Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Hallo,
Ik wil eens proberen om bij de DHZ garage zelf olie te verversen voor mijn 1.6Hdif. Ik heb dit nog nooit gedaan en omdat ik de slogan "een leek maakt meer kapot dan je lief is" liever niet van toepassing wil laten zijn, heb ik de vraag of er nog aandachtspunten zijn of speciaal gereedschap nodig is. Ik heb zelf via youtube en dit forum al een beetje gekeken wat ik moet doen:
auto halfwarm rijden
carterplug losdraaien
olie er uit
luchtfilter in/uitlaat losdraaien om bij het luchtfilterhuis te kunnen
luchtfilterhuis losdraaien (moet vanuit het motorgedeelte gebeuren en niet van onderaf)
luchtfilter eruithalen
nieuwe filter plaatsen en eventuele rubberringen insmeren met olie
luchtfilterhuis handvast weer terugschroeven, alles weer vastzetten
carterplug vastdraaien voorzien van nieuwe carterring (niet te vast draaien)
olie vullen .
te gebruiken olie: total 5 w 30 ECS.
Ik heb een carter met een gele peilstok dus daar moet dan geloof ik 3,75 ltr in en ietsjes meer omdat het oliefilter weer volloopt. Oliepeil niet boven maximum vullen.
Klopt dit ongeveer of heb ik iets gemist ?
Is er voor de carterplug en oliefilter speciaal gereedschap nodig ?
zijn carterringen universeel of per auto verschillend.
groet Zwever
Ik wil eens proberen om bij de DHZ garage zelf olie te verversen voor mijn 1.6Hdif. Ik heb dit nog nooit gedaan en omdat ik de slogan "een leek maakt meer kapot dan je lief is" liever niet van toepassing wil laten zijn, heb ik de vraag of er nog aandachtspunten zijn of speciaal gereedschap nodig is. Ik heb zelf via youtube en dit forum al een beetje gekeken wat ik moet doen:
auto halfwarm rijden
carterplug losdraaien
olie er uit
luchtfilter in/uitlaat losdraaien om bij het luchtfilterhuis te kunnen
luchtfilterhuis losdraaien (moet vanuit het motorgedeelte gebeuren en niet van onderaf)
luchtfilter eruithalen
nieuwe filter plaatsen en eventuele rubberringen insmeren met olie
luchtfilterhuis handvast weer terugschroeven, alles weer vastzetten
carterplug vastdraaien voorzien van nieuwe carterring (niet te vast draaien)
olie vullen .
te gebruiken olie: total 5 w 30 ECS.
Ik heb een carter met een gele peilstok dus daar moet dan geloof ik 3,75 ltr in en ietsjes meer omdat het oliefilter weer volloopt. Oliepeil niet boven maximum vullen.
Klopt dit ongeveer of heb ik iets gemist ?
Is er voor de carterplug en oliefilter speciaal gereedschap nodig ?
zijn carterringen universeel of per auto verschillend.
groet Zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Waarom zou je het luchtfilterhuis willen doen als je olie gaat verversen?
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
luchtfilterhuis eruit vergemakkelijkt de toegang tot het oliefilterhuis.
Ps: het filter element is een insert type. Let erop dat het " pijpje" aan het filterelement goed ligt en dat de afsluitring recht (niet gedraaid) in de daarvoor bedoelde rand ligt.
Het filterdeksel niet te vast zetten> bij het proefdraaien nog even checken op lekkage.
tip:
check dan ook even de banjobout op de turbo.
en check bij elke oliewissel (advies: 15k) ook even de verstuivers en trek die eventueel na (7mm!)
succes!
Ps: het filter element is een insert type. Let erop dat het " pijpje" aan het filterelement goed ligt en dat de afsluitring recht (niet gedraaid) in de daarvoor bedoelde rand ligt.
Het filterdeksel niet te vast zetten> bij het proefdraaien nog even checken op lekkage.
tip:
check dan ook even de banjobout op de turbo.
en check bij elke oliewissel (advies: 15k) ook even de verstuivers en trek die eventueel na (7mm!)
succes!
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Excuses, ik bedoelde natuurlijk het oliefilterhuisEW schreef:Waarom zou je het luchtfilterhuis willen doen als je olie gaat verversen?
Banjobout controleren ???? Ik ben niet technich en ook niet muzikaal, maar zal dalijk even googelen
Verstuivers natrekken ?? Ik weet ze wel aan te wijzen dus zal even kijken of dat lukt.
Nog ergens speciaal gereedschap voor nodig ? of gewone steek en ringsleutels
thanks Zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Inbus voor de olieaftapplug lijkt mij ook handig
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
De carterplug heeft een zeskant en kan je met een ringsleutel gewoon lossen.
7mm inbus (meestal niet in een standaard setje) tbv de verstuivers.
de banjobout: >google dit maar even! (olietoevoer tbv de turbo).
Daar zit een zeefje op om eventuele vervuiling tegen te houden. > Dit geeft echter meer problemen dan dat het oplost. Advies: als het zeefje er nog op zit,..haal dat er dan maar af.
succes.
oh ja bespaar niet op de kwaliteit olie.
7mm inbus (meestal niet in een standaard setje) tbv de verstuivers.
de banjobout: >google dit maar even! (olietoevoer tbv de turbo).
Daar zit een zeefje op om eventuele vervuiling tegen te houden. > Dit geeft echter meer problemen dan dat het oplost. Advies: als het zeefje er nog op zit,..haal dat er dan maar af.
succes.
oh ja bespaar niet op de kwaliteit olie.

