Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mar 2012 16:12
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Als je een 2dehands C5 HDI koopt, heeft deze dus geen roetfilter.
Als voordelen zou ik opnoemen dat je geen problemen hebt met het verstoppen van de roetfilter en dergelijke?
Zijn er ook nadelen aan verbonden, bijvoorbeeld extra kosten door wetgevingen nu of later?
Als voordelen zou ik opnoemen dat je geen problemen hebt met het verstoppen van de roetfilter en dergelijke?
Zijn er ook nadelen aan verbonden, bijvoorbeeld extra kosten door wetgevingen nu of later?
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
hoi Amadeus ik heb een 2.0 hdi uit 2004 deze werkt perfect en heeft tot nu toe geen problemen met de co2 waarde tijdens de apk. wel moet ik hem af en toe even stevig doortrappen om het roet uit de uitlaat weg te werken.
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Hoe zit het met aftermarket roetfilters op de C5?
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
deze heeft dus wel een roetfilter..Ik ben misschien van plan om een C5 te kopen en heb een auto gespot die mij wel aanstaat.
citroen C5 2.0 hdi 136cv exclusive (Full Option)
C5club extreme Fan


Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Roetfilter is geldklopperij.Een C5 met of zonder roetfilter heeft dezelfde uitstoot.De terug opgezogen gassen zijn nefast voor de motor.Mijn garagist toonde mij eens twee opengewerkte 2.0HDi motoren van de C5.De smerigste was deze mét roetfilter.Mijn C5 heeft nu 323000 km,zonder roetfilter en de motor draait nog als een naaimachientje.Mijn C8 had wel een roetfilter,was duur in onderhoud (roetfilter duur en eolyse peperduur) en maakte het motormanagement dol.
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Dit laatste roept om meer ervaringen en stellingen.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
@ Bibendum, Dat idee heb ik ook altijd, maar dat is praten tegen de bierkaai! 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
of het waar is of niet...
iig wat ik zie..
de C3P heeft een 1.6 hdi zonder Fap en de C4P is een 1.6 met Fap
de C3p geeft toch wel regelmatig een roet emissie terwijl ik dat bij de C4P niet zie...
maar de vraag van de TS is eigenlijk beantwoord...
alle HDI Ph3 hebben een roetfilter...
iig wat ik zie..
de C3P heeft een 1.6 hdi zonder Fap en de C4P is een 1.6 met Fap
de C3p geeft toch wel regelmatig een roet emissie terwijl ik dat bij de C4P niet zie...
maar de vraag van de TS is eigenlijk beantwoord...
alle HDI Ph3 hebben een roetfilter...
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Alle C5-3'tjes hebben idd een roetfilter, en bij een beetje gas geven valt er niets te verstoppen.
Ik heb mijn C5 ook tweedehands gekocht en na 30K er zelf in gereden te hebben door mijn garage laten meten in hoeverre het Fap dicht zat, die was dus brandschoon, zelfs in vergelijk met nieuwere auto's
Extra kosten zijn met name de Eolyse ( bijvullen na een x aantal km's ) en het Fap filter ( die gaat langzaam aan verstoppen )
Bij mijn ex 2.2 met fap heeft het filter het uitzonderlijk lang uitgehouden ( 350.000 ) , hoewel niet volgens het boekje was er geen enkele reden deze eerder te vervangen, maar dat heeft m.i. grotendeels te maken hoe je de auto gebruikt, b.v. korte stukken zijn funest alsook sloom rijgedrag.
Hij is in deze periode wel 2x handmatig ( met de lexia ) uitgebrand.
Ik heb mijn C5 ook tweedehands gekocht en na 30K er zelf in gereden te hebben door mijn garage laten meten in hoeverre het Fap dicht zat, die was dus brandschoon, zelfs in vergelijk met nieuwere auto's
Extra kosten zijn met name de Eolyse ( bijvullen na een x aantal km's ) en het Fap filter ( die gaat langzaam aan verstoppen )
Bij mijn ex 2.2 met fap heeft het filter het uitzonderlijk lang uitgehouden ( 350.000 ) , hoewel niet volgens het boekje was er geen enkele reden deze eerder te vervangen, maar dat heeft m.i. grotendeels te maken hoe je de auto gebruikt, b.v. korte stukken zijn funest alsook sloom rijgedrag.
