heb je b: aan reserve voor onderhoud & herstel.
Indien b = 2 x a dan kan zo'n auto met zo'n stand wel.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 jan 2014 23:35
Auto: C5 Break
Opties: Full options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100386
Kleur: Zwart
Bedankt voor de snelle reacties,

Men zegt goed onderhouden. Maar dat zegt natuurlijk niets. Van mijn huidige Citroen heb ik netjes een excel sheet gekregen met het onderhoud. Maar ik heb deze dan ook van een bekende overgenomen. Is zoiets door elke garage uit te lezen of alleen door de Citroen dealer? Ik ben een beetje bang verliefd te worden als ik ga kijken zonder goed te weten waar ik op moet letten. Ik heb gelezen dat de historie belangrijk is.

Ik heb de laatste 10 jaar in een Honda Legend 3.2 V6 bijna 300000km gereden, zonder overdreven kosten. Dus ik hoop dat een Citroen mij ook dit genot kan geven. Nu is een verdubbeling niet waarschijnlijk, maar als ik er 100000km bij kan rijden ben ik al blij.
Ik hoop dus wat tips te kunnen krijgen en dan van de week de stoute schoenen aan te trekken om een proefrit te gaan maken.

Ronald die reserve moet lukken.

Mvg,
Ernst
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ook al is de wagen altijd dealer onderhouden er komt een tijd dat er onderdelen zijn die mogelijk aankomen voor vervanging. Denk aan wiellagers, ophangingsonderdelen, aandrijfassen enz.
Geen standaard kleine grote beurt punten.

Je kunt mijn draadje eens doornemen. Een vergelijkbare km stand en tot 270.000 onderhouden door de dealer. Als je afhankelijk bent van de garage dan kunnen de kosten behoorlijk oplopen.

Mijn voorganger een xantia 250.000 (gereden tot net geen 3 ton) had een onderhoudshistorie die afgetekend was tot 50.000. Rijdt nog steeds rond in Nederland na ruim 2 jaar. :smt190
Na de koop was wel te zien dat onderhoud op de laatste plaats stond. Kwa bijzonderheden en extra kosten heb ik er nooit aan gehad.
Als ik de huidige neemt heeft hij al aardig wat gekost.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 346
Lid geworden op: 04 mei 2013 00:45
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Locatie: Beverwijk
Contacteer:
sowieso even nagaan of de distributie is gedaan zo rond de 240000 kilometers... anders is ie dik over tijd en dat kost pegels of 2 dagen zelf klussen . ook bij proefrijden even goed op de automaat letten, bijvoorbeeld even truttig een helling oprijden en kijken of de bak op tijd terug schakelt wanneer het toerental te laag word.. soms gaat de boel een grommend geluid maken dat is een indicatie van een versleten bak en bij de 4 gang automaten ook goed voelen bij afremmen, is het terugschakelen met klappen ook dan is er werk aan de winkel... verder de zelfde aandacht punten al bij je huidige C5..
C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009

Alle extra's die er op zitten kunnen stuk...
De teller staat inmiddels op : 18
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
De 4 bak automaat v6 rijdt aardig, maar een echte strepentrekker is het ook weer niet. De 6bak in de ph2 doet het een stuk beter. Er staat ook een handbak op de forum voor een prikkie. Hoe netjes die is, weet ik helemaal niet. Was te Honda ook een automaat?

Bij rond de 10 jaar komt de volgende vaak aan bod:
radiator
kachelradiator
ADALs
handremkabels
retourleidingen van de voorpoten
Airco

Boven de 240k kunnen de volgende aan bod komen:
Wiellagers
Automaatbak (al is de 4HP20 iets steviger)
dynamo
starter
diverse keerringen
Veerpoten
Genoemde distributie eo waterpomp

Spoelen van de bak bij aankoop zou ik zeker doen. Mijn bak werd bij ~240Mm gespoeld en toen weer bij ~280Mm. De tweede spoelbeurt had ook duidelijk een verbetering opgeleverd. Kennelijk was er nog eea aan vuil aanwezig. De 4HP20 schijnt op leeftijd wel iets slechter te schakelen, maar dood gaan ze niet zomaar. Op 270Mm kan jij ook niet verwachten dat hij schakelt als nieuw, zeg maar.

Iets vergeten? Vast!
Rowi
Die reserve van Ronald: twee maal de aanschafprijs reserveren voor onderhoud/opknappen, ziet er gezond uit. Maar wie is zo verstandig? Als je € 4.500 hebt, dan zou je dus een auto kopen van € 1.500, en € 3.000 opzij zetten voor komende reparaties.
Ik denk dat veel mensen toch de neiging zullen hebben om een wat duurdere aanschaf te doen, bv. auto van 3, reserve 1,5.
Maar nogmaals: wat Ronald zegt is uitermate verstandig :smt023
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat is gewoon een hele verstandige reserve. Reparatiekosten van een auto als de C5 zijn gewoon hoger dan die van oudere generaties autoos. Ik riep vroeger over de aanschaf van BX-en vaak dat 1 keer de aanschafprijs voldoende was... dat viel nooit erg hard tegen.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Bij een bx voor 150 (en dat is veel!) en dan voor 150 klaar zijn? Lachen!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Waarbij de V6 4-traps geen 4HP20 heeft maar een ZF bak.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
De ph.1 V6 automaat heeft een ZF 4HP20. :smt203 i.t.t. de AL4 van de lichtere motoren. :smt004
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...de 4HP20 is een ZF bak ;)

Groet,
JW

Edit: Jalu was me net voor, zie ik.
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Excuus, jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Plaats reactie