V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2011 20:18
Auto: c5 break 110pk hdi 2004
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190.000
Kleur: zwart
Hallo allemaal!

"Storing uitlaatgassen" wordt althans in mijn geval,veroorzaakt door het afdoppen van de egr-klep.
Het bekende icoontje "motorblok" en "service" op het panel blijft branden, "storing uitlaatgassen" komt incidenteel in het scherm.
Is het mogelijk voor de C5 dat deze weergave uit de software wordt geschreven, zodat e.e.a. derhalve niet meer zichtbaar is?
Diverse auto-sites op internet geven aan dat dit weliswaar voorbehouden is aan specialisten,maar wel tot de mogelijkheden behoort, met name worden genoemd de collegas die zich bezig houden met "tuning".
Inde werkzaamheden voor tuning wordt dan vorenomschreven activiteit meegenomen.
Werkzaamheden voor uitsluitend "wegschrijven" uit de software leveren aparte bedragen op.
Zomaar, zonder verdere indicatie, opdracht te geven om e.e.a. te regelen lijkt me niet zonder risico!

Wellicht is er iemand onder de panel-leden die wil/kan reageren, waarvoor dank.
Vriendelijk groet L.Keijzer
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gewoon niet afdoppen de EGR op een HDi.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:32
Auto: C5 Break 2.0 HDI Exclusive
Opties: 16" Toora LM pack HIFI
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10598
Productienummer: 10235
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 251000
Kleur: Gris Aluminium
KPH: Achter
Locatie: Regio Nijmegen
Toch nieuwsgierig, waarom zou je de ERG afdoppen?
Vorige Citroens: BX 1.4 (met alle trs opties incl stuurbekrachtiging) (zilver) , BX 1.9 TRI (wit), Xantia 1.8i SX PhI (groen), C5 PhII 1.6 HDIF Ligne Prestige (Zwart)

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Sommige mensen doppen wel eens af om een vervelende melding kwijt te raken. Woeha, de circel is rond.
Hier wil de OP blijkbaar de negatieve bij-effecten van een slechte ingreep maskeren.
Kan er geen voorstander van zijn.
Of het kan, geen idee, maar je zou het niet moeten willen.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Over het wel of niet afdoppen van een EGR-klep kun je van mening verschillen, en dan gaat het vooral om de ethiek versus de techniek.

Als je het perse wilt kun je hem ook afdoppen op een manier die geen storing veroorzaakt.
Daar is in principe geen software-aanpassing voor nodig.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 dec 2011 21:52
Auto: berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 98000
Kleur: groen
Locatie: Apeldoorn
Haal je toch gewoon de lampjes achter icoontjes weg. Melden ze ook niets meer.
Irritatie opgelost, probleem blijft.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
BJG schreef:Over het wel of niet afdoppen van een EGR-klep kun je van mening verschillen, en dan gaat het vooral om de ethiek versus de techniek.
Mee eens, laat de ethiek maar even zitten, dat wordt een oeverloze discussie.
Over de techniek dan:
Het is toch zo dat zelfs de meest goedlopende motor een gedeelte onverbrande of gedeeltelijk verbrande brandstof door de uitlaatgassen naar buiten brengt?
Om de emissieeisen te halen wordt een deel van deze uitlaatgassen via de EGR-klep terug in het inlaattraject geleid om in de verbrandinsgherkansing te gaan en zo schonere uitlaatgassen te produceren.
Sluit je dit traject af dan behoor je toch altijd emissiewaarschuwingen te krijgen, waarom doe je het anders ?