C5club Fan


Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Zwever, het lijkt mij niet verstandig om de common rail leidingen naar de verstuivers "zomaar" na te trekken of het zeefje uit de banjobout van de olie retour van de turbo te halen en al HELEMAAL niet als je niet technisch bent, zoals je zelf al aangeeft. Als je dit wilt controleren ga dan alstublieft naar de garage. Als het met moderne diesels mis gaat gaat het gelijk goed mis (technisch en wat de kosten
betreft).
Het wisselen van je olie moet geen probleem zijn maar kan het wel worden als je het filterhuis van je oliefilter kapot draait omdat je er erg slecht bij komt en deze behoorlijk vast kan zitten. Deze is bij de 1.6 helaas van kunststof en je moet uitkijken hoeveel kracht je er opzet met het losdraaien. Gebruik een goed passende sleutel en zeker geen hamer. Lang drukken met dezelfde kracht en niet ineens met je volle gewicht er op maar langzaam opbouwen. Zoals Boes al aangeeft moet je heel goed oppassen hoe je het nieuwe filter er inzet, maw je moet eerst goede kijken hoe het oude er uit komt, maak er desnoods een foto van. Zelfs een ervaren monteur in de garage kijkt hier eerst 3 keer voordat hij de boel weer vastzet en zelfs dan twijfelt hij nog...
Begrijp me niet verkeerd Zwever, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten of je aan je auto wilt sleutelen maar sommige zaken kun je beter aan je garage overlaten. Succes

Het wisselen van je olie moet geen probleem zijn maar kan het wel worden als je het filterhuis van je oliefilter kapot draait omdat je er erg slecht bij komt en deze behoorlijk vast kan zitten. Deze is bij de 1.6 helaas van kunststof en je moet uitkijken hoeveel kracht je er opzet met het losdraaien. Gebruik een goed passende sleutel en zeker geen hamer. Lang drukken met dezelfde kracht en niet ineens met je volle gewicht er op maar langzaam opbouwen. Zoals Boes al aangeeft moet je heel goed oppassen hoe je het nieuwe filter er inzet, maw je moet eerst goede kijken hoe het oude er uit komt, maak er desnoods een foto van. Zelfs een ervaren monteur in de garage kijkt hier eerst 3 keer voordat hij de boel weer vastzet en zelfs dan twijfelt hij nog...

