Pagina 1 van 4
Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 15 okt 2013 20:14
door tojega
Hallo Gasten,
Ik lees al geruime tijd mee met de verschillende topics en heb er al veel aan gehad waarvoor mijn dank

. Maar nu zit ik met een probleem waarvan de oplossing nog niet voorbijgekomen is. Bij mijn C5 2.0HDIF uit 2006 heb ik sinds anderhalve maand last van hevig schokken. Dit schokken komt eens in de week ongeveer 5-10 minuten voor. Met dank aan dit forum ben ik erachter gekomen dat het schokken optreedt tijdens het regenereren van het roetfilter. Ik heb het aantal gereden kilometers bijgehouden na het laatste schokken en toen aan de garage gevraagd of zij met de lexia wilde kijken wanneer het roetfilter het laatst geregenereerd was. (de garage wist niet dat dat kon maar ik had hier in de faq een screenshot van de lexia gevonden

) De gereden kilometers kwamen exact overeen met wat de lexia uitlas als laatste regeneratie.
Maar nu de vraag of iemand weet waar dat schokken vandaan komt. Het schokken is vrij ernstig (bij het stoplicht optrekken gaat niet echt vloeiend) dus het is niet even het inschakelen van de regeneratie. Ik las een opmerking van iemand dat het in het vacuum circuit gezocht moest worden maar dat was iets te cryptisch om er wat mee te kunnen. Alvast dank.
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 15 okt 2013 20:24
door Menno
Is het fap niet gewoon dichtgeslibt .... ? ( Eolyse peil ?? )
Ook dat kan je nagaan met de lexia
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 15 okt 2013 21:15
door tojega
Het schokken is er alleen tijdens de regeneratie. Ik neem aan dat als het fab dichtgeslibt is dat je dat continu merkt. Maar ik zal de garage vragen het te checken.
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 15 okt 2013 22:15
door Jooster
Helemaal dichtslibben zal wel meevallen. Er zit geen by pass op, wat zou betekenen dat de motor uiteindeliik moeten afslaan. Kennelijk gebeurt dat niet. Maar misschien gedeeltelijk dichtgeslibd. Volgens mij is de druk voor en achter de FAP uit te lezen. Zo doet de boordcomputer het zelf ook. Als het drukverschil te groot wordt gaat hij regenereren. Is het regeneratiemiddel niet op?
Bij regenereren wordt bij iedere uitlaatslag een beetje brandstof inspoten, dat verbrandt in de uitlaat. En zo zorgt voor een hogere temperatuur in de FAP. En daar de verzamelde roetdeeltjes verbrandt die zijn gecoat met regeneratiemiddel. Als het regeneratiemiddel op is blijft hij met grote regelmaat regenereren en dus extra brandstof inspuiten. Zonder dat dit resultaat heeft. Dit zorgt voor een schrokkerig gedrag. Dit gedrag staat ook beschreven in de manual. Ik heb de nieuwe 2.2 HDi, en die doet dit ook. Alleen niet zo extreem. En niet zo vaak omdat ik nog voldoende regeneratiemiddel heb.
Drukverschil FAP en voorraad regeneratiemiddel zijn te controleren.
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 16 okt 2013 01:54
door staircase
De hoeveelheid Eloyse die de Lexia meet is een aanname en wordt door een rekenalgorithme bepaald. Er zit voor zover ik begrepen heb in de PH 1 & 2 geen vlotter in de Eloysetank. Ik dacht juist begrepen te hebben dat deze vloeistof de verbrandingstemperatuur 100 C omlaag bracht om zo een vollediger verbranding van de roetdeeltjes mogelijk te maken.
Dat schokken zou te maken kunnen hebben met de maatregelen die genomen worden om het regeratieproces te bevorderen en daar hoort ook het buitenspel zetten van de intercooler bij. Dat is vacuumgestuurd net als veel bij de HDI en dit vacuumcircuit is vaak betrokken bij lastige storingen. Dat wordt al snel garagewerk ben ik bang of je zou iets los moeten zien hangen.
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 16 okt 2013 06:58
door WackoH
Eloys is een katalysator met het metaal Cerium die met de brandstof (diesel) wordt gemengd. Het gaat door de motor heen en komt samen met het roet in de FAP terecht. Het is een katalysator omdat het de verbrandingstemperatuur van het roet omlaag brengt.
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 16 okt 2013 08:47
door willy4
lees dit eens
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=9051" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 16 okt 2013 12:34
door tojega
Morgen staat er een afspraak met de garage geplanned. Dan zal ik ze vragen met de lexia alles over het roetfilter uit te lezen. Wordt vervolgd....
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 22 okt 2013 12:01
door tojega
Probleem opgelost! In de garage bleek dat de Eolyse bijna op was. Na het bijvullen is het probleem niet meer voorgekomen
Ik begrijp alleen niet dat dit de oplossing kan zijn. De auto heeft ook nooit een melding gegeven van "kans op verstopping roetfilter"
Maar goed, ik ben al lang blij dat het probleem zonder grote kosten is opgelost.
Dank voor alle reacties!
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 22 okt 2013 13:36
door Jooster
Mooi dat het is opgelost! Gelijk een vraagje voor wie het kan beantwoorden. Er is dus anderhalve maand rond gereden waarbij roet in het filter is terecht gekomen dat niet is gecoat met het regeneratiemiddel. Dit verbrandt dus niet tijdens normaal rijden en wellicht ook niet met verhoogde temp tijdens regenereren. Het feit dat de auto blijft regenereren is überhaupt een teken dat het filter verstopt is. Hoe gaat dit roet het filter alsnog verlaten? Of blijft dit er nu voor altijd inzitten? Met wellicht prestatieverlies tot gevolg?
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 22 okt 2013 16:48
door Flip
tojega schreef:Probleem opgelost! In de garage bleek dat de Eolyse bijna op was.
Hallo tojega, mooi dat je probleem nu weg is maar een Eolyse tankje wat bijna leeg is is wat anders dan een tankje wat "helemaal" leeg is. Houdt dat dan in dat als het Eolyse tankje "bijna" leeg is het toevoegen van Eolyse aan een tankvulling niet meer werkt omdat er niet genoeg meer in zit en de ECU dit weet