Hij is in deze periode wel 2x handmatig ( met de lexia ) uitgebrand.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
CO2 wordt niet gemeten tijdens apk, heeft ook niks te maken met de uitlaatgasregeling, want CO2 is 99,99% afhankelijk van het verbruik.edwin48 schreef:hoi Amadeus ik heb een 2.0 hdi uit 2004 deze werkt perfect en heeft tot nu toe geen problemen met de co2 waarde tijdens de apk.
Extra kosten voor Eolys zijn te overzien en een refurbished FAp ia goedkoper dan een willekeurig ander stuk uitlaat. Dat haal je er al uit doordat je minder vaak hoeft te poetsen.
onzin. Roetuitstoot is 99,9% lager mét FaP.Bibendum schreef:Roetfilter is geldklopperij.Een C5 met of zonder roetfilter heeft dezelfde uitstoot.
Dat is de EGR, die zit op alle versies, met of zonder FaP.De terug opgezogen gassen zijn nefast voor de motor.
C8 =/= C5Mijn C8 had wel een roetfilter,was duur in onderhoud (roetfilter duur en eolyse peperduur) en maakte het motormanagement dol.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Terug naar de vraag:
een wagen zonder roetfilter stoot "slechts" wat meer roet uit.
Maar dat doet een wagen met een verzadigd roetfilter ook (en daar rijden er best veel van rond
)
Inderdaad zoals JW opmerkt vooralsnog in sommige duitse steden geen toegang.
Als techneut zie ik voor de particulier die een auto koopt zonder meer een voordeel als deze geen roetfilter heeft.
Je hebt geen kosten aan het roetfilter, en ook niet de trammelant van achterstallig of verkeerd onderhoud
van de vorige eigenaar) aan het roetfiltersysteem.
een wagen zonder roetfilter stoot "slechts" wat meer roet uit.
Maar dat doet een wagen met een verzadigd roetfilter ook (en daar rijden er best veel van rond
Inderdaad zoals JW opmerkt vooralsnog in sommige duitse steden geen toegang.
Als techneut zie ik voor de particulier die een auto koopt zonder meer een voordeel als deze geen roetfilter heeft.
Je hebt geen kosten aan het roetfilter, en ook niet de trammelant van achterstallig of verkeerd onderhoud
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Maar zoek je een C5-3 is dat geen optie, ik ken geen model HDi zonder Fap ?
Dan zul je dus een THP moeten overwegen.
Dan zul je dus een THP moeten overwegen.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Ik zit nog steeds met die vieze bijsmaak dat ik een roetfilter heb die niet op het kenteken staat en dus ook niet de eventuele voordelen daarvan pluk.
Dit onderwerp is een jaar of vier geleden uitgebreid in dit forum behandeld.
Vooralsnog heeft het FAP me 250 euro gekost aan het bijvullen van de Eolyse en onlangs, achteraf onnodig, vervangen van het roetfilter voor ruim 800 euro.
Nog steeds wil ik graag een groene sticker in plaats van de gele die kreeg, bij Tuv Nord in Apeldoorn, ondanks een brief van Citroen waarin stond dat ik een roetfilter had. Hiervoor zal ik naar Duitsland moeten en een welwillend Decra/Tuv station opzoeken. In het weekend zullen deze niet zomaar open zijn verwacht ik.
Dit onderwerp is een jaar of vier geleden uitgebreid in dit forum behandeld.
Vooralsnog heeft het FAP me 250 euro gekost aan het bijvullen van de Eolyse en onlangs, achteraf onnodig, vervangen van het roetfilter voor ruim 800 euro.
Nog steeds wil ik graag een groene sticker in plaats van de gele die kreeg, bij Tuv Nord in Apeldoorn, ondanks een brief van Citroen waarin stond dat ik een roetfilter had. Hiervoor zal ik naar Duitsland moeten en een welwillend Decra/Tuv station opzoeken. In het weekend zullen deze niet zomaar open zijn verwacht ik.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


C5club Rookie


Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mar 2012 16:12
Auto: geen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Het probleem is echter dat er veel korte afstanden zullen gedaan worden. Hoe staan jullie tov diesel en korte afstanden? (Met af en toe een lange rit om de roetfilter te reiningen?)




