Pagina 1 van 2
In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 11:15
door smitssan
Ik rijd een C5 Tourer automaat. Wat is het beste wanneer je stilstaat bij een stoplicht? Gewoon de rem in trappen en de automaat in "D" laten staan, of naar "N" schakelen?
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 12:11
door Menno
Dat mag je zelf weten

.....
Als het wat langer duurt zet ik hem zelf altijd in z'n N , gewoon omdat ik dat wel zo prettig vind i.p.v. constant op de rem trappen.
Volgens mij is er al eens zo'n draadje geweest

Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 13:01
door exroosje
In principe doet een automaat wel iets bij schakelen met rembanden en zo, dus elke actie leidt tot slijtage. Dat zou pleiten om hem in D te laten staan. Echter het afvoeren van het geleverde vermogen van de auto via de slipkoppeling van de automaat zal ook vast ergens slijtage opleveren.
Waar je in elk geval wel mee uit moet kijken is dat als je de bak in D zet op groen stoplicht je geneigd bent al gas te geven. De bak is dan nog bezig met schakelen. Daardoor zal de schakelactie bruter verlopen en wel slecht voor je bak zijn.
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 13:05
door Menno
Dat lijkt mij vanzelfsprekend dat je niet gelijk bruusk gas geeft, ...
Zo ook van D/N naar R of omgekeerd, netjes wachten totdat de auto gaat, niet gelijk gassen

Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 13:18
door exroosje
maar als je vooraan bij het stoplicht staat....
Feitelijk is mijn pleidooi dan: doe het liever niet.
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 13:36
door JW-C5
Waarmee ik het helemaal eens ben.
Slechts bij heel hoge uitzondering zet ik 'm in N als ik bij een stoplicht moet wachten, dan nog eerder in P.
En dat laatste doe ik dan ook als ik moet wachten voor een open brug. Dan gaat ook de motor uit als het lang duurt....
Overigens, ik meen ergens gelezen te hebben dat de Aisin-6 in de PH3 na enige tijd zelf ontkoppelt als je op de rem blijft trappen bij stilstand. En pas als je de rem dan weer loslaat wordt 'ie intern weer gekoppeld.
Dat verschijnsel hebben we ook bij de C1-met-EGS/Sensodrive.
Als je de rem ingetrapt houdt wordt de koppeling helemaal vrijgegeven, laat je de rem los dan gaat de koppeling licht koppelen waardoor de auto licht gaat kruipen. Dat is met name handig bij parkeren, dat doe je dan zonder gas te geven.
Groet,
JW
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 14:55
door exroosje
Dat feature is mij nog nooit opgevallen. En dat zou het direct, want mijn THP trilt een beetje stationair in D (voor mij nog wel eens een reden om hem in N te zetten).
Overigens blijkt dat trillen verleden tijd zodra ik een beetje 98 tank......
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 19:02
door Menno
De TS heeft een "ouderwetse" AL4 bak .....

Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 19:25
door EvilTwin
Echt ouderwets zal die zich niet gedragen met 2008 software.
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 19:33
door Menno
Heeft niet die feature dat hij in z'n neutraal gaat bij stilstaan en remmen, zoals de BVA-6 ....
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 20:55
door exroosje
Ik ben toch echt al aan m'n 2e AL 6 toe en zelf ontkoppelen is mij nog nooit opgevallen. Dit is dat misschien alleen bij diesels?
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 27 jun 2012 23:21
door JW-C5
Mogelijkerwijs heeft de AL6 dat feature niet, en de AM6 in de PH3 wél.....
Groet,
JW
Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 28 jun 2012 06:14
door douglas
ik snap de discussie niet zo goed , volgens mij rij je met een automaat omdat je geen zin hebt om te schakelen , dus naar mijn idee : lekker vanaf blijven als je voor het stoplicht staat !

Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 28 jun 2012 08:59
door Menno
Nee je rijdt automaat omdat je lui bent ( krijg ik altijd te horen ), dus als je lang stil staat wil je ook niet constant de rem ingedrukt houden

Re: In N of D bij stoplicht?
Geplaatst: 03 aug 2012 12:50
door oco1979
in N laat je de remmen wat afkoelen(als je veel moest remmen voordien,bergen,afdalingen,stadsverkeer, enz....)
In D sta je de remblokken tegen de schijven(die al heet hebben) te drukken en de warmte moeilijker weg ga.