Pagina 1 van 2

Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 08 dec 2012 19:29
door AndrePSA
Hallo forumleden,

Ik heb de laatste maand een (valse) melding “Koelwater temperatuur te hoog” op de display van de boordcomputer. Ook de koelwatertemperatuur meter staat stijf in het rood en er verschijnt “stop” in de teller unit.
Ik weet dat het een valse melding is omdat het meestal in de eerste 5 kilometer na een koude start is, de buitentemperatuur hooguit 10 graden was en de storing na een kilometer of 2 weer even spontaan verdween als dat die kwam. De koelwatertemperatuur meter stond vervolgens weer op een normale waarde.
In februari heb ik dit ook al gehad. Ik ben hiermee naar de garage geweest en is de koelwatertemperatuur sensor vervangen.
Maar nu is die dus weer terug. De garage kan nu niets anders vinden dan dat “er data mist”.

Wie heeft goede tips voor mij? Het gaat overigens om een 2001 Berline V6 automaat benzine met nu bijna 210.000 op de klok.

Groet,
André

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 08 dec 2012 19:37
door willy4
de sensor,kan terug stuk zijn

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 09 dec 2012 14:54
door AndrePSA
Was het maar zo simpel. Die is niet stuk. Dat was de vorige keer wel het geval.

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 18 dec 2012 17:12
door Wandel
En? Is de storing al gevonden? :?:

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 18 dec 2012 21:16
door BJG
Als er een luchtbel in het systeem zit kan die lucht echt wel 120 graden zijn na 5 km!!
Dus ga er niet direct vanuit dat de melding vals is.

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 19 dec 2012 16:56
door Hollender
Een los contact of misschien sluiting in de bekabeling van de sensor? En inderdaad kan het ontluchten van het koelsysteem in zo'n geval ook een oplossing zijn, echter ben ik dan wel benieuwd waarom er ineens na 11 jaar lucht in zou zitten. Recent koelvloeistof vervangen of bijgevuld? Heel misschien wordt het tijd om bij te vullen?

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 26 dec 2012 11:19
door AndrePSA
Hallo mede C5 rijders,


Ik ben het kerstweekend naar Parijs geweest. Dik 1100 km gereden. Geen storing op het koelvloeistof systeem.
In de dagen daarvoor wel een paar keer de melding gehad. Bijna altijd in de eerste 5 tot 10 km na een koude start. De melding blijft dan een paar minuten / 5 km staan en verdwijnt dan.

Hmm, ik ga er maar mee leren leven.

Dan jullie suggesties:
Het koelvloeistof systeem is voldoende gevuld en niet recent bijgevuld.
Losse of slechte contacten zijn nagekeken.
Niet gecheckt op luchtbel. Dus dat zou ik nog kunnen doen.

Dan voor de verhalen.
Citroen blijft leuk wat vreemde storingen betreft. Ik had eerder 2 Xantia's (VSX MI 16 en Activa Turbo CT) met bijzondere storingen. En ik heb deze zomer de C5 door de ANWB uit Frankrijk later ophalen nadat die er spontaan mee gestopt was. De motor ging inhouden en hield er vervolgens mee op. Dit is op 1 dag 3x gebeurd.
Ze konden in Frankrijk niets vinden. Ook terug in Nederland was er weer niets te vinden. Zelfs niet in het logsysteem!
De auto is vervolgens door een Nederlandse specialist (eigen bedrijf, ex PSA, krijgt van reguliere merken de probleemgevallen die ze zelf niet op kunnen lossen) een week lang op alle mogelijke manieren getest (en gepest) om de storing weer op te roepen. Niets! Hij heeft de motor ook deels uit elkaar gehaald. het resultaat ... weer niets gevonden! Maar sindsdien rijdt hij weer als een zonnetje.

Groet,
André

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 26 dec 2012 11:46
door ertder1
Blijkbaar, als ik over de storingen lees,dat de Japanse technologie kwaliteit stuk beter is.
Hoop dat mijn C5 in 2013 zonder storing doorkomt.

Gr. Paul

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 27 dec 2012 09:25
door peeke 1972
Het is gewoon een dame met karakter.lol. Als je haar lief behandeld doet ze het heel goed en als je haar kwaad maakt begint ze te bokken. Dus gewoon met liefde behandelen.lol

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 28 dec 2012 21:43
door ertder1
Ik behandel haar goed. Ze heeft onlangs een grote beurt gehad, en een nieuwe distibutieriem.Nu de uitlaat nog,buitentemperatuursensor en APK.En ik draai franstalige CD's van Mylene Farmer.Ze moet zich wel thuis voelen.

Gr. Paul

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 22 jan 2013 13:37
door AndrePSA
Hallo mede C5 enthousiasten,

Het doek is gevallen. Nog een kleine week en dan gaat mijn C5 weg. De reden is dubbel. De (valse) melding "Koelvloeistof teperatuur te hoog" is nu 80% van de tijd aanwezig. Dus ergernis al om. Zeker omdat in dit geval de climate control wordt uitgeschakeld. Verder zaten er nog een aantal noodzakelijke onderhoudsaspecten in de pijplijn. Allemaal niet schokkend, maar wel weer een investering.

Dus de tweede reden om de C5 na 6 trouwe dienst bij km 212000 in te ruilen is ... een C6!
Jawel, opschalen naar een C6 V6 (benzine) Exclusive. Dat wordt vast afzien.

En ... moet ik naar een andere club gaan uitzien.

Groet,
André

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 22 jan 2013 13:39
door Menno
Veel plezier met de C6, je kan daarmee ook hier terecht ;)
http://www.c5club.nl/c5forum/viewforum.php?f=88" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 22 jan 2013 14:56
door jaapj
Ik vindt het toch diep triest dat een garage/dealer de oorzaak niet kan achterhalen. Er mist data: ja me hoela. Er mist kennis en/of ervaring en/of doorzettingsvermogen. En maar cashen schat ik zo in ?

Kan het niet zo zijn dat je thermostaat gewoon wat laat opent (5 km met dit weer kan ik me zo voorstellen, en dat er dan tijdelijk een te hoge temp gemeten wordt ?)

Mosterd na de C5, maar toch..

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 23 sep 2014 11:45
door Jeroen1963
Is dit probleem ooit opgelost? Ik heb nu hetzelfde (C5 uit 2005).

Re: Valse melding “Koelwater temperatuur te hoog”

Geplaatst: 23 sep 2014 12:23
door Ccinq
Heb ooit met XM 2.5 TD exact zelfde probleem gehad, te hoge watertemp b.v. 1 sec na het starten bij -10 graden.. Er bleek een radiator dicht te zitten (het ding had er meerdere..), weet echt niet meer welke. Na vervanging nooit meer last gehad.