Begrijp me niet verkeerd Zwever, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten of je aan je auto wilt sleutelen maar sommige zaken kun je beter aan je garage overlaten. Succes
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Zwever, het lijkt mij niet verstandig om de common rail leidingen naar de verstuivers "zomaar" na te trekken
het gaat om de 2 moeren waar de verstuiver mee vast zit,de verstuiver komt los waardoor deze gaat lekken
het gaat om de 2 moeren waar de verstuiver mee vast zit,de verstuiver komt los waardoor deze gaat lekken
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
De auto heeft een kleine 2 ton op de teller. 'Natrekken' van de verstuivers lijkt me wat aan de late kant
Repareer niet wat niet kapot is (vrij vertaald van If it ain't broken, don't fix it).

Repareer niet wat niet kapot is (vrij vertaald van If it ain't broken, don't fix it).
Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
Bedankt voor de reacties,
Banjobout en verstuivers blijf ik idd van af, ik heb de auto gekocht bij 184000 en toen is er een lekkage gerepareerd aan drie verstuivers, dus hoop dat nog een tijdje goed gaat.
Het lijkt me verstandig de eerste keer bij de DHZ garage een halfuur hulp in te huren van een monteur en de eerste keer heel goed mee te kijken en het te beperken tot het vervangen van de oliefilter en olie. Luchtfilter heb ik reeds zelf vervangen en de brandstoffilter is vervangen bij aankoop.
De auto is in de voorgeschiedenis dealer onderhouden bij citroen Emerpark en heeft keurig elke 20.000 de oliewissel gehad. Een paar keer stond daar 5w40 bij, ik neem aan dat ik veilig kan overstappen op de aanbevolen 5w30 olie.
Ik heb inmiddels 13000 km met de auto gereden en hij lekt en verbruikt geen druppel olie lijkt het. Hoop dat dit iets zegt over de kwaliteit van de motor.
Heb iets gelezen op dit forum over terugroepactie bij C5 waarbij een groter carter geplaatst zou zijn (herkenbaar aan oranje peilstok). Ik heb een gele peilstok en waarschijnlijk zit er dus nog het te kleine carter onder. Weet niet of ik me daar nu ongerust over moet maken.
Auto rijdt en zweeft overigens heerlijk met 0 problemos tot nu toe. Bij aanschaf zijn onder garantie de ADALS nog vervangen.
gr zwever
Banjobout en verstuivers blijf ik idd van af, ik heb de auto gekocht bij 184000 en toen is er een lekkage gerepareerd aan drie verstuivers, dus hoop dat nog een tijdje goed gaat.
Het lijkt me verstandig de eerste keer bij de DHZ garage een halfuur hulp in te huren van een monteur en de eerste keer heel goed mee te kijken en het te beperken tot het vervangen van de oliefilter en olie. Luchtfilter heb ik reeds zelf vervangen en de brandstoffilter is vervangen bij aankoop.
De auto is in de voorgeschiedenis dealer onderhouden bij citroen Emerpark en heeft keurig elke 20.000 de oliewissel gehad. Een paar keer stond daar 5w40 bij, ik neem aan dat ik veilig kan overstappen op de aanbevolen 5w30 olie.
Ik heb inmiddels 13000 km met de auto gereden en hij lekt en verbruikt geen druppel olie lijkt het. Hoop dat dit iets zegt over de kwaliteit van de motor.
Heb iets gelezen op dit forum over terugroepactie bij C5 waarbij een groter carter geplaatst zou zijn (herkenbaar aan oranje peilstok). Ik heb een gele peilstok en waarschijnlijk zit er dus nog het te kleine carter onder. Weet niet of ik me daar nu ongerust over moet maken.
Auto rijdt en zweeft overigens heerlijk met 0 problemos tot nu toe. Bij aanschaf zijn onder garantie de ADALS nog vervangen.
gr zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Wat ik begreep is alleen een andere peilstok geplaatst, die met een wat hoger peil rekening houdt.
Vraag me af hoe ze dat met de elek peilstok doen...
Vraag me af hoe ze dat met de elek peilstok doen...
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Linkerzijde op de stoep parkeren, dan is het peil altijd optimistisch...Vraag me af hoe ze dat met de elek peilstok doen...

Zeg maar André

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ja, die ken ik. Ene kant op de stoep: peil alarm hoog, andere kant op de stoep: peilalarm laag...

