C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jan 2012 19:09
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium
Locatie: Kudelstaart
C5club Rookie
C5club Rookie
Na de verkoop van onze gedelamineerde Xsara, zijn we nu op zoek naar een C5 die ordinair gebruikt gaat worden als boodschappen auto + vervoer kinderen.
Keus is (uiteraard) gevallen op een C5 (ben zelf bezig met mijn 5e, nu een Tourer) omdat aanschafprijs interessant is in vergelijk met (kleinere) modelletjes van andere merken en de waarde die je hiervoor terug krijgt.
Dilemma is nu als volgt. Onze keus is uiteindelijk beland op een tweetal Ph1 Exclusive break versies. 1e is een 2.0l uit 2002 met zo'n 200k op de teller. Nette uitvoering, rijdt prima, achterste uitlaatdemper vertoont wat roestvorming, verder is er ogenschijnlijk weinig mis met de auto.
2e is een 3.0l V6 uit 2003 met zo'n 60k minder km's op de teller. Rijdt ook prima behalve een kleine onbalans in het stuur en trekt wat naar links met remmen. Deze auto is niet alleen netjes, maar zeker van buiten nog bijna in nieuwstaat. Echter wel wat meer gebreken: blower doet het niet, achterklep zakt, trillen/trekken, distributieriem is niet vernieuwd bij 120k (staat expliciet vermeld in het onderhoudsboekje) en de dealer heeft de auto inwendig met water gereinigd en vervolgens in de vrieskou buiten gezet => met de proefrit was zelfs de sleutel niet in het contactslot te krijgen...

Mijn voorkeur gaat uit naar de 3.0 V6 alleen zou ik wat gebruikerservaringen delen, ik maak me een beetje zorgen om de te verwachten onderhoudskosten van deze auto tov een 2.0 en wat doet het ge(mis)bruik als boodschappenautootje met deze motor, kan ik hierdoor extra "vervuiling" verwachten? Idee is wel om de auto jaarlijks een beurt te geven anders dan dit op km's te laten doen.

Wat een ellende... Wie deelt me zijn ervaringen?
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Kwa verwachte kosten en gebruikskosten als ik het lees dan de 2 liter.
Of zoek verder op een andere 3 liter mocht dit je voorkeur hebben met een goede staat van onderhoud en niet bij aanvang te veel minpuntjes.

Met wat aandacht aan schoonmaak en poetswerk knappen de meeste auto`s wel goed van op.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jan 2012 19:09
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium
Locatie: Kudelstaart
Voorkeur gaat niet per definitie uit naar een V6, echter deze kwam op ons pad en bevalt voor wat betreft uitvoering en algehele staat waarin deze verkeerd en minder aantal km's.
Realiseer me dat de eerste kosten er zullen zijn, draai zelf mijn hand niet om voor het uitvoeren van onderhoud. Ben meer benieuwd naar wat de gevolgen zijn bij het boodschappen gebruik op de V6.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja de V6 zal nooit goedkoper zijn dan de 2.0, maar wel de meest lekkere ph1 die je kunt rijden :citrofiel

Op zichzelf hoef je niet echt bang te zijn dat de V6 minder goed dan de 2.0 tegen boodschappen gebruik zal kunnen. Wel moet je dan rekenen op een extra hoog verbruik.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:02
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Orange
Locatie: Duiven
Ik heb met een C5 2.0 erg veel plezier gehad. Snel genoeg voor normaal gebruik en je kan overal redelijk bij. Ik vind de slijtageonderdelen ook nog goed betaalbaar.

Ook van de 2.0 zijn hele mooie (exclusive) exemplaren die omloop. Vind ik nog steeds een prima balans tussen kosten en luxe.

De V6 is een heerlijke auto, maar alle onderhoud is 1,5 tot 2X zo duur.

