Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Rookie


Berichten: 14
Lid geworden op: 21 apr 2012 00:22
Auto: Break 2.0 HPI Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 148000
Kleur: Blauw
Hallo beste forumleden,
ik dacht ergens gelezen te hebben dat de achterremklauw uit 2 geheel symetrische delen bestaat waardoor er met het nieuw kopen van 1 nieuwe remklauw 2 bestaande remklauwen gereviseerd kunnen worden. Kan iemand dat bevestigen en mogelijk aangeven waar dit wordt uitgelegd. Ik kan het niet meer terugvinden.
Waarom: Het bekende probleem is ook bij mijn C5 opgetreden. Weg gecorrodeerde ogen aan de buitenzijde van de achterremklauwen. Hierdoor wordt de borgbout gestoken. De borging is hierdoor niet meer gegarandeerd. De vraag is nu of ik 2 nieuwe remklauwen moet kopen of dat ik voldoende heb aan één remklauw. De nieuwe remklauw demonteer ik en vervang de buitenste delen van de bestaande remklauwen. Of valt dit in de categorie "wishfull thinking"?
ik dacht ergens gelezen te hebben dat de achterremklauw uit 2 geheel symetrische delen bestaat waardoor er met het nieuw kopen van 1 nieuwe remklauw 2 bestaande remklauwen gereviseerd kunnen worden. Kan iemand dat bevestigen en mogelijk aangeven waar dit wordt uitgelegd. Ik kan het niet meer terugvinden.
Waarom: Het bekende probleem is ook bij mijn C5 opgetreden. Weg gecorrodeerde ogen aan de buitenzijde van de achterremklauwen. Hierdoor wordt de borgbout gestoken. De borging is hierdoor niet meer gegarandeerd. De vraag is nu of ik 2 nieuwe remklauwen moet kopen of dat ik voldoende heb aan één remklauw. De nieuwe remklauw demonteer ik en vervang de buitenste delen van de bestaande remklauwen. Of valt dit in de categorie "wishfull thinking"?
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Volgens mij kom je dan niet goed uit met de boring waar de ontluchting of leiding op komt te zitten.
Je zal toch op twee klauwen uitkomen.
Je zal toch op twee klauwen uitkomen.
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Lijkt mij ook er onwaarschijnlijk dat dit zal kunnen 
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 923
Lid geworden op: 28 mar 2007 12:07
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart
Locatie: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Ook al gedacht aan Bart Ebben of De Vos, ik rij al 4jaar met remklauwen van B E
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Klopt helemaal, Helft van de klauw kan je links of rechts gebruiken
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Maar niet een klauw beiden aan de buitenkant van elke zijde toch?
dan komt de leiding van een van de helften aan de onderkant te zitten.
een linker binnenkant kan je rechts buiten gebruiken en vise versa. Maar een klauw gebruiken zoals gevraagd gaat niet lukken.
dan komt de leiding van een van de helften aan de onderkant te zitten.
een linker binnenkant kan je rechts buiten gebruiken en vise versa. Maar een klauw gebruiken zoals gevraagd gaat niet lukken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat is niet zo.
Het enige wat je moet doen is de ontluchtingsnippel verwisselen met de remleiding.
Destijds heb ik dat bij mijn C5 ook gedaan, geen probleem.
Later heb ik daar toen compleet nieuwe klauwen op gezet, maar dat is een ander verhaal.
Groet,
JW
Het enige wat je moet doen is de ontluchtingsnippel verwisselen met de remleiding.
Destijds heb ik dat bij mijn C5 ook gedaan, geen probleem.
Later heb ik daar toen compleet nieuwe klauwen op gezet, maar dat is een ander verhaal.
Groet,
JW
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat kan maar bedenk eens een klauw die je zowel links en rechts voor de buitenzijde wilt gebruiken. 
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Jw:
In beide helften moet dan ook een uitsparing zitten voor de O ring. Of dat zo is? Vaak heb je maar een zitting en dan is niks te verwisselen.
je krijgt dan of twee zittingen tegenover elkaar of geen zitting. Beiden niet verenigbaar. Jij hebt ze uit elkaar gehad en zou dat kunnen bevestigen hoe dat zit.
In beide helften moet dan ook een uitsparing zitten voor de O ring. Of dat zo is? Vaak heb je maar een zitting en dan is niks te verwisselen.
je krijgt dan of twee zittingen tegenover elkaar of geen zitting. Beiden niet verenigbaar. Jij hebt ze uit elkaar gehad en zou dat kunnen bevestigen hoe dat zit.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Wat ik destijds gedaan heb is de complete set links <> rechts verwisselen, waardoor de binnenzijde aan de andere kant aan de buitenzijde komt.
Daarvoor moet je de ontluchtingsnippel en de remleiding met elkaar verwisselen.
