Groet Toine Witters
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
C5club Newbie


Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2013 21:15
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 118000
Kleur: Zilvergrijs
Eerder had ik een C5 met stalen veren. Ik had daarop extra hulpveren laten monteren voor het gebruik van een fietsendrager. Nu heb ik een C5 met hydraulische vering. In welke stand kan ik het best de vering gebruiken bij het gebruik van een zware fietsendrager? De "sportstand" of de "comfortabele" stand? Dezelfde vraag geldt bij het rijden met een caravan. Ik maak graag gebruik van jullie ervaring.
Groet Toine Witters
Groet Toine Witters
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Gewoon op comfortabel laten staan. Je HP zorgt er voor dat de auto achter niet doorzakt en goed blijft veren. Hoef je je niet druk over te maken.
Groeten, Marc
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Bij zware belasting vind ik de C5-3 soms net even fijner in de sportstand, maar dat ligt aan omstandigheden en de weg , gewoon uitproberen en doen wat jij het fijnste vindt, beide is namelijk prima, de hp doet de rest ...
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij een fietsendrager heb je niet zoveel extra gewicht achter, met een goed verdeelde caravan ook niet tenzij de kofferbak ook al max aan z`n gewicht zit.
Zelf staat de vering altijd in comfortstand ook met in mijn geval een vouwwagen. Ik ondervind geen hinder of vreemd weggedrag.
Zelf staat de vering altijd in comfortstand ook met in mijn geval een vouwwagen. Ik ondervind geen hinder of vreemd weggedrag.
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
... en je hoeft je spiegels niet meer te verstellen...
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
We halen hier wel ph1/2 en 3 door elkaar , ondanks de hp is het veerkarakter echt anders 
Vooral zachter .... dat niet alleen je voelt ook daadwerkelijk verschil in sport en niet sportstand , bij de ph1/2 is dit niet direct het geval !!
Vooral zachter .... dat niet alleen je voelt ook daadwerkelijk verschil in sport en niet sportstand , bij de ph1/2 is dit niet direct het geval !!
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Bij de Xantia en de BX met een zachter veerkarakter idem dito is mijn ervaring.
Een fietsendrager met fietsen is vergelijkbaar met een belading in de kofferbak. Om daarvoor hulpveren onder te zetten? Alleen als je dan altijd de kofferbak vol hebt lijkt me het een optie. Dat staat los van wat voor vering je hebt.
Aangezien je niet hoeft te beslissen wel of geen hulpveren kan Toinewitters zelf proberen wat beter bevalt, je kunt naar believen proberen zonder kosten of sleutelwerk.
Een fietsendrager met fietsen is vergelijkbaar met een belading in de kofferbak. Om daarvoor hulpveren onder te zetten? Alleen als je dan altijd de kofferbak vol hebt lijkt me het een optie. Dat staat los van wat voor vering je hebt.
Aangezien je niet hoeft te beslissen wel of geen hulpveren kan Toinewitters zelf proberen wat beter bevalt, je kunt naar believen proberen zonder kosten of sleutelwerk.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
We hebben het hier over een C5-3 met hp , ....
Ervaring mee ?? Heb je de sportstand hier al van geprobeerd ??
Idd even proberen wat het beste bevalt
Ervaring mee ?? Heb je de sportstand hier al van geprobeerd ??
Idd even proberen wat het beste bevalt
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Mijn ervaring is wel degelijk dat je op hoge snelheid en flinke belading (vakantiebagage + autobahn of autostrada) beter in de sportstand kan rijden. De extra deinerigheid door het gewicht wordt precies door de sportstand teniet gedaan. Zonder sportstand bij 150+, zware belading incl wijnvoorraad voor een jaar, een bocht met hierin een plotselinge bump in het asfalt merk je anders toch net even te veel instabiliteit.
Al zal je met fietsen achterop niet snel in een dergelijke situatie komen. Met een caravan mogelijk wel. Niet zozeer de snelheid, maar wel dat deinerigheid overslaat op de caravan (wat je wilt voorkomen en wat met de sportstand ook prima kan)
Al zal je met fietsen achterop niet snel in een dergelijke situatie komen. Met een caravan mogelijk wel. Niet zozeer de snelheid, maar wel dat deinerigheid overslaat op de caravan (wat je wilt voorkomen en wat met de sportstand ook prima kan)
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Mee eens, zo ervaar ik het ook ...
C5-3 is hierin net ff anders
C5-3 is hierin net ff anders
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Het nadeel van met een HP-auto een aanhanger trekken blijft dat de aanhanger niet-HP geveerd is en dus een totaal andere veerkarakteristiek heeft. Dat kan wat gaan trekken en duwen, al zal dat met de multilink achteras van de ph3 (toch?) een stuk beter uit te houden zijn dan met een getrokken draagarm.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
...dan toch wel ZONDER caravan hoop ikZonder sportstand bij 150+, zware belading incl wijnvoorraad voor een jaar
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Berichten: 8151
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
En dan;ToineWitters schreef:Dezelfde vraag geldt bij het rijden met een caravan. Ik maak graag gebruik van jullie ervaring.
exroosje schreef:Zonder sportstand bij 150+, zware belading incl wijnvoorraad voor een jaar, een bocht met hierin een plotselinge bump in het asfalt merk je anders toch net even te veel instabiliteit.
150 met een caravan, dat wil ik zien.
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Berichten: 8151
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Mogge JW 
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Zonder caravan natuurlijk. De TS had het vooral over het gewicht icm de sportstand. En met gewicht heb ik wel ervaring, al is het op een veel hogere snelheid.
Ik schrijf dan ook dat je met fietsendrager en caravan niet snel in exact dezelfde situatie zult komen. Maar bij een caravan zou het wel kunnen door een veel hoger gewicht zelfs al bij de halve snelheid.
Ik schrijf dan ook dat je met fietsendrager en caravan niet snel in exact dezelfde situatie zult komen. Maar bij een caravan zou het wel kunnen door een veel hoger gewicht zelfs al bij de halve snelheid.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 