C5club Fan


Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Over de inhoud van het carter zou ik me niet zo'n zorgen maken. Als je tussen de beurten door je auto continu op zijn staart trapt en "veel" toeren draait zal je olie sneller vervuilen. Als je dan te lang wacht met het vervangen van de olie zal deze op den duur verzadigd raken en niet meer vervuiling op kunnen nemen, de olie wordt dan steeds dikker. Dan gaat in bijna alle gevallen als eerste de turbo kapot. Dit geld vooral voor moderne diesels en in mindere mate benzine motoren met alle emissie poespas er op. Zou je nu een carter hebben waar 10 liter olie in gaat dan kun je gewoon veel langer doorrijden. Helaas is de carter inhoud van de "oude" 1.6 Hdif motoren aan de kleine kant. Bij de nieuwe is het geloof ik groter met iets meer dan 4 liter. Als ik het goed heb hoort er bij de oranje pijlstok een groter carter. Je kunt ook niet zomaar een halve liter olie meer in het originele carter gooien en er een oranje pijlstok in duwen, kan goed gaan gaan maar waarschijnlijker is dat het fout gaat.
Als je rustig rijd, wat met een 1.6 Hdif niet al te moeilijk is en ook eigenlijk de bedoeling
, zal het proces van het vervuilen van je olie wat langer duren. Om de 20.000 km olie verversen moet dan geen probleem zijn, om de 15.000 is nog beter. Je kunt hier eindeloos over discussiëren maar het kan zeker weten geen kwaad de interval te verkorten. Olie laat ik altijd bij elke beurt (elk jaar) vervangen, dat is dan tussen de 15.000 a 20.000 km. Onze 1.6 verbruikt na 300.000 km tussen de beurten door geen druppel olie, pijl op max na een beurt en dat blijft zo tot de volgende beurt. Dat de motor geen druppel olie verbruikt tussen de beurten door help in dit verhaal eigenlijk niet
.
Als je rustig rijd, wat met een 1.6 Hdif niet al te moeilijk is en ook eigenlijk de bedoeling


Berichten: 615
Lid geworden op: 03 aug 2013 21:16
Auto: C5 2.0 vti Berline
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
kilometerstand: 110000
Kleur: Granache
Locatie: Nijmegen
O.K, bedankt.
Ik heb de auto nu 3 maanden en 13000km gereden. Ik rij behoorlijk rustig, elke dag 70 km snelweg km met snelheden tussen de 90 en 115. Overschakelen rond de 2000 toeren etc. Af en toe een ritje met wat meer toeren om verstopping van het roetfilter tegen te gaan. Volgens mij kan bij dit rijgedrag en lange afstanden een interval van 20000km geen kwaad lijkt me, maar er overheen zal ik dus nooit gaan. Eerder is dus beter
De reden dat ik nu de olie al wil wisselen is dat ik niet goed weet of de juiste olie er in is gegaan bij de aflevering. Daarnaast heb ik hem in de garantieperiode een paar keer flink op zijn staart getrapt om de motor te "schonen". Tevens zijn we met volle belading en aanhanger naar Spanje geweest en ook flink doorgereden.
gr Zwever
Ik heb de auto nu 3 maanden en 13000km gereden. Ik rij behoorlijk rustig, elke dag 70 km snelweg km met snelheden tussen de 90 en 115. Overschakelen rond de 2000 toeren etc. Af en toe een ritje met wat meer toeren om verstopping van het roetfilter tegen te gaan. Volgens mij kan bij dit rijgedrag en lange afstanden een interval van 20000km geen kwaad lijkt me, maar er overheen zal ik dus nooit gaan. Eerder is dus beter
De reden dat ik nu de olie al wil wisselen is dat ik niet goed weet of de juiste olie er in is gegaan bij de aflevering. Daarnaast heb ik hem in de garantieperiode een paar keer flink op zijn staart getrapt om de motor te "schonen". Tevens zijn we met volle belading en aanhanger naar Spanje geweest en ook flink doorgereden.
gr Zwever
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....