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 dec 2007 19:34
Auto: C5X business Plus
Opties: Plus
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2023
Energielabel: B
Phase: C5 X
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 12000
Kleur: Wit, zwart dak
Locatie: gouda
Beste Forum leden


Het wissen of resetten van de melding kan wel, hierdoor is het motorblok icoontje ook niet meer zichtbaar.
Ik ga het morgen proberen met de ELM 327 (gekocht bij Dealextreme).
twee jaar geleden laatste melding uitlaatgas storing, gisteren is de melding weer verschenen
tweejaar geleden de ELM 327 aangeschaft en nooit nodig gehad, tot nu dan

Gr Jan Mets
Citroen CX diesel, Citroen CX GTI, Citroen BX GTI
Citroen Xsara, Porsche 944 turbo Citroen C5 ph1,Citroen C5 Tourer Ph3, DS 5, Citroen C5 X
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ronald schreef:Het is toch zo dat zelfs de meest goedlopende motor een gedeelte onverbrande of gedeeltelijk verbrande brandstof door de uitlaatgassen naar buiten brengt?
Om de emissieeisen te halen wordt een deel van deze uitlaatgassen via de EGR-klep terug in het inlaattraject geleid om in de verbrandinsgherkansing te gaan en zo schonere uitlaatgassen te produceren.
Dit is niet wat EGR doet. Het is er niet om die laatste mg koolwaterstof terug de verbrandingskamer in te sturen, hiermee kan nml de katalysator prima overweg (ook bij een Diesel).

De EGR zit er om de verbrandingstemperatuur te doen dalen (!) zodat er minder NO_x geproduceerd wordt in deellast. Ook NO_x kan een kat omwerken, maar dat vermogen is te beperkt in verhouding tot de hoeveelheid NO_x die ontstaat in deellast.

Als er HC ontstaat kan de motor simpelweg de brandstofhoeveelheid een haar terugregelen, maar als er NO_x ontstaat door de verbrandingstemperatuur is dat stukken lastiger: meer brandstof toevoegen in deellast klopt dan gewoon niet.

Een ander deel van de techniek die men niet over het hoofd moet zien is dat de EGR zijn eigen koelcircuit heeft, dat werkt tweeledig:
1) gekoelde EGR lucht werkt nog beter om NO_x productie te onderdrukken
2) warmte uit de uitlaatgassen warmen het koelwater sneller op
Nu werkt de EGR niet bij heel koude motor, maar zodra die wel mag werken (60C?) helpt hij dus om de koelvloeistof verder op temperatuur te brengen, wat ook de verwarming helpt.

Het deel bij #21 is de EGR-koelvloeistof-warmtewisselaar:
EGR.gif
(NB schema is 2.2HDi136), maar principe is universeel)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Jan Mets schreef:Het wissen of resetten van de melding kan wel
Jan dat weet een ieder hier. De vraag van de OP was of er methode was om de melding electronisch uit te schakelen zodat tie nooit meer komt, ook al is er aanleiding voor.

gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Correcte uitleg ET :smt023

bij uitgeschakelde egr merk je inderdaad ook een minder snelle opwarming van de motor. Egr werkt al zeer snel ook koud, ik weet ook niet vanaf welke temperatuur, maar volgens mij al als je wegrijdt en er van enige belasting sprake is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Het kan zijn dat hij 2000tpm al als ondergrens aanhoudt. Hetzelfde geldt voor het nagloeien. Dat stop juist bij 2000tpm.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2011 20:18
Auto: c5 break 110pk hdi 2004
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190.000
Kleur: zwart
Mijn reactie terzake voornoemd onderwerp is extreem laat.

De interesse voor mijn probleem werd door forumleden zeer serieus opgevat.
Ik heb met erg veel aandacht kennis genomen van de gedoceerde stof, qua niveau vaak niet gering, en dusdoende voor een niet-techneut redelijk pittig !
De pro's en contra's blijven onmiskenbaar !
Ik wil niet bruskeren, nog minder frustreren, ik wil wel gaarne meningen respecteren.
Het lijkt mij niet relevant, niet wenselijk om op dit forum nog weer verder het millieu te belichten.
Daar is het C5-forum niet voor opgericht en m.i. tot op hoog niveau ontwikkeld!
Overigens welgemeende excuses voor de late reactie!
Het credo beter laat dan nooit,was bij het schrijven van dit bericht,mijn leidraad.

Vriendelijk groetend Leo Keijzer
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Mooi te zien dat je iig weer kan inloggen :smt023

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2011 20:18
Auto: c5 break 110pk hdi 2004
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190.000
Kleur: zwart
Hallo Menno,

-ik ben weer terug van weg geweest.!

-nog weer dank voor je moeite.!

-groet Leo Keijzer
Plaats reactie