En uiteraard even het boutje omdraaien waarmee de blokken vastgezet worden en waarmee de klauwhelften tegen elkaar gehouden worden als je de twee bouten losmaakt waarmee de klauwen vast zitten.
Wat ik toen niet gedaan heb is de helften los van elkaar monteren.
Bij de Xantia klauwen zit de O-ring in een kamer in de ene klauwhelft, de andere helft is vlak.
Of dit bij de C5 ook zo is weet ik niet.
Als dat net zo is als bij de Xant, dan zijn de helften niet verwisselbaar, naar ik denk.
Dat zou JO ons moeten kunnen vertellen, hij heeft die klauwen met grote regelmaat in z'n handen
Maar ook dan moet je met één nieuw setje uitkomen om het "oogjesprobleem", dat naar ik begrepen heb aan de buitenzijde zit, op te lossen
Groet,
JW
Daarvoor moet je de ontluchtingsnippel en de remleiding met elkaar verwisselen.
En uiteraard even het boutje omdraaien waarmee de blokken vastgezet worden en waarmee de klauwhelften tegen elkaar gehouden worden als je de twee bouten losmaakt waarmee de klauwen vast zitten.
Wat ik toen niet gedaan heb is de helften los van elkaar monteren.
Bij de Xantia klauwen zit de O-ring in een kamer in de ene klauwhelft, de andere helft is vlak.
Of dit bij de C5 ook zo is weet ik niet.
Als dat net zo is als bij de Xant, dan zijn de helften niet verwisselbaar, naar ik denk.
Dat zou JO ons moeten kunnen vertellen, hij heeft die klauwen met grote regelmaat in z'n handen
Maar ook dan moet je met één nieuw setje uitkomen om het "oogjesprobleem", dat naar ik begrepen heb aan de buitenzijde zit, op te lossen
Groet,
JW
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik hoor de afloop wel of het gelukt is met 1 linker of 1 rechter setje. 
Wel verwarrend je scheef een zelfde situatie aan de hand gehad te hebben.
En te lezen wat Johan schreef kun je een helft uitwisselen met de andere helft Een soort van partnerruil is mogelijk.
blijkbaar. 
Wel verwarrend je scheef een zelfde situatie aan de hand gehad te hebben.
En te lezen wat Johan schreef kun je een helft uitwisselen met de andere helft Een soort van partnerruil is mogelijk.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Los van de mogelijkheden om zo'n mix-setje samen te stellen, zou ik er persoonlijk voor kiezen er helemaal nieuwe klauwen op te zetten.
Die oude zijn aangetast, niet alleen de oogjes maar er is meer mee aan de hand. Zie mijn draadje daarover.
En een nieuwe set hoeft niet veel te kosten.....
Groet,
JW
Die oude zijn aangetast, niet alleen de oogjes maar er is meer mee aan de hand. Zie mijn draadje daarover.
En een nieuwe set hoeft niet veel te kosten.....
Groet,
JW
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik denk op zich dat het "oogjes"-probleem wel meevalt. Er zijn nauwelijks krachten radiaal naar buiten gericht die de bout met blokken naar buiten kunnen doen verschuiven.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Onder die bout zit ook de veer aangedrukt waarmee de blokken op hun plaats gehouden worden.
Als dat oog ontbreekt zal die veer de bout naar buiten drukken, en zelf minder kracht kunnen uitoefenen op het blok.
Dat lijkt mij een onwenselijke situatie, om het zachies uit te drukken.....
Even terugkomend op wat ik eerder schreef: remklauwen zijn voor een redelijke prijs te vinden, onder andere bij http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/c ... 1_g78.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraag er ook eens naar bij GJO
Groet,
JW
Als dat oog ontbreekt zal die veer de bout naar buiten drukken, en zelf minder kracht kunnen uitoefenen op het blok.
Dat lijkt mij een onwenselijke situatie, om het zachies uit te drukken.....
Even terugkomend op wat ik eerder schreef: remklauwen zijn voor een redelijke prijs te vinden, onder andere bij http://www.mister-auto.nl/fl/remklauw/c ... 1_g78.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraag er ook eens naar bij GJO
Groet,
JW
C5club Newbie


Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2014 20:21
Auto: Geen Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Of het wel of niet kan laat ik me buiten,daar heb ik geen verstand van.
Ik zou kiezen voor nieuwe remklauwen.Voor iets belangrijks als de remmerij zou ik niet gaan "beunen" en gewoon voor zekerheid gaan.Kost een paar centen meer maar ik wil wel mijn gezin met een gerust hart in de auto kunnen vervoeren.
Ik zou kiezen voor nieuwe remklauwen.Voor iets belangrijks als de remmerij zou ik niet gaan "beunen" en gewoon voor zekerheid gaan.Kost een paar centen meer maar ik wil wel mijn gezin met een gerust hart in de auto kunnen vervoeren.



