Eindelijk een Citroën C5!
Geplaatst: 16 jan 2014 18:59
Vandaag was dan eindelijk de grote dag.
Ik heb mijn droomwagen aangeschaft. Een prachtige zilvergrijze Citroën C5 1.6 E-Hdi Tendence van bouwjaar eind 2011. Amper 40000km gelopen dus eigenlijk nog gewoon nieuw. Zo ziet de auto er trouwens ook uit. Nieuw!
Nu rijdt ik nog een weekje in mijn Peugeot 208 1.2 vti. Ook een fijne auto, dat wel, en vorig jaar nieuw aangeschaft. Eigenlijk met de voornaamste reden de zuinigheid. Maar daar ik veel op de autobahn rijdt en sowieso veel kilometers maak is me deze auto eigenlijk toch te klein. Je voelt je toch vaak erg kwetsbaar in het drukke verkeer en bovendien valt de kwaliteit me van deze auto achteraf toch eigenlijk wel een beetje tegen. Na zo'n 40000km rammelt de achteras al wat en tja, die 3 cilinder motor is toch wel erg nerveus op het gas en heeft door z'n strakke CO2 afstelling al snel de neiging tot bokken en stoten bij het liften van het gas en weer gasgeven hetgeen het algehele comfort niet echt ten goede komt.
Vandaag zo'n 1 1/2 uur gereden in deze C5 en tja, natuurlijk is het wel een totaal andere auto. Niet te vergelijken. Heel erg stil en erg rustig en comfortabel zwefend over de weg alhoewel het een auto is met stalen vering en niet de beroemde Hydractieve vering. Maar wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan en ik moet eerlijk zeggen, ik vind het verschil tussen wokkel en hydractief nihiel zeker voor mij daar ik er toch geen aanhangers of caravans ga trekken en ik doorgaans alleen of met z'n tweeën in de auto zit.
De door de pers zo gewraakte EGS bak vond ik ook nu weer erg meevallen. Nee, niet meevallen, het is gewoon een zeer comfortverhogende versnellingsbak mits je hem gebruikt zoals deze bedoelt is. Voor mij in ieder geval perfekt.
Met de betrouwbaarheid van de 1.6 E-HDI is inmiddels ook niets meer mis. Tot 2007 als ik me niet vergis gingen de turbo's nogal eens stuk indien er niet op tijd onderhoud werd gepleegt en de onjuiste soort olie werd gebruikt. Daar is nu geen sprake meer van. Alhoewel ik ook deze auto weer minitieus zal gaan onderhouden. Wat me tijdens de proefrit ook opviel was de enorme zuinigheid van deze motor. Met een vlotte rijstijl toch zo 1 op 18 a 1 op 19. Niet slecht toch voor zo'n grote comfortabele wagen.
Ik verheug me al op volgende week vrijdag. Dan kan ik hem ophalen.
Ik was al een lange tijd lid van dit forum maar met het aanschaffen van deze wagen kan ik nu ook aktief mijn ervaringen met deze wagen met jullie delen.
Ik heb mijn droomwagen aangeschaft. Een prachtige zilvergrijze Citroën C5 1.6 E-Hdi Tendence van bouwjaar eind 2011. Amper 40000km gelopen dus eigenlijk nog gewoon nieuw. Zo ziet de auto er trouwens ook uit. Nieuw!
Nu rijdt ik nog een weekje in mijn Peugeot 208 1.2 vti. Ook een fijne auto, dat wel, en vorig jaar nieuw aangeschaft. Eigenlijk met de voornaamste reden de zuinigheid. Maar daar ik veel op de autobahn rijdt en sowieso veel kilometers maak is me deze auto eigenlijk toch te klein. Je voelt je toch vaak erg kwetsbaar in het drukke verkeer en bovendien valt de kwaliteit me van deze auto achteraf toch eigenlijk wel een beetje tegen. Na zo'n 40000km rammelt de achteras al wat en tja, die 3 cilinder motor is toch wel erg nerveus op het gas en heeft door z'n strakke CO2 afstelling al snel de neiging tot bokken en stoten bij het liften van het gas en weer gasgeven hetgeen het algehele comfort niet echt ten goede komt.
Vandaag zo'n 1 1/2 uur gereden in deze C5 en tja, natuurlijk is het wel een totaal andere auto. Niet te vergelijken. Heel erg stil en erg rustig en comfortabel zwefend over de weg alhoewel het een auto is met stalen vering en niet de beroemde Hydractieve vering. Maar wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan en ik moet eerlijk zeggen, ik vind het verschil tussen wokkel en hydractief nihiel zeker voor mij daar ik er toch geen aanhangers of caravans ga trekken en ik doorgaans alleen of met z'n tweeën in de auto zit.
De door de pers zo gewraakte EGS bak vond ik ook nu weer erg meevallen. Nee, niet meevallen, het is gewoon een zeer comfortverhogende versnellingsbak mits je hem gebruikt zoals deze bedoelt is. Voor mij in ieder geval perfekt.
Met de betrouwbaarheid van de 1.6 E-HDI is inmiddels ook niets meer mis. Tot 2007 als ik me niet vergis gingen de turbo's nogal eens stuk indien er niet op tijd onderhoud werd gepleegt en de onjuiste soort olie werd gebruikt. Daar is nu geen sprake meer van. Alhoewel ik ook deze auto weer minitieus zal gaan onderhouden. Wat me tijdens de proefrit ook opviel was de enorme zuinigheid van deze motor. Met een vlotte rijstijl toch zo 1 op 18 a 1 op 19. Niet slecht toch voor zo'n grote comfortabele wagen.
Ik verheug me al op volgende week vrijdag. Dan kan ik hem ophalen.
Ik was al een lange tijd lid van dit forum maar met het aanschaffen van deze wagen kan ik nu ook aktief mijn ervaringen met deze wagen met jullie delen.