Koop dus een goed onderhouden exemplaar, liefst met garantie als je voor de V6 gaat.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
:smt017 Gewoon voor en nadelen tegenover elkaar zetten. V6 meer onderhoudskosten, hoger verbruik, maaarr wel leuker natuurlijk. Ook mooier als je onder de kap kijkt. Maar als echt alleen boodschappenwagen dan zou ik voor de 2 liter gaan. Om de vervuiling niet teveel kans te geven zo nu en dan ook eens een lekker stuk mee rijden zodat hij weer eens door en door warm wordt en schoon blaast. Succes met de keuze. :smt193

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 jan 2012 19:09
Auto: Tourer ligne business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Gris thorium
Locatie: Kudelstaart
Vergat er bij te vermelden dat het verschil in aanschafprijs (slechts) €450,- is....
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Even iets geheel anders; beide auto's zijn niet geschikt als boodschappenauto's. Een C5 is gemaakt om langere afstanden te rijden. Ga je veelvuldig korte stukjes rijden met zo'n auto dan kun je rekenen op veel storingen en ellende.
Reken op:

- veelvuldige uitlaatgas/katalysator-storingen; de wagen zit zichzelf alleen maar te vervuilen met de
vele starts. En krijgt niet de kans "schoon" te rijden.
- een hoog olieverbruik,
- een hoog brandstofverbruik.

Ter wille van portemonnee en milieu zal je er beter aan doen een C1 of iets in die geest voor dit soort zaken aan te schaffen. Stuurt ook veel leuker in de stad en parkeert makkelijker.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daar sluit ik me volmondig bij aan.

Wij hebben beide, een V6 Break en een C-eendje.
Die laatste gebruikt mijn wederhelft, en als we samen op stap gaan voor het "kleine werk", gebruiken we die altijd.
Gemiddeld verbruik daarmee is nu 1:19,8. De laatste maand is dat 1:18,6 geweest.

Mijn V6 is in de afgelopen twee weken veel gebruikt voor korte afstanden. Dáár zitten winterbanden onder, de C1 is daar niet mee uitgerust.
Maar het verbruik is in die periode opgelopen naar zo'n 1:7 :oops:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Valt mee toch voor de lange afstanden wordt hey verbruik niet veel beter.
En voor korte stukjes geldt dat elke auto daar wat meer van te leiden heeft.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ach, het is maar wat je "niet veel beter" noemt.

Het gemiddelde verbruik van mijn C5, incl de winterperiode is 1:9,3. Zie mijn onderschrift.
Daar zit de 1:7 fors boven :oops:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als dat al te veel is dan maak je met een 3 liter altijd de verkeerde keuze.
Als je weinig rijdt kost zelfs een Leopard tank weinig aan brandstof. Maak je 40.000km per jaar dan hou je helemaal veel kwart over met deze vergelijking.

Heel simpel een kleine auto met een kleine motor verbruikt altijd minder brandstof als een grote of je er nu boodschappen mee doet of je rijdt grote afstanden.
Met dit type motor kun je ook kleine afstanden rijden en de meeste kopen deze niet om veel kilometers mee te maken. Verhoudingsgewijs hebben drie liters occasions een lage kilometerstand.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Ik sluit me aan bij vorigen. C5 af te raden, de 3.0 nog meer dan de 2.0. Onze Xsara Picasso doet het prima bij de AH XL, de C6 blijft thuis. Ideaal voor kinderen ook.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 693
Lid geworden op: 09 jun 2010 05:24
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 71 200
Kleur: Blauwachtig grijs
Locatie: Nw. Lekkerland
+1
Moet er niet aan denken om de V6 als boodschappenwagentje te gebruiken. Nog afgezien dat mw. Breeze er niet graag in rijdt en al helemaal niet voor boodschappen (maar gelukkig zijn niet alle vrouwen gelijk).
Dan is onze Seicento minstens net zo geschikt als een C1.

Dit gezegd hebbende, als je nog een hok met kinderen hebt wordt de situatie wel anders. Maar om daar nou een C5 voor aan te schaffen?

Adri
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De vraag ging meer om de gevolgen voor gebruik en voor het rijden van korte stukjes.
Niet wat praktischer zou zijn toch? ;) Een c1 is perfect en zeker om deze ergens tussen te prakken op een drukke parkeerplaats. :)

De keuze van merk model zijn volgens mij al gemaakt, je kunt wel 1001 voor en tegens benoemen maar daar wordt niet om gevraagd.

Op de gestelde vraag wat het scheelt in verbruik:

de 2.0
Verbruik stad
13,8 L/100km - 7,2 km/L

Verbruik gecombineerd
9,8 L/100km - 10,2 km/L

de 3.0
Verbruik stad
11,9 L/100km - 8,4 km/L

Verbruik gecombineerd
8,4 L/100km - 11,9 km/L

Korte stukjes rijden is voor elke benzine auto even goed of slecht verschil tussen een 3.0 en een 2.0 maakt voor de kinderen ook niet zoveel uit, die hoeven geen beenruimte in te leveren. :smt190
Gesloten