?
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 22 okt 2013 17:51
door Menno
Is de boel via de lexia wel gereset ?
De tellers weer op "nul"
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 23 okt 2013 00:47
door staircase
Twee maanden geleden kreeg ik de melding dat de maximaal in te spuiten hoeveelheid Eloyse bereikt was. Vorig jaar is de roetfilter nog vervangen en mijn tankje zit nog minstens voor 75 % vol, dus is er of bij het bijvullen drie jaar geleden of bij het vervangen van het filter vorig jaar iets fout gegaan bij het resetten. Intussen is alles uitgebreid bij JO gereset en verwacht nu voorlopig geen problemen meer met dit systeem, maar waar al die niet kloppende kilometerstanden vandaan komen, kon Brian me ook niet vertellen.
Re: Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 23 okt 2013 07:36
door tojega
@ Flip,
Ik begreep dat de hoeveelheid Eolys met een rekenalgoritme wordt bepaald en niet wordt gemeten dmv een vlotter oid. Misschien was de Eolys dus al wel op maar werd dit niet aangegeven. Voor mij ook een raadsel.
Tellers zijn nu iig gereset.
Hevig schokken tijdens regeneratie roetfilter
Geplaatst: 23 okt 2013 09:14
door Citroënnetje
Edit mod ; niet steeds voorgaande bericht quoten aub , bedankt !
Ah, dat zou wel verklaren waarom je er nooit een dashboardmelding 'te laag peil dieseladditief' o.i.d. hebt